محمدباقر قالیباف امروز در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در خصوص محله هرندی، گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی دغدغه اساسی داریم و نمی‌توانیم برای رفع مشکل هرندی زمان اعلام کنیم چرا که یک پروژه عمرانی نیست.

شهردار تهران ادامه داد: مسائل محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است. خیلی ناشیانه است که یک موضوع انسانی را برایش زمان بگذاریم اما با افتخار برای پروژه‌های عمرانی تایمر می‌گذاریم.

به گفته شهردار تهران، هیچ وقت مأموریت در حوزه اجتماعی زمین نمی‌گذاریم و این یک رسالت است و بر ما تکلیف شده و منتی بر سر کسی نیست و اگر کسی برای رفع مشکلات اجتماعی چاره‌ای نکند آتشی است که دامن او را هم خواهد گرفت که امیدواریم این امر رخ ندهد.

قالیباف ادامه داد:در حال حاضر هم ادعا نداریم که در هرندی، شوش و سیروس معتاد نیست، در سطح شهر تهران تعداد زیادی معتاد متجاهر بود که در حال حاضر یک سوم آنها جمع‌آوری شده‌اند و دو سوم دیگر آنها همچنان هستند.

وی با بیان اینکه من خودم هر هفته چندین بار در محله‌های هرندی تردد می‌کنم گفت: در خیلی از مواقع خودم رانندگی می‌کنم و به همه کوچه و پس کوچه‌ها سر می‌زنم.

به گفته قالیباف شاید در روزهای بارانی معتادی دیده نشود اما حتماً در روزهای گرم چندین معتاد دیده می‌شود اما باید بگوییم که وضعیت هرندی نسبت به 5 تا 6 ماه قبل بسیار بهتر شده است و مشکلات تقلیل یافته است و مردم مطمئن باشند که مشکلات را رها نمی‌کنیم.

وی گفت: در مصاحبه اول گفتم که معتادین را جمع نمی‌ کنیم بلکه آنها را جذب می‌کنیم و به زور هم نمی‌توانیم آنها را در بهاران نگه داریم چون این کار اجباری نیست.

به گفته شهردار تهران یکی از معتادان به شهردار گفته بود که 32 سال است که معتاد است و 17 بار ترک کرده است و این اولین بار است که چرخه را اصلاح شده دیده و می‌گوید که کسی به وی توهین نکرده و به آنها لگد نزده‌اند.

به گفته قالیباف، در ساعت 10 امروز هم جلسه‌ای با دادستانی برای هماهنگی کارها داریم.

قالیباف با بیان اینکه 11 دستگاه مسئولیت رسمی و قانونی دارند، گفت: شهرداری تهران جزو این 11 دستگاه نیست و ما قول می‌دهیم از این کار خسته نشویم و هر زمان که یکی از این مراکز بهاران راه‌اندازی می‌شود بنده نشاط بیشتری پیدا می‌کنم.

وی با تأکید بر این موضوع که این کار تمام نشدنی نیست، گفت: این چرخه دائمی است و هر معتاد بهبود یافته 9 ماه تا یک سال مهمان مراکز بهاران است تا به توانمندی‌های لازم برسد.

شهردار تهران در ادامه افزود: از 15 روز قبل تصمیم گرفتیم دو کمپ درست کنیم که مسئولیت آنها را هم خودمان بر عهده بگیریم و احتمالاً مسئولیت کمپ شفق را هم شهرداری به عهده می‌گیرد.

وی تأکید کرد: حتماً کسانی هستند که تا 2 سال آینده دوباره معتاد شده و دوباره به شهر برمی‌گردند آن زمان نیایید سؤال کنید که چرا اینها برگشتند چون قطعاً یک درصدی از این افراد دوباره به این چرخه آسیب برمی‌گردند.

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که این چرخه نباید چرخه صرفاً دولتی باشد و مجموعه دولت و نهادهای غیردولتی مثل شهرداری آن را اداره کند، گفت: باید نهادهای دولتی و غیردولتی بسترسازی‌ها را انجام دهند و مردم آنجا را اداره کنند. بهاران‌ها نباید سازمان شهرداری شود.

به گفته قالیباف سرجمع از هماهنگی سازمان‌ها راضی هستم شاید جاهایی هم گله‌ای وجود داشته باشد اما نگذاشته‌ایم که چرخه لنگ بماند و اگر در زیرمجموعه کسی به تعهدات عمل نکرده است من خودم آن تعهدات را انجام می‌دهم.

وی تأکید کرد: مجموعه کوثر، بهاران، زنان سرپرست خانوار یک کار سیستمی است و مجموعه کوثرها امروز روی پای خودشان ایستاده‌اند و هزینه‌ای هم برای شهر ندارند. ابتدا مجموعه کوثرها در جاهای نمور شروع به کار کرده‌اند اما امروز کارگاه‌های خوبی شده است.

شهردار تهران به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص بحث آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: صحبت‌های رهبری تکلیف را بر دوش ما سنگین‌تر کرده است.

قالیباف با بیان اینکه در سال 84 که وارد شهرداری شدم رویکرد را فرهنگی و اجتماعی اعلام کردم، گفت: تاریخ زندگی من نشان می‌دهد که بعد از دوران دفاع مقدس هیچ زمان آسیب‌های اجتماعی را فراموش نکرده‌ام.

وی به 8 سال پیش اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون به در راه‌ماندگان و کارتن‌خواب‌ها جا دادیم و هر کدام از آنها نیاز به غذا، درمان و استحمام داشت خدمات لازم را ارائه کردیم. ما دیروز کار آسیب‌های اجتماعی را آغاز نکردیم که بخواهیم آن را فراموش کنیم. توانمندسازی را باید به کارتن‌خواب‌ها آموزش دهیم.

شهردار تهران تأکید کرد که در بحث آسیب‌های اجتماعی غفلت نکرده‌ایم که بگوییم از خواب غفلت بیدار شده‌ایم.

وی در خصوص هزینه‌های شهرداری برای مراکز بهاران گفت: بالغ بر 70 درصد بهاران‌ها ساختمان‌های شهرداری بودند و همچنین تعدادی ساختمان برای کارهای دیگر می‌ساختیم که در مرحله 50 تا 60 درصد بودند که آنها را تغییر کاربری داده و به مراکز بهاران تبدیل کرده‌ایم و تأکید می‌کنم که هزینه زیادی برای آنها صرف نکرده‌ایم.

قالیباف در خصوص هزینه‌های جاری هر کارتن‌خواب بعد از بهبود یافتن برای شهرداری، گفت: برای هر معتاد بهبود یافته در مراکز بهاران روزانه 8 هزار تومان هزینه می‌کنیم که البته بخشی از این هزینه‌ها هم توسط مردم تأمین می‌شود و باید بگوییم هزینه‌ کردن برای این  افراد عین ثواب است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص واگذاری شهروند بدون تشریفات قانونی، گفت: این حرف کذب محض است ما خصوصی‌سازی در دستور کارمان است و هنوز هم شهروند را واگذار نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک زمانی شهروند زیان‌ده بود در آن زمان هیچ کسی شهروند را نمی‌خواست اما در حال حاضر که سودده شده است آن را به بخش خصوصی واگذار کرده و بر روی عملکرد آن نظر می‌دهیم. ما نباید فروشگاه‌داری در شهرداری انجام دهیم.

قالیباف در بخش دیگر سخنانش به معضلات اتوبوسرانی در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: زمانی که وارد شهرداری شدم هر روز کارمندان اتوبوسرانی معترض بودند آن زمان بلیت اتوبوس 20 تومان بود و به صورت کاغذی و هزینه مسافر چندین برابر قیمت تمام شده اما امروز اتوبوسرانی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و 17 هزار کارکن آن به 8 هزار نفر رسیده است و بسیار هم خوب عمل می‌کند.

شهردار تهران تأکید کرد: شهروند را هنوز واگذار نکردیم اما امسال در ردیف‌ها و تبصره بودجه‌ها این اجازه به شهرداری تهران داده شده است البته شهروند را قیمت‌گذاری می‌‌کنیم و بسیار عادلانه آن را می‌فروشیم.

وی همچنین در ادامه از راه‌اندازی دو کمپ ترک اعتیاد توسط شهرداری خبر داد و گفت: این کمپ‌ها را خودمان اداره می‌ کنیم و احتمالاً اداره شفق را نیز شهرداری خودش به عهده می‌گیرد.

قالیباف در بخش دیگر سخنانش در خصوص دستفروشان در راستای 15 خرداد گفت: موزاییک‌ها هم در این راستا خریدوفروش می‌شدند ولی ما آنجا را ساماندهی کرده‌ایم تا دیگر این امر رخ ندهد.

وی همچنین در بخش دیگر سخنانش در خصوص نرخ‌گذاری برای سیستم حمل و نقل عمومی گفت: قیمت‌گذاری توسط شهرداری انجام و به شورا ارسال می‌شود و بعد از بحث و بررسی نرخ‌ها تصویب و برای تأیید به فرمانداری ارسال می‌شود و اگر فرمانداری نرخ‌ها را تأیید نکند به شورای حل اختلاف می‌رود و این بحث‌ها اصلا سیاسی نیست.