به گزارش پارس  سیدمرتضی فاطمی سردبیر هفته نامه پنجره در صفحه گوگل پلاس خود نوشت:

ایراندوست (نام ایرانی ریچارد فرای) مرحوم شد و طبق وصیتش و مجوز دولت‎ ‎ هایی که علاقه به گرفتن عکس یادگاری با وی داشتند باید در ایران دفن شود. قبول!

اما چرا کسی این روز‎ ها از خود نمی‎ پرسد در ازای این درخواست آیا او به تعهداتش به ایران و موسسات ایرانی عمل کرده است؟

بد نیست بدانید در تفاهمنامه‎ ای که فرای و استانداری اصفهان در دولت نهم امضا کردند قرار بر این گذاشته می‎ شود که به ازای اهدای خانه جنجالی « تمیزی» به وی و مجوز دفن او در ایران، وی نیز انبوهی از کتاب‎ ‎ های نفیس و گران قیمتی را که از ایران جمع‎ آوری کرده و با خود به آمریکا برده، داوطلبانه و به‎ صورت اهدایی به ما بازگرداند. کتاب‎ ‎ هایی که بعضا تک نسخه و بسیار ذی قیمتند.

ما در فرهنگ ایرانی اسلامی معتقدیم « الکریم اذا وعد وفا» ، بسم الله… همسر جناب مرحوم فرای که به‎ همراه طیاره حامل ایشان جهت تدفین به ایران می آیند، مجموعه چندین میلیاردی از کتب نفیس ایرانی را هم سوار کرده و به ایران بیاورند. ما مردم مهمان نواز ایران هم قول می دهیم به ازای وفای به عهد ایشان تشییع با شکوهی برایشان ترتیب دهیم.

پ ن: در بحبوحه حواشی و گاهی هتک حرمت‎ ‎ هایی که این روز‎ ها در اصفهان رخ داد، کم کاری برخی بزرگان سیاسی که صبغه فرهنگی نیز دارند بد جور   به چشم می‎ آمد. در کنار این خودسانسوری بزرگان به هر حال باید آسیب‎ شناسی شود که چرا برخی از ما (به‎ ویژه در رسانه‎ ها) به‎ گونه‎ ای رفتار می‎ کنیم که اهالی فرهنگ و سیاست از موضع‎ گیری در برابر رفتار‎ ‎ های ناپسند، عاجز می‎ مانند.

 

گفتنی است در سال ۸۹ طی مراسمی سند تفاهمنامه اهدای خانه مسکونی نیز به پروفسور ریچارد فرای تقدیم شد.  

استاندار وقت اصفهان، در مراسم اهدای منزل مسکونی و تاریخی در شهر اصفهان به پرفسور ریچارد فرای در جمع خبرنگاران گفت: پروفسور ریچارد فرای که به دعوت شورای عالی امور ایرانیان در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج حاضر شده بود، خواست تا جسدش پس از مرگ در کنار زاینده رود دفن شود و به دستور رئیس جمهور در این مراسم قرار شد که خانه ای در شهر اصفهان به ریچارد فرای اهدا شود.  

گفتنی است به خواست پروفسور ریچارد فرای مقبره ای در کنار رودخانه زاینده رود در جوار آرامگاه پروفسور آرتور آپرام پوپ ایرانشناس بزرگ آمریکایی در کناره شمال شرقی پل خواجو در ابتدای پارک مشتاق در نظر گرفته شده است.

احمدی نژاد وعده واگذاری یک منزل مسکونی و مقبره ای در کنار زاینده رود را در سخنرانی خود در همایش ایرانیان خارج از کشور به این پروفسور امریکایی داده بود که به سرعت عملی شد!