به گزارش پارس به نقل از  مهر، امیر خجسته در گفتگوی ویژه خبری که با حضور وی و رپیس شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به روز ملی شوراها گفت: شوراهای شهر، پارلمان های محلی هستند که باید تمامی امورات محلی زیر نظر آنها انجام شود هر چند تاکنون این اتفاق رخ نداده، اما در اصل ۷ قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری برشمرده شده که باید در پیشبرد کلیه اهداف و امور رفاهی شهرها تاثیرگذار باشند که تاکنون چنین نبوده است.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر تاکنون شوراهای شهرداری بوده اند، افزود: در برنامه های توسعه ای سوم تا چهارم دولت موظف به ایجاد مدیریت یکپارچه شهری بود که این موضوع عملیاتی نشد. دولت باید مدیریت یکپارچه شهری را با واگذاری وظایف محلی خود به شوراها و شهرداری محقق می کرد تا شورای شهر پارلمان محلی باشد و شهردار کلیددار شهر، اما تاکنون این میدان برای شوراها باز نبوده و به همین دلیل میلیاردها تومان بر هزینه شهرها افزوده شده در حالی که با مدیریت یکپارچه شهری بسیاری از هزینه های دولت کاسته می شود.

خجسته ادامه داد: دولت ها باید جوابگو باشند که چرا با وجود پیش بینی مدیریت یکپارچه در برنامه های توسعه ای کشور همچنان شوراها، شوراهای شهرداری هستند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: در سال ۹۵ مجلس اولویت خود را تحقق مدیریت یکپارچه شهری خواهد گذاشت و امیدواریم در سال ۹۵ شاهد تصویب این برنامه باشیم تا شوراها به یک رکن تصمیم گیری تبدیل شوند.

سایه سیاسی بر روی مسائل شهرها یک آفت است

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شوراها طی ۱۷ سال از عمر خود منشأ تحولات و پیشرفت های مهمی در شهرها و روستاهای خود بوده اند، گفت: با وجود کمبودها، مشکلات و سختی هایی که در مقابل شوراها وجود داشت، اما به دلیل انگیزه کار در میان اعضای شوراهای شهر و روستا، این نهاد منشأ تحولات خوبی در شهرها بود.

وی با بیان اینکه ۹ اردیبهشت سالروز فرمان حضرت امام(ره) در خصوص شوراها است، افزود: هنوز به آنچه در قانون برای شوراها پیش‌بینی شده و آنها را از ارکان تصمیم گیری در شهرها دانسته اند، نرسیده ایم.

چمران در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص ترکیب شوراها و وجود طیف های مختلف سیاسی توضیح داد: ترکیب سیاسی نمی تواند تاثیری در شوراها بگذارد. سایه سیاسی بر روی مسائل شهرها یک آفت است که خوشبختانه این موضوع کمتر در شهرها وجود دارد حتی در شورای شهر تهران که از طیف های مختلف سیاسی تشکیل شده، در تصمیم‌گیری‌های شهری، نگاه سیاسی جایگاهی ندارد. یکبار این تجربه در شوراها شد و آن را به انحلال کشید.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه چگونه می شود بر قدرت شوراها افزود، گفت: بحث قدرت در شوراها وجود ندارد بلکه مدیریت بر شهر است. شوراها باید بتوانند همان مسئولیت هایی که در اصول قانون اساسی آمده را اجرایی کنند. سال ۶۱ اولین قانون شوراها بعد از فرمان امام(ره) به تصویب رسید اما به دلیل وضعیت کشور (جنگ تحمیلی) در آن زمان اجرایی نشد و زمانی که قصد کردند این قانون قدیمی را در دهه ۷۰ به اجرا دربیاورند، همه قانون را برهم ریخته و اختیارات آن را محدود کردند و تبدیل شد به شورای شهرداری.

وی با اشاره به لایحه مدیریت شهری که در دولت در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: این موضوع همچنان در حال بررسی است.

چمران با بیان اینکه در برنامه های توسعه‌ای سوم و چهارم، تحقق مدیریت یکپارچه شهری پیش بینی شده بود و قرار بود ۲۳ وظیفه محلی دولت به مدیریت شهری واگذار شود، اظهار کرد: در آن زمان این واگذاری ها انجام نشد و در برنامه پنجم نیز گفتند وزارت کشور می تواند این کار را انجام دهد که وزارتخانه نیز در قالب یک برنامه آن را به دولت فرستاد و در برنامه ششم نیز اصلا این موضوع دیده نشده است.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به انتقاد مجری برنامه در خصوص عدم پیگیری مصوبات شورا توسط اعضای شورا گفت: اینگونه نیست که ما پیگیر مصوبات خود نباشیم. همین امروز نیز ۶ نامه به شهرداری ارسال کردیم که نتیجه عملکرد خود را در خصوص برخی از مصوبات ما ارائه کنند. شورا دائما از شهرداری گزارش می گیرد.

وی در خصوص اجرای طرح های تفصیلی و جامع در شهر تهران خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی بیش از ۱۰۰ حکم دارد که برخی از این احکام مشترکا باید توسط نهادهای دیگری مانند شورای عالی معماری یا میراث فرهنگی با شهرداری انجام شود، اما شاید مصوبات صددرصد اجرایی نشود، اما اینکه گفته شود مصوبات شورا به بایگانی می رود، غیرمنصفانه است.

چمران همچنین از برخی قوانینی که طی سال های گذشته مجلس در خصوص شوراها به تصویب رساندند، انتقاد کرد و گفت: بر اساس قوانین تصویب شده در مجلس حق رأی رئیس شورا در کمیسیون های ماده ۵ حذف شده و شوراها به عنوان ناظر در کمیسیون ماده ۵ مطرح هستند حتی تلاش شد شهرداران مستقیما توسط مردم انتخاب شوند که خوشبختانه در مجلس این طرح پس گرفته شد، اما ایده کلی در مجلس این بوده که از اختیارات شورا کاسته شود.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شورای عالی استان ها تاکنون ۳۵ لایحه به مجلس داده است، توضیح داد: مجلس این لوایح را تصویب کرده به خصوص لوایحی که در خصوص مشکلات شهرداری ها بوده است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی، خجسته خطاب به چمران گفت: آقای چمران در زمان شورای عالی استان ها مدام در مجلس بودند. ما در مجلس از شوراها و شهرداری ها با تمام توان حمایت کردیم. وقتی آقای چمران خواستند ۱۰ میلیارد تومان به بودجه شورای عالی استان ها افزوده شود، ما با آن موافقت کردیم. در خصوص اصلاح قوانین استیضاح شهردار نیز روند استیضاح برای آن دشوارتر شد تا شهرداران احساس امنیت بیشتری کنند

چمران در پایان شوراها را با وجود مشکلات موجود موفق دانست که اگر مشکلات آنها برطرف شود، موفق تر هستند.