به گزارش پارس به نقل از ایسنا ؛ مرکز تالار مولوی شب گذشته (5 مردادماه) در مراسم افطاری میزبان جمعی از هنرمندان تئاتری بود.

* دانشگاه تهران تعامل خوبی با مولوی نداشته

در این مراسم مجید سرسنگی با بیان اینکه دانشگاه تهران از تمام ظرفیت‌اش برای دانشجویان استفاده نکرده است، گفت: امروز دانشگاه تهران باید ده‌ها تالار مولوی داشته باشد.

مدیر خانه هنرمندان ایران با اشاره به اهمیت تئاتر دانشگاهی و تالار مولوی ادامه داد: واقعا اگر فضای کارهای فرهنگی و هنری در کشور جدی گرفته شود، می‌توانیم از بسیاری از معضلات و جرایم جلوگیری کنیم و با درصدی از این هزینه‌ها بسیاری از افراد به زندان نروند. متأسفانه فضای فرهنگی فضای بسامانی نیست و در واقع یک جور وارونگی فرهنگی ایجاد شده است.

او با بیان اینکه "بدون حل مشکلات عرصه فرهنگ نمی‌توانیم به تئاتر دانشگاهی‌مان بپردازیم" تصریح کرد: متأسفانه دانشگاه تهران در سال‌های اخیر تعامل خوبی با تالار مولوی نداشته است. شاید اگر 10 مدیر بنشینند و بخواهند تعریفی از فرهنگ ارائه دهند، ما با 10 تعریف مختلف روبرو باشیم. واقعا حیف دانشگاه تهران است، چون دانشگاه تهران لیاقتش بیشتر از یک تالار مولوی است.

سرسنگی افزود: دانشگاه تهران الان باید ده‌ها تالار مولوی داشته باشد، نه اینکه دلمان خوش باشد به اینکه داریم یک سالن را تعمیر می‌کنیم. با وجود پتانسیلی که در دانشگاه تهران وجود دارد، تاکنون تعامل خوبی اتفاق نیفتاده است و دانشگاه تهران از ظرفیت خودش برای دانشجویان استفاده نکرده است. متأسفانه این تعامل بین دانشکده‌های هنری با فضای کلی دانشگاه به خوبی اتفاق نیفتاده است که اگر این اتفاق بیافتد، از تعمیر یک تالار مهمتر خواهد بود.

* برای تالار مولوی گلریزان نکنیم

همچنین ستاره اسکندری ضمن اظهار امیدواری برای حل مشکلات تالار مولوی گفت: خوشحالم که در مدیریت جدید این اتفاق خجسته می‌افتد که تئاتری‌ها از نسل‌های مختلفی دور هم می‌آیند و اتفاق مبارک دیگر اینکه در اینجا مدیریت‌های مختلف تئاتری حضور دارند که این نشان می‌دهد باور این موضوع که تئاتر از افراد مختلفی تشکیل می‌شود، به وجود آمده است.

این بازیگر تئاتر در عین حال خاطرنشان کرد: برای تالار مولوی گلریزان نکنیم، چرا که باید فراتر از گلریزان برویم.

او در ادامه نامه‌ای را خطاب به کامیاب رئیس سازمان زیباسازی شهرداری خواند که در این نامه نسبت به حمایت مالی و پشتیبانی از تالار مولوی تأکید شد. اسکندری عنوان کرد: امیدوارم بودجه جدی‌ برای تئاتر و ساخت سالن‌ها در نظر گرفته شود چون تئاتر نشان دهنده فرهنگ جامعه است.

