به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نمایشگاه شهر آفتاب (تهران) که کلنگ آن 10 سال قبل بر زمین خورد، در اتوبان تهران -قم و در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد و تابلوی راهنمای آن این روزها در اکثر اتوبان‌های منتهی به شهر آفتاب به چشم می‌خورد.

ایده انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب سال گذشته و در اردیبهشت ماه از سوی شهرداری مطرح شد و از همان زمان نیز انتقادات و نگرانی‌هایی از سوی جامعه فرهنگی و به خصوص فعالان حوزه نشر درباره آن به گوش رسید، مبنی بر اینکه زیرساخت‌های شهر آفتاب آماده برگزاری رویدادی فرهنگی در حد و اندازه‌های نمایشگاه کتاب نیست و ...

و امروز با وجود اینکه تمام معاونت های شهرداری تهران از جمله معاونت خدمات شهری، اجتماعی، حمل و نقل و... برای آماده سازی شهرآفتاب و افتتاح آن همزمان با نمایشگاه کتاب بسیج شده اند به دلیل گستردگی این پروژه تنها توانسته اند قسمتی را آماده کنند و سایر بخش‌ها با کرکره و ... پوشانده شده تا از دید بازدیدکنندگان نمایشگاه دور بماند، ضمن اینکه بخش‌هایی از این پروژه همچون کارگاه‌ها، غوطه ور در خاک هستند که با هر باد تمام نمایشگاه را مه گرد و خاک می پوشاند.

نمایشگاه شهر آفتاب

از سوی دیگر فضای کارگاهی موجود در نمایشگاه و زمین های اطراف مجموعه شهر آفتاب زمینه‌ساز ایجاد "فضای بی‌دفاع شهری" شده است و حداقل برای نمایشگاه کتاب که از هر گروه سنی از نوجوان دانش‌آموز گرفته تا پیرمرد هفتاد ساله بازدید کننده دارد، درصورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، این فضای بی‌دفاع می تواند زمینه سازی حوادث ناخوشایند باشد. این درحالیست که تاکنون به روشنایی اطراف شهر آفتاب که فضای خاکی و بیابانی است، توجه نشده و تمام توان شهرداری تهران به درون مجموعه معطوف شده است در حالی که باید امنیت محیطی برای تردد بازدیدکنندگان بیش از پیش افزایش یابد.

عوارضی که منتقل نشد!

درحالی که یکی از محورهای اصلی ورود بازدیدکنندگان نمایشگاه شهرآفتاب آزادراه تهران-قم خواهد بود و شهردار تهران نیز در یکی از بازدیدهای خود از مجموعه بر لزوم انتقال عوارضی با توجه به ایجاد ترافیک در ورودی نمایشگاه تاکید کرد و از وزیر راه و شهرسازی خواست تا پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب این عوارضی منتقل شود اما در کمتر از 20 روز مانده به آغاز نمایشگاه کتاب هنوز خبری از جمع آوری این عوارضی نیست مسئله ای که ترافیکی سنگین تر از ترافیک اطراف مصلی ایجاد خواهد کرد موضوعی که به عنوان دلیل اصلی انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب عنوان می شود.

قسمت شمالی شهرآفتاب آماده برگزاری نمایشگاه کتاب

عمده فضاهای قسمت شمالی شهرآفتاب به بخش نمایشگاه اختصاص دارد که در حال حاضر تلاش شهرداری برای تکمیل این بخش بوده است. برای این بخش سه ورودی جنوبی ، شرقی و غربی در نظر گرفته شده که بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب نیز باید از این ورودی ها استفاده کنند.

- ورودی جنوبی: این ورودی به عنوان اصلی ترین ورودی نمایشگاه ها، در شمال میدان مرکزی قرار گرفته است که به صورت مستقیم به سالن ملل متصل می‌گردد.

- ورودی شرقی و غربی: در شرق و غرب نمایشگاه پارکینگ های سر پوشیده در نظر گرفته شده است که به ورودی های شرقی و غربی که در نقاط انتهایی محور چهار باغ قراردارد مرتبط می‌گردند .

