به گزارش پارس، 'اکبر فلاحی' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه شامل 40 برگ سند و 6 قطعه عکس است که از منابع مختلفی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، مرکز تحقیقات کاربردی دفاعی کتابخانه ملی، مرکز مطالعات و پژوهش های سیاسی و مرکز بررسی اسناد تاریخی جمع آوری شده است.


نمایشگاه اسناد افتخار همزمان با هفته دفاع مقدس درحال برگزاری است .

سرپرست گروه ارتباطات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به دوره تاریخی این اسناد گفت: اسناد ارایه شده مربوط به زمان های خرداد ماه 1358 تا سال 1363 می باشند.

فلاحی در مورد تعیین شاخصه های مورد نظر در جمع آوری این اسناد گفت: مهمترین شاخصه برجسته اسناد ارایه اسناد وقایع پیش از شروع جنگ بیشتر است.

وی توضیح داد که سعی شده است تا نقشه ها، ترفندها و تجاوزات رژیم بعثی عراق پیش از شروع جنگ در اسناد نشان داده شود تا جوانان به واقعیت های آن دوران که از کی و چگونه صدام بدنبال زمینه سازی هایی برای حمله به ایران بوده، پی ببرند.

سرپرست گروه ارتباطات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با بیان این که کاربرد مواد و سلاح های شیمیایی توسط رژیم عراق در این اسناد به نمایش گذاشته شده است، گفت: با ارایه این اسناد نشان دادیم که اوایل جنگ، صدام در مهران از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است .

وی در خصوص کمک های سایرکشورها به رژیم بعثی عراق گفت: سند هایی در رابطه با کمک های آمریکا، شوروی سابق، فرانسه، انگلیس و حتی اسپانیا در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده است که نشان می دهد این کشور ها چگونه درارسال سلاح به عراق نقش دادشته اند.

فلاحی نصب سامانه های موشکی، دادن هواپیماها و تجهیزات پیشرفته را از جمله این کمک ها نام برد و گفت: در سندهای دیگر، از همکاری کشورهای عرب منطقه مانند مصر و عربستان به عراق خبر می دهد.

وی با اشاره به رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام در اوایل جنگ که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است ، گفت: یک سری از این اسناد نیزمتعلق به نیروی هوایی است که وقایع عملیات ' کمان 99' را نشان می دهد.

سرپرست گروه ارتباطات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان از برپایی نمایشگاه مجازی در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان خبر داد و افزود: در این نمایشگاه نیز سعی شده است تا اسناد در اختار علاقمندان قرار گیرد.