به گزارش حوزه شهری پارس نیوز، مرتضی طلایی در گفت‌وگو با فارس، به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی مانند یک بیماری و ویروس است که باید همه ساله در نیمه دوم سال به خصوص سه ماهه آخر سال منتظر آن باشیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه همه هم مشکل را می‌دانند و می‌دانند ، گفت: همه مسئولان فقط اظهارنظر می‌کنند و با دمیدن اولین آفتاب بهاری همه فراموش می‌کنند که در نیمه دوم سال دچار مشکل هستیم.

وی به مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این مرگ و میرها هم هزینه مادی دارد و هم معنوی حال باید چه کسی آنها را پرداخت کند؟

وی با بیان  اینکه مسئولان در زمینه آلودگی هوا همدیگر را متهم می‌کنند گفت: مردم باید هزینه این بی‌برنامگی‌ها را پرداخت کنند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به آلودگی هوا از سالها قبل نگاه می‌کردیم و نباید فقط یک دولت را متهم به کوتاهی کرد، گفت: دولت‌های گذشته هیچ اقدام اساسی برای آلودگی هوا نکردند البته دولت فعلی هم کاری نکرده است. همه دولت‌ها یک قدم برای بدتر کردن آلودگی هوا برداشتند. در این دولت هم این امر رخ داده است.

طلایی اضافه کرد: آلودگی هوا فقط مخصوص تهران نیست سایر کلانشهرها نیز به این امر دچارند. وقتی که صنایع آلاینده در دل شهرها ایجاد می‌شود باید به این موضوعات هم فکر کرد.

وی با بیان اینکه باید مسئولینی که کوتاهی کردند مواخذه و محاکمه شوند گفت: مسولان ذی ربط را باید محاکمه و مؤاخذه کرد چرا که سیاست‌های غلط اجرا کردند و به وظایف خود عمل نکردند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرگ خاموش یک واقعیت است گفت: بنزین‌های آلوده و سایر آلاینده ها نیز در افزایش آلودگی نقش مهمی دارند.

طلایی تأکید کرد که بنزین و خودرو دو متهم اساسی در آلودگی هوا هستند.

وی با بیان اینکه خودروها بالغ بر 40 درصد آلودگی می‌کنند گفت: با اقدامات کارشناسی می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر آن زمانی که موضوع یورو4 مطرح بود به جای اینکه مسئولان به سازمان استاندارد فشار می‌آوردند به خودروساز این فشار را وارد می‌کردند مشکلات برطرف می‌شد گفت: واقعا آلودگی هوا سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه باید توسعه حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار بگیرد گفت: همچنین باید مشاغل آلاینده و مزاحم موجود در شهر ساماندهی شوند.

طلایی به مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: تا زمانی که مدیریت یکپارچه ایجاد نشود تصمیم‌گیری‌ها مقطعی است و نمی‌توان کاری کرد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هفته قبل همه می‌‌دانستند وضع آلودگی هوا این است گفت: اما بر اساس خطای تصمیم‌گیری دو روز دو روز مدارس را تعطیل کردند و مردم نتوانستند از شهر خارج شوند تا به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

وی به بدهی دولت در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: حدود 2 هزار میلیارد تومان دولت به شهرداری در این زمینه بدهکار است و مرتباً آقای چمران رئیس شورای شهر موضوع را پیگیر است اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی به حضور ابتکار در دوره قبل شورای شهر اشاره کرد و گفت: خانم ابتکار در شورا مرتباً از دولت انتقاد می‌کردند و می‌گفتند که آنها به وظایف خود عمل نمی‌کنند و محیط زیست را نادیده گرفتند حال که ایشان به محیط زیست رفته‌اند معادله برعکس شده است، کسی که تا دوره قبل در شورا علیه دولت بود و منتقد عمل می‌کرد امروز در همان مسند هیچ کاری انجام نمی‌دهد.