به گزارش پارس به نقل از مهر، در این مراسم که روز پنجشنبه و با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور، سفیر چین در ایران و رییس سازمان علمی،فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، استاندار و همچنین جمعی از مسئولان محلی در دانشگاه زابل برگزار شد از لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته زابل رونمایی شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در این مراسم با بیان اینکه ایران گنجینه ای به گستره یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع است اظهار داشت:  تاکنون کمتر از چهار درصد از آثار ارزشمند شناسایی شده  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسعود سلطانی فر با بیان اینکه ارزش اقتصادی صنعت گردشگری بیش از ده برابر ذخیره های فسیلی کشور اهمیت دارد ادامه داد: شهر سوخته سیستان یکی از گنجینه های فرهنگی و تاریخی است که با ثبت آن در هزاران سایت گردشگری توجه گردشگران بیشماری به آن جلب خواهد شد.

وی مساحت شهر سوخته را حدود 151هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون در این مجموعه کار اکتشاف در سطح پنج درصد انجام شده است.

وی با بیان اینکه نخستین کاوش با کمک یک گروه مشترک باستان شناس ایرانی و ایتالیایی آغاز شد بیان داشت: عملیات اکتشاف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شروع جنگ تحمیلی برای مدتی متوقف شد و در دو دهه گذشته توجه باستان شناسان ایرانی و خارجی به این منطقه معطوف شد و نتیجه مطالعات آنان منجر به ثبت جهانی این اثر شد.

وی گفت: اهمیت این شهر به اشیاء مکشوفه درون آن نیست بلکه نوع جامعه و روابط آن دوران به عنوان یک کانون علمی و نوع زندگی مسالمت آمیز اقوام بر اهمیت آن افزوده است.

سلطانی فر ادامه داد: شهر سوخته در عصر خود کانون دانشندانی بوده است که توانستند به جراحی جمجمه دست بزدند و ابداع کننده بسیاری از نیازهای بشری باشند.

ایران پرچمدار مدنیت در دنیا است

استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم ثبت میراث جهانی شهر سوخته ثبت این اثر ارزشمند تاریخی را نشانه تکریم به دانایی، عقل و خرد جمعی عنوان کرد.

علی اوسط هاشمی بیان داشت: چنین روزی بیانگر توجه به تکریم دانایی، مشارکت پذیری و حضور مسئولانه و نقش علم محوری ایرانیان در گذشته دارد.

وی ادامه داد: آنچه در شهر سوخته زابل و دیگر سنگ نبشته ها و آثار باستانی مشهود است حضور ایرانیان در موضع انسانی و میل آنان به مشارکت پذیری و احترام به دانش و خرد در جامعه است.

وی یادآور شد: ایران پرچمدار میراثی است که نقش ارزشمندی در مدنیت جامعه انسانی، هدایت و واقع شدن انسانها بر مدار انسانیت و قانون مداری دارد.

استاندار با قدردانی از تلاش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تمام کسانی که به ثبت جهانی شهر سوخته کمک کردند، گفت: این امر توجه جهانیان را بیش از پیش به تمدن پر افتخار سیستان و بلوچستان معطوف می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: آنچه از عمق خاک شهر سوخته بدست آمد نشانه ای از دانایی، درایت پذیری، دانش، گفتمان و ارزش گذاری به کلام دارد.

هاشمی گفت: در آثار به دست آمده از شهر سوخته اثری از شمشیر، خنجر و دیگر ابزار جنگی نیست، و این نشانه روحیه نرم مردم این دیار است.

وی بیان کرد: در جهانی که متاسفانه با خشونت مواجه هستیم بازگشت به خوی نرم انسانی که پشتوانه آن عقل و خرد است در گروی توجه به اهمیت گفتمانی است که مردمان این دیار پنج هزار و 200سال قبل پرچمدار آن بودند.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین خواهان توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی و یونسکو به سیستان و بلوچستان شد و گفت: این استان سرشار از این گونه قابلیت هاست که گوشه از آن حکایت از زیست مسالمت آمیز، تنوع و دانایی مردم ایران در پنج هزار سال قبل دارد .

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این مراسم لوح ثبت جهانی شهر سوخته توسط رییس یونسکو به سلطانی فر معاون رییس جمهوری تقدیم شد.