به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز،اقبال شاکری در پاسخ به این سوال که میزان بدهی دولت در بخش مترو آیا برآورد توسط شهرداری شده است و یا خیر اظهار داشت:بنده در حال حاضر میزان بدهی دولت در بخش حمل ونقل عمومی به خصوص مترو را در ذهن ندارم.اما نکته قابل توجه این است که میزان بدهی دولت به این بخش بسیار زیاد است و معمولا ساخت مترو بدین معناست که از ابتدا تا زمان بهره برداری توسط یک نهاد بایستی انجام شود.
 
وی در ادامه افزود:البته طبق قانون بایستی دولت و شهرداری هر کدام 50 درصد از هزینه ساخت و بهره برداری از مترو را پرداخت کند که تا به الان بیش از 6 سال است که این مبلغ از سوی دولت پرداخت نشده است و شهرداری نتوانسته به تعهدات خود در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی عمل کند.
 
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که طبق برنامه پنج ساله دوم،بایستی سالانه حدود 30 کیلومتر مترو توسط دولت و شهرداری ساخته شود خاطرنشان کرد:هزینه ریالی ساخت 30 کیلومتر مترو طبق برآورد شهرداری،حدود 3 هزار میلیارد تومان می شود که 6 سال است که این هزینه از سوی دولت پرداخت نشده و تنها شهرداری است که اقدام به توسعه و تکمیل برخی از خطوط مترو و تهیه واگن کرده است.
 
شاکری در ادامه تصریح داشت:البته ناگفته نماند که این میزان هزینه تنها در بخش مترو است و سایر سیستم حمل و نقل عمومی به مانند اتوبوس و مینی بوس و تاکسی نیز به همین منوال سهم دولت پرداخت نشده است که برای برآورد میزان بدهی دولت به شهرداری نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر از معاونت حمل و نقل ترافیک می باشد.
 
به گزارش پارس،مهندس سید جعفر هاشمی تشکری معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره میزان بدهی دولت به شهرداری اظهار داشت: بدهی دولت به مترو که طی سنوات گوناگون تلنبار شده رقم بزرگی است اما راهی برای تسویه این بدهی سنگین می‌توان به دولت پیشنهاد داد. فرض می‌کنیم دولت در تامین نقدینگی مشکل داشته باشد. به نظرم دولت می‌تواند با شهرداری وارد تهاتر و همکاری شود.