به گزارش پارس، محمدباقر قالیباف در نشست توجیهی طرح انضباط اجتماعی در منطقه 12 شهر تهران، خطاب به کارکنان و مسئولان شهرداری، اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که اگر به هر دلیلی (که نه لازم می‌دانم و می‌خواهم که از آن اطلاع داشته باشم)، به انجام این کار اعتقادی ندارید، آن را انجام ندهید.
 
وی ادامه داد: گیل‌آبادی هم (رئیس مرکز ارتباطات شهرداری) نمی‌تواند بگوید چرا برای اجرای این طرح وارد عمل نمی‌شود؛ این کار مطلقاً بایدی نیست. اگر 70 گروه به 7 گروه دغدغه‌مند تبدیل شود کفایت می‌کند در غیر این صورت آن دنیا جلوی شما را می‌گیرم.
 
شهردار تهران با بیان این‌که طرح انضباط شهری یک کار اداری نیست، تصریح کرد: انضباط شهری موضوع بسیار مهمی است و اگر مهم نبود امیرالمومنین به نظم و تقوا توصیه نمی‌کرد. تقوا و نظم با یکدیگر است و چه بسا بدون نظم انسان به تقوا هم نمی‌رسد.
 
وی با تأکید بر این‌که بی‌تردید شرط موفقیت در زندگی و حفظ همه سرمایه‌های اجتماعی، منابع انسانی و مالی در گرو انضباط شهری است، گفت: ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم و این امر منوط به تغییر سبک زندگی ماست. شهر تهران به نقطه‌ای رسیده که اگر به انضباط شهری توجه نکنیم امکان پیشرفت برایمان فراهم نیست.
 
قالیباف خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد بیش از 2 تا 2 میلیون و 200 هزار خودروی اکتیو بیشتر درسطح شهر نداریم اما این تعداد خوردو با این زیر‌ساخت‌ها نشان دهنده بی‌نظمی در ترافیک است بنابراین ما نیازمند انضباط شهری در موضوعات مختلف هستیم که یکی از آن‌ها موضوعات ترافیکی است.
 
وی گفت: دومین موضوعی که نیازمند ورود انضباط شهری به آن هستیم انضباط کالبدی در بحث های معماری شهرسازی و غیره و دیگری در حوزه نظافت و تمیزی شهر است. اگر در شهر توکیو یک سطل زباله پیدا کردید، جایزه دارید اما ما این همه سطل زباله داریم و این همه زباله کنار خیابان‌ها، در سایر شهرهای کشور هفته‌ای سه بار زباله جمع‌آوری می‌شود و در تهران روزانه این کار انجام می شود.
 
وی با بیان اینکه لازم است ذهن و رفتار خود را در حوزه انضباط اجتماعی مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: تجربه و علم ثابت کرده اگر فرهنگ ترافیک رعایت شود سایر قوانین هم رعایت می شود. ما هستیم که می‌توانیم این حرکت جمعی را در شهر به وجود آوریم از این رو منطقه 12 که از جهات مختلف آسیب بیشتری دارد را انتخاب کردیم.
 
قالیباف خاطرنشان کرد: روزانه حداقل 600 الی 700 هزار نفر و در ایام خاص و شب های عید حدود یک تا یک میلیون و 700 هزار نفر در این منطقه تردد دارند. بنابراین لازم است مفاهمه خوبی در این منطقه رخ دهد و همه را نسبت به این موضوع دغدغه مند کنیم.