به گزارش پارس به نقل از مهر ، امسال سال پر از اتفاقی در حوزه شهری بود . از جابه جایی مدیران تا افتتاح تونل و بهره برداری از ایستگاه های مترو . مرور این اتفاقات یادمان می آورد که هنوز کارخانه روغن نباتی قو تعطیل نشده است یا هنوز اتوبوس برقی به تهران نیامده است و افتتاح یک تونل چقدر در کاهش بارترافیکی موثر بوده است .

فروردین ۹۳

در هفته پایانی نخستین ماه سال ۹۳ ،تغییرات مدیران شهری آغاز شد . اولین تغییر سال ۹۳ جا به جایی حسین پورزرندی از  معاون مالی اداری شهردار به بانک شهر بود همچنین  محمدعلی عفتی داریانی كه پيش از اين قائم مقام معاونت برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورابود با حكم شهردار معاون منابع انساني شهرداري تهران شد.

 در این ماه خبر بازگشت اتوبوس های برقی به پایتخت هم منتشر شد . خبری که تا پایان سال ۹۳ بارها از سوی مسئولان ترافیکی اعلام شد.

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از ورود ۳۳ اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی خبر داده و گفته بود:بر اساس برنامه ۵ ساله حمل و نقل ما باید به سمت حمل و نقل پاک و سبز برویم که ما در تلاشیم این خطوط را احیا کنیم.همچنین ما مجبوریم از پتانسیل و امکانات گذشته در این زمینه استفاده کنیم بنابراین این خطوط از محور انقلاب به سمت جنوب است. ما در گذشته در خیابان ۱۷ شهریور خطوط برقی را داشته ایم که تلاش می کنیم این اتوبوسهای جدید با استفاده از همان پتانسیل های گذشته خدمات رسانی کنند.

اردیبهشت ۹۳

در هفته اول اردیبشهت سال ۹۳ خبر زیرزمینی شدن میدان هفت تیر برای چندمین بار در سال های اخیر اعلام شد . اقبال شاكري رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بيان اين كه  مطالعات براي توسعه فضاهاي زير سطحي پايتخت آغاز شده است  گفته بود: ميدان هفت تير نخستين اولويت براي اجرای پروژه توسعه فضاهای زیرسطحی تهران است.به گفته اين عضو شوراي شهر تهران ميادين ونك، انقلاب و صادقيه نيز از اولويتهاي بعدي اين طرح مطالعاتي هستند.

در این هفته همچنین  تكليف كارخانه روغن نباتي قو مشخص شد و كميته سلامت شورا كه با حضور مدیران کارخانه شرکت نباتی قو برگزار شد تصميم گرفت پس از تعیین تکلیف نیروهای کارگری کارخانه روغن نباتی قو پلمپ شود.اما نتایج این تصمیم گیری تا پایان سال ۹۳ اجرایی نشد .

در هفته دوم اردیبشهت ماه حادثه سرگونی اتوبوس بخش خصوصی شرکت واحد در اتوبان آزادگان رخ داد. در این حادثه  ۸نفر جان باختند . معاون شهردار تهران درباره جزییات این حادثه در صحن علنی شورای شهر تهران گفته بود : ساعت ۸:۴۸ اتوبوس از خط مترو چیتگر به سمت تقاطع شهید همت خیابان شریعتی حرکت می کند که در پیچی که در اتوبان آزادگان بوده کنترل اتوبوس از دست می رود و اتوبوس به سمت راننده چپ می شود و در زمان حادثه اتوبوس با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت می کرد که به گفته پلیس سرعت نامطمئنه بوده نه غیرمجاز.

وی با بیان اینکه این حادثه با این ابعاد نباید چنین تلفات جانی بر جای می گذاشت تاکید کرده بود: یکی از مشکلات این حادثه که چنین خسارت جانی بر جای گذاشت ساختار اتوبوس اسکانیا بود. متاسفانه بدنه اتوبوس از قوت لازم برخوردار نیست و همچنین شیشه این اتوبوسها بی دلیل خارج و شکسته می شوند. همچنین محل قرار گرفتن باطری اتوبوس نیز مناسب نیست. این موضوع را ما پیش از این نیز به سازندگان این اتوبوسها اطلاع داده بودیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

دراین جلسه معاون شهردارنسبت به مخزن ۳ هزار و ۵۰۰ اتوبوس گاز سوز درون شهری هم هشدار داد که پس از آن به تدریج تمام اتوبوس های گاز سوز داخل شهری تست مخزن شدند .

دراین هفته ایازی هم پس از آن که دو سال از شایعه رفتنش از معاونت اجتماعی می گذشت از این معاونت رفت و امرودی جایگزین وی شد .

درهفته سوم اردیبشهت ماه شایعه رفتن شهردار تهران  به طور گسترده ای منتشر شد . شایعه ای که بارها از سوی مدیران شهری رد شد . اما برخي رسانه ها از رقابت سه گزينه محسن هاشمي،محسن مهر عليزاده و محسن رضايي براي تصدی شهرداري تهران خبر داده اند و خداحافظي ايازي از شهرداري را مقدمه اي بر اين خداحافظي عنوان کرده بودند.

شهردار تهران نيز به اين شايعه پاسخ داد و گفته بود :  این روزها شایعات، حرف زدن ها و جوسازی ها کم نیست و از این حرف ها زیاد است. به عنوان نمونه بحثی که در حوزه منابع انسانی است، آن است که می خواهند همه را بیرون کنند. نخیر! کسی را نمی خواهند بیرون کنند بلکه ما