جعفر گل‌محمدی - رئیس اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران - در این مراسم در صحبت‌هایی با اشاره به تاریخچه تالار مولوی و مشکلاتی که طی سال‌های اخیر این تالار با آن مواجه بوده است، گفت: در سال‌های اخیر مخاطبان زیادی در تالار مولوی داشته‌ایم و جشنواره‌های فراوانی برگزار کردیم، اما متأسفانه این شیرینی خیلی ادامه نداشت و نواقص و مشکلات تالار مولوی به مرور نمایان شد؛ به گونه‌ای که بعد از بررسی‌های به عمل آمده، بیش از 60 ایراد به آن وارد شد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه سال 92 مشکلات مالی فراوانی وجود داشت، اما در سال 93 بارقه‌های امید برای حل مشکلات تالار زده شد و از ابتدای سال با بودجه حداقلی که از بعضی نهاد‌ها گرفتیم، تعمیرات را آغاز کردیم. زمانی که دکتر نیلی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شدند، من به ایشان گفتم که تالار مولوی وضعیت مناسبی ندارد و ایشان تأکید کردند که باید تالار مولوی را در شأن دانشگاه تهران بسازیم. دکتر هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم هم قول‌هایی در این زمینه به ما دادند.

گل‌محمدی با اشاره به مراحل تعمیرات تالار مولوی گفت: ما سه فاز را برای انجام تعمیرات در نظر گرفتیم؛ فاز اول بازسازی برق سالن است، فاز دوم شامل تجهیزات و امکانات سالن مثل صندلی‌ها است و فاز سوم هم اصلاح بنا و تأسیسات است. در حال حاضر فاز اول را شروع کردیم و با توجه به کمک‌هایی که به ما شده است، کلنگ بخش دوم و سوم هم را زده‌ایم. مطمئنا دانشگاه تهران این تالار را از آن خودش می‌داند.

* تالار مولوی دچار مشکلات سازمانی است

همچنین امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی در صحبت‌هایی درباره وضعیت این تالار گفت: از حدود یک ماه پیش، روند بازسازی تالار شروع شده است. قبل از انجام تعمیرات یک کار مطالعاتی تأسیساتی درباره وضعیت تالار مولوی انجام شده است. متأسفانه در حدود 40 سالی که از فعالیت این تالار می‌گذرد، طرح جامعی برای بررسی و حل مشکلات تالار بدست نیامده است.

او ادامه داد: یکی از بحث‌های مهمی که درباره تالار مولوی وجود دارد، بحث سازمانی تالار است که باید به آن توجه شود. متأسفانه تالار مولوی به لحاظ سازمانی در دانشگاه تهران معضلاتی را ایجاد می‌کند که انشاالله با همتی که از سوی متولیان دانشگاه تهران انجام می‌شود، این مشکلات برطرف خواهد شد.

مدیر تالار مولوی با اشاره به فعالیت شورای سیاست‌گذاری تالار مولوی افزود: حضور شورای سیاست‌گذاری برای ما بسیار دلگرم‌کننده است، چرا که می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود کمک‌های زیادی به ما داشته باشد و در کنار آن تاکنون مشاوره‌های فنی بسیار خوبی به ما داده است.

در بخش دیگری از این مراسم، اصغر همت در سخنانی بر اهمیت تالار مولوی تأکید کرد و گفت: بدون شک تالار مولوی تافته‌ای جدابافته است.

در بخشی از این مراسم مبلغ 200 میلیون تومان از سوی هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم و مبلغ 50 میلیون تومان هم از طرف سرپرست دانشگاه تهران به تالار مولوی کمک شد.

همچنین محمد بحرانی و امیر سلطان احمدی به اجرای موسیقی و خواندن چندقطعه موسیقی درباره تالار مولوی پرداختند که با استقبال حاضران رو به رو شد.

در پایان نیز از نقشه نهایی تالار مولوی رونمایی شد. در این مراسم هنرمندان و مدیرانی چون حسین طاهری، مدیر اداره هنرهای نمایشی، رضا دادویی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی، پریسا مقتدی (مدیر تئاتر شهر)، شهرام کرمی (مدیر تالار هنر)، اتابک نادری، حسین مسافرآستانه، سعید اسدی، اصغر همت، آرش دادگر،میلاد اکبرنژاد، هما جدی‌کار، افسانه ماهیان، انوشیروان ارجمند، محمود عزیزی، هوتن شکیبا، مهرداد رایانی مخصوص، علی‌اصغر دشتی، ستاره اسکندری، یوسف باپیری و... حضور داشتند.