تلاش برای آماده سازی 12 هزار پارکینگ در شهرآفتاب

برابر پیش بینی های طرح پارکینگ‌های سر پوشیده در شرق و غرب بخش نمایشگاهی قرار دارند که مراجعان پس از خروج ، از طریق ورودی‌های شرقی و غربی به داخل مجموعه هدایت می شوند اما برای برگزاری نمایشگاه کتاب تنها بخشی از این پارکینگ ها آماده خواهد شد.

مجید حسینی مشاور شهردار تهران به تازگی از آماده‌سازی 12 هزار پارکینگ در محدوده شهر آفتاب خبر داد، اما این خبر نگرانی مسافت طولانی پارکینگ ها تا ساختمان اصلی نایشگاه و محل استقرار چادرها را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند پارکینگ هایی که برخی از آنها هنوز مسیرشان اسفالت نشده است.

زمان افتتاح ایستگاه مترو شهر آفتاب و مسیرهای اتوبوسرانی همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب

نمایشگاه شهر آفتاب

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت مترو تهران و حومه ایستگاه مترو شهرآفتاب سی ام فروردین ماه افتتاح خواهد شد اما درخصوص افتتاح این ایستگاه نیز توجه به این نکته حائز اهمیت است که این ایستگاه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب روزانه شاهد حضور مسافران زیادی خواهد بود در شرایطی که این ایستگاه با وجود برخی ساختمان ها در طول ایستگاه در محدوده هایی عرض بسیار کمی دارد که تردد مسافران را با مشکل موجه می کند. این ایستگاه که قرار است به عنوان راحت ترین وسیله رسیدن به شهرآفتاب نقش آفرینی کند در مسیر نسبتا زیادی از محل برگزاری نمایشگاه ها قرار گرفته است که جابجایی بازدیدکنندگان از ایستگاه مترو تا محل برگزاری نمایشگاه را با دشواری هایی روبرو خواهد کرد.

پیش بینی اتوبوسرانی تهران برای نمایشگاه کتاب

به گزارش ایسنا، سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز از پیش بینی این سازمان جهت سهولت رفت و آمد بازدیدکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهرآفتاب خبر داد و افزود: 50 اتوبوس به شهرآفتاب جهت رفت و آمد مردم برای بازدید از نمایشگاه اختصاص یافته است. این تعداد اتوبوس از شش مسیر انتخاب شده، بازدیدکنندگان را به شهرآفتاب می رساند.

وی در تشریح مسیرهای پیش بینی شده نیز گفت: مسیر اول: میدان صنعت- بزرگراه شهید فضل الله نوری- میدان آزادی- بزرگراه آیت الله سعیدی- بزرگراه خلیج فارس، نمایشگاه شهر آفتاب، مسیر دوم: میدان آزادی – بزرگراه آیت الله سعیدی- خلیج فارس، نمایشگاه شهرآفتاب، مسیر سوم: میدان رسالت- بزرگراه امام علی(ع)- خلیج فارس، نمایشگاه شهرآفتاب، مسیر چهارم: پایانه خاوران- بزرگراه آزادگان- خلیج فارس و نمایشگاه شهرآفتاب، مسیر پنجم: میدان راه آهن- خیابان دشت آزادگان- بلوار تندرویان- بزرگراه خلیج فارس، نمایشگاه شهر آفتاب، مسیر ششم: پایانه جنوب – بزرگراه بعثت- میدان بهمن- بزرگراه خلیج فارس نمایشگاه شهرآفتاب خواهد بود.

پیش بینی تاکسیرانی تهران برای نمایشگاه کتاب

میثم مظفری مدیرعامل مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی از استقرار 300 دستگاه تاکسی ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهرآفتاب خبر داد و گفت: این تعداد تاکسی در حین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مسؤلیت جابجایی مسافران از شهرآفتاب به اقصی نقاط شهر تهران را دارند.

وی ساعات کاری این تاکسی ها را همزمان با آغاز ساعت کاری نمایشگاه کتاب تهران دانست.

مدیرعامل مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی با اشاره به خدمات شاتل برای بازدیدکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در داخل محوطه شهرآفتاب گفت: خدمات شاتل شامل ون هایی است که بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران را از متروی شهرآفتاب، پارکینگ ها و پایانه های اتوبوس شهری به سالن های اصلی جابجا می کنند.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های گذشته روزانه نمایشگاه کتاب 500 هزار نفر بازدیدکننده داشته که نیمی از آنها از شهر تهران بوده اند، در مقایسه ای میان تمهیدات شهرداری تهران برای برگزاری شهرآورد پایتخت با 100 هزار نفر بازدیدکننده که 400 دستگاه اتوبوس به کار گرفته می شوند و نمایشگاه کتاب که جمعیت 250 هزار نفری قرار است از تهران منتقل شوند این سوال مطرح می شود که 50 اتوبوس و 300 دستگاه تاکسی کافی خواهد بود؟

بودجه شهر آفتاب

شورای شهر تهران تاکید کرده بود هزینه‌های شهرآفتاب نباید از بودجه جاری شهرداری تأمین شود و برای تامین هزینه نجومی این شهر ، شهرداری تهران به مدت یکسال با فراخوان عمومی و مذاکره با بیش از یکصد سرمایه گذار از بخش‌های مختلف داخلی و خارجی، موفق شد با شرایط بسیار مطلوب ، قراردادی را نهایی کرده و پس از چندین ماه بحث و مذاکره شرکت بین‌المللی GTE به عنوان طرف قرارداد و سرمایه‌گذار معرفی شد. این شرکت تجربه‌هایی نظیر ساخت مرکز نمایشگاهی ریمینی ایتالیا، لاپیزیک آلمان، شینزن چین، مونترال کانادا، اوزاکای ژاپن و ته‌جان کره جنوبی را در کارنامه خود داشت. اما با وجود تحریم‌ها سرمایه گذار خارجی رفت و در داخل نیز سرمایه گذاری تمایل نداشت در شهرآفتاب مشارکت کند، بر همین اساس بخش اعظم تامین بودجه این پروژه بر گردن شهرداری تهران افتاد.

بنابر این گزارش، همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به موارد مورد توافق میان وزارتخانه و شهرداری تهران اشاره کرد و با بیان اینکه رایگان بودن نمایشگاه کتاب خط قرمز ماست، ادامه داد: بر حسب قولی که شهردار تهران به مسئولان نمایشگاه کتاب دادند و هیچ شرطی در آن قید نشده بود، قرار بر این شد که شهر آفتاب 10 سال به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار بگیرد.

وی افزود: دلیل پذیرش حضور نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نیز همین بود و قراردادی که کمتر از این باشد، مورد پذیرش نیست. توقع ما از مدیران شهری نیز این است که به قول خود وفادار باشند.

نمایشگاه شهر آفتاب

رییس شورای اسلامی شهر تهران هم پیش از این درباره پروژه شهرآفتاب گفته بود: ما درصدد هستیم تا شهرآفتاب را به عنوان منطقه 23 شهرداری تهران ثبت کنیم. این موضوع در زمان تصدی موسوی لاری در وزارت کشور با حضور من، احمدی نژاد (شهردار وقت تهران) و قالیباف (فرمانده وقت نیروی انتظامی) مطرح شد و تفاهمی به وجود آمد که این منطقه، منطقه‌ای ویژه است چرا که در آن نمی‌توان با فروش، درآمد، تراکم و نظایر این‌ها درآمدزایی کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که شهرداری تهران که میزبانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب را برای پنج سال در شهرآفتاب برعهده‌ گرفته، در اولین سال رسم میزبانی را چگونه ایفا خواهد کرد و امکانات رفاهی، حمل و نقل و ... پاسخگوی بازدید روزانه نیم میلیونی شهروندان خواهد بود.