پايگاه خبري تحليلي «پارس»- غلامرضابني اسدي- زائران اربعين سيدالشهدا(ع) از کربلا باز مي گردند و از سعادت زيارت لطافت تنفس در هواي حرم و صدالبته از شکوه حماسه اي مي گويند که قريب به ۲۰ميليون عاشق در کربلا خلق کردند. گويي پيغام اين حضور، اين بود؛ ما لشکر امام حسين(ع) هستيم، لشکر ۲۰ميليوني او، حال کسي از يزيد سراغي دارد؟ و خبري نيست از يزيد که حق هم همين است. بي خبري، چه باطل مثل کف روي آب است، به لحظه اي از بين مي رود، اما حق ماندگار است لذا در آموزه هاي ديني هم مي خوانيم «للحق دولة و للباطل جوله» و باور داريم، براي حق دولت و دوام و ماندگاري است اما باطل را جولاني است در اندک زماني و ديگر هيچ. اين «هيچ» را نگفته مي توانستي از نگاهشان بخواني، چنان که مانايي حسين(ع) و طريق شهادت را. زائران اربعين حسين (ع) اما حرف هاي شنيدني ديگر هم داشتند که اگرچه گوشه هايي از آن را از طريق رسانه ها دريافته بوديم اما از زبان اينان حلاوتي ديگر داشت. آنان از ميزباني عراقي ها مي گفتند که ميهمانان امام حسين(ع) را از جان عزيزتر مي داشتند و هرچه داشتند را، بله هر چه داشتند را براي ميزباني به ميدان مي آوردند و زائران را به اصرار، به خواهش، بر سفره مي نشاندند و به شوق و شکر دست ها را به آسمان مي فرستادند که سعادت ميزباني از ميهمانان کربلا نصيب شان شده است.

در اين راه هم پير و جوان، زن و مرد و ... بسيج شده بودند. زائران مي گفتند، حتي کودکان و پيرزنان هم براي ميزباني سر از پاي نمي شناختند و از ادب نوجواني مي گفتند که سيني غذا را روي سر خود گذاشته بود و با ادب مي نشست تا زائر غذا را از روي سرش بردارد و اشارتي لطيف بود در اين سبک پذيرايي ...

بگذريم. اربعين گذشت، اما آخر صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) در پيش است و زيبا خواهد بود، ما هم از سنت حسنه عراقي ها بياموزيم و با زائران مهربان تر باشيم. اگر فرصت بر سفره نشستن شان را نداريم، لااقل به سلامي، به لبخندي، ارادت خود را نشان دهيم و يادمان باشد، اينان ميهمان امام رضايند، ميهمان بزرگ اين شهر و حق است که احترام به امام رضا(ع) را با رعايت حرمت ميهمانانش به جاي آوريم.

اگرچه پذيرايي از زائران نيز خود سعادتي مضاعف است که اگر قدر بدانيم در سال هاي بعد اين سنت حسنه چراغ جان و غنيمت زندگي ما خواهد شد.

باري، ما توان آموختن و اجراي خوبي ها را داريم، همين سال هاي اخير بود که سنت عزاداري دسته جمعي را از زنجاني ها آموختيم و عمل کرديم تا شکوه سوگواري با طعم اتحاد و يکپارچگي صدچندان شود. حالا وقت آن رسيده است تا مهرباني با زائران مولا علي بن موسي الرضا(ع) را از روي مهرباني با زائران کربلا، به خط عمل بنويسيم...