به گزارش پارس به نقل از فارس، نرگس آبیار امشب در تالار همایش دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد در نشست نقد و بررسی این فیلم در جمع دانشجویان، اظهار داشت: من به صورت تصادفی به موضوع جنگ وارد شدم، چراکه در آن زمان با نوشتن رمان و داستان های کودکان، تنها به نوشتن فکر می کردم.


وی با بیان این مطلب که پس از آشنایی با موضوع جنگ از این مقوله خوشم آمد و با چاپ حدود ۳۰ جلد کتاب به ساخت فیلم کوتاه و مستند روی آوردم، تصریح کرد: ساخت فیلم « شیار ۱۴۳» ادای دینی به مادران و زنان چشم انتظار فرزندان خود از جنگ است. این بانوی نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه این فیلم نامزد ۵ جایزه و دریافت ۳ جایزه از جشنواره فیلم فجر سال گذشته شد، افزود: این فیلم با کسب ۸ جایزه از جشنواره تجلی اراده ملی، توانست رکورددار این رقابت شود.

آبیار ادامه داد: زمانی که برای نوشتن یکی از کتاب هایم با ۱۳ مادر رزمنده آشنا شدم یکی از آنها نظر مرا به خود جلب کرد، چراکه همچنان چشم انتظار فرزندش بود که از اسارت بازگردد. وی اضافه کرد: نقش « الفت» از این ۱۳ مادر رزمنده گرفته شده و به نظرم علت ارتباط برقرار کردن مردم به خصوص مادران از این فیلم این است که نقش، مابه ازای بیرونی دارد.

نویسنده و کارگردان فیلم « اشیاء از آنچه که می بینید به شما نزدیک ترند» افزود: جنگ مقوله خوبی نیست و دورانی همراه با مشکلات خود را داشته است، اما می تواند فیلمساز را به ساخت فیلم هایی با این موضوعات علاقمند کند.

آبیار با اشاره به اینکه معدن در این فیلم نماد « الفت» است، بیان داشت: همانطور که در معدن، تکه هایی از مواد مذاب جدا می شود یا ذوب می شود در دل الفت نیز به علت دوری از فرزند این اتفاق می افتد، بنابراین لازم بود که در کرمان که دارای معادن بسیار خوبی از نظر لوکشین مناسب فیلمبرداری بود، تصویربرداری انجام شود.

وی در خصوص نحوه بازی خوب بازیگران نیز گفت: ما به بازیگری برای نقش اول نیاز داشتیم که علاوه بر توانایی خوب بازیگری، بتواند نقش جوانی و پیری را به خوبی ایفا کند. این نویسنده و کارگردان جوان ابراز داشت: ۷ گریم بر روی چهره مریلا زارعی انجام شد که خیلی به چشم نیامد و خوشبختانه گریم این اثر به عنوان کاندید جشنواره فیلم سال گذشته انتخاب شد.

آبیار با اشاره به اینکه نام شیار ۱۴۳ از نام منطقه جنگی گرفته شده است، عنوان داشت: این فیلم اثری ناامیدکننده و مخرب در مخاطب ندارد و نشان دهنده ادامه زندگی الفت و امید برای زندگی آینده است. وی با بیان این مطلب که خواب هم جزوی از واقعیت است و ما در این فیلم سعی کردیم بدون استفاده از موسیقی، طراحی صحنه و نور خاصی آن را به خواب های واقعی نزدیک کنیم، تصریح کرد: در این اثر از ابتدا به واسطه فلش بک های مختلف برای مخاطب سئوالات مختلفی پیش می آید که موجب همراهی وی با فیلم می شود.

آبیار اضافه کرد: چشم انتظاری افراد برای فردی که دوستش دارند و منتظر بازگشتش هستند، موضوع غیرواقعی نیست و مادران شهید و اسرای ایرانی آن را کاملاً درک کردند و این موضوع به بخش روح انسان بازمی گردد. وی، سخت ترین کار دنیا را پس از معدن، فیلمسازی دانست و عنوان کرد: زنانی که سختی های ۹ ماه بارداری را به جان می خرند، می توانند فیلمسازان خوبی نیز در عرصه جنگ شوند.

این نویسنده و کارگردان جوان اذعان داشت: چند سال پیش وقتی استخوان های شهیدان را در مراسم خاک سپاری آنها تماشا کردم به ناگاه آنها را شبیه نوزاد دیدم و تصمیم گرفتم سکانس پایانی فیلم را که نقش تأثیرگذار و مهمی داشت از این تفکر استفاده کنم که سکانس خوبی از آب درآمد.

ایران اسلامی نیازی به اسطوره سازی ندارد
تهیه کننده فیلم شیار ۱۴۳ نیز با بیان این مطلب که هر کاری سختی های خاص خود را دارد، گفت: سینما به خصوص موضوعات جنگی با مشکلات بیشتری نیز روبه روست. محمدحسین قاسمی ادامه داد: ما برای گرفتن پروانه ساخت با مشکلات زیادی روبه رو بودیم؛ به عنوان مثال مسئولان مربوطه این فیلمنامه را اثری ضدجنگ و ضدارزش دانستند و می خواستند از ساخت آن جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: ۱۶ ساعت تیم تصویربرداری این فیلم در ماه رمضان و گرمای بسیار شهرستان رفسنجان به تولید این اثر مشغول بودند، اما بازهم با انرژی به کار خود ادامه دادند. قاسمی با اشاره به این مطلب که برخی از کشورها مجبور به ساخت اسطوره در فیلم هایشان هستند، اظهار داشت: خوشبختانه در ایران اسلامی نیازی به ساخت اسطوره نیست، چراکه ما افرادی را داریم که می توانند به عنوان اسطوره و قهرمان معرفی شوند و مادران رزمنده و شهیدان نیز یکی از این نوع موارد محسوب می شوند. وی در پایان متذکر شد: ما نیازمند معرفی درست و دقیق این اسطوره ها در فیلم ها و آثار مختلف هنری هستیم.