به گزارش پارس به نقل از فارس، غلام‌عباس عبدی‌نژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران امروز در نشست خبری به بیان وضعیت منابع طبیعی این استان پرداخت و گفت: استان تهران با د.۰ارا بودن ۱۸ درصد از جمعیت کل کشور مساحتی زیر یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده، بنابراین تراکم جمعیت در این استان بالا و عرصه محدود است.

وی افزود: از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت استان تهران ۸۲ درصد آن جزء منابع طبیعی به شمار می‌رود.

عبدی‌نژاد در مورد توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری در استان تهران اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار هکتار جنگل‌کاری توسط منابع طبیعی این استان انجام شده که حدود ۷ هزار هکتار آن برای بهره‌برداری در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه مالکیت این اراضی در اختیار منابع طبیعی استان تهران است، گفت: بهره‌برداری حدود ۲۰ ساله این اراضی در اختیار شهرداری قرار گرفته تا در خدمت مردم قرار گیرد.

وی افزود: ما با هرگونه احداث بنا تحت عنوان هتل، مهمانسرا در این اراضی مخالفیم و فقط اجازه بهره‌برداری عمومی به شهرداری تهران داده می‌شود.

عبدی‌نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفندماه اظهار داشت: همان روز منابع طبیعی استان تهران با فضای سبز شهرداری تهران تماس گرفت و آمادگی خود را مبنی بر قراردادن ۷۴۰ هکتار اراضی بوستان یاس برای بهره‌برداری عمومی از آن را به شهرداری اعلام کرد، ضمن اینکه منابع طبیعی نیز آمادگی در اختیار قرار دادن ۵۰۰ هکتار اراضی سوهانک را برای بهره‌برداری عمومی به شهرداری دارد.

وی افزود: بهره‌برداری از این اراضی طبق کتابچه‌ای که شهرداری در اختیار منابع طبیعی قرار می‌دهد، باید باشد و این کتابچه تعهدات بین منابع طبیعی و شهرداری استان تهران تعیین می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه ما مخالف هرگونه ساخت و ساز به جز ساخت و ساز برای بهره‌برداری عمومی هستیم، گفت: شهرداری تعهد کرده که ظرف ۶ ماه کتابچه را به منابع طبیعی اعلام کند.

وی افزود: موضع حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی محوری‌ترین برنامه در بخش منابع طبیعی به شمار می‌رود.

عبدی‌نژاد اظهارداشت: اخذ سند مالکیت یکی دیگر از برنامه‌های منابع طبیعی است، زیرا اعتقاد ما بر این است که اگر عرصه‌های ملی دارای سند مالکیت باشند، در زمینه قضایی حاکمیت دولت راحت‌تر به اثبات می‌رسد و در این زمینه تاکنون ۹۳ درصد عرصه‌های طبیعی استان تهران سند دار شده و برنامه این است که ۷ درصد باقی‌مانده تا پایان سال سند دار شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران بیان داشت: یکی از تدابیر حفاظتی دیگر بعد از پیشگیری و اخذ سند مالکیت، درختکاری است.

وی افزود: جنگل‌کاری و ایجاد فضای سبز باعث تصرفات می‌شود، زیرا مردم دانش و بینش استفاده از فضای سبز را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران اظهار داشت: در بحث حفاظت از منابع طبیعی، تجهیزات و برخورداری از سیستم‌های ارتباط جمعی یک راهکار محسوب می‌شود، بنابراین با راه‌اندازی خط تلفن ۱۵۰۴ امکان اطلاع‌رسانی مردم را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز در مورد تخریب، آتش‌سوزی و تصرف فراهم کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به راه‌اندازی یگان حفاظت برای جلوگیری از تصرفات اظهارداشت: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین اکیپ‌هایی به صورت شبانه‌روزی کار حفاظت از اراضی استان را انجام می‌دادند، به طوری که در این ایام از ۳۴ فقره تصرف اراضی و منابع طبیعی پیشگیری شد که معادل ۲۰ هکتار بود.

وی افزود: همچنین در مدت ۲۰ روز یاد شده حدود ۴۸ دستگاه ماشین شیب‌رو که در مناطق کوهستانی، سوهانک مانور می‌دادند و باعث تخریب منابع طبیعی شدند با حکم قضایی ضبط شده که باید پس از پرداخت خسارت ۵۰۰ میلیون تومانی به عرصه‌های منابع طبیعی و پرداخت بدهی‌های دولت از جمله جرایم راهنمایی و رانندگی و پرداخت هزینه پارکینگ آزاد شود.

عبدی‌نژد تصریح کرد: در سال ۹۳ در سطح ۱۵۶ فقره به مساحت ۱۴۴ هکتار از طریق حکم قضایی رفع تصرف شد و در سطح ۱۸۰ فقره به مساحت ۲۲۳ هکتار اعمال تبصره یک ماده ۵۵ پیشگیری از تغییر کاربری اعمال شده است.

وی افزود: در مجموع در سال گذشته در سطح ۳۶۷ هکتار از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی جلوگیری و پیشگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران همچنین اظهار داشت: بوستان یاس که هم‌اکنون برای استفاده عمومی مورد بهره‌برداری شهرداری تهران قرار گرفته، به همت منابع طبیعی استان تهران از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون آماده شده و هم‌اکنون این بوستان در مالکیت منابع طبیعی استان تهران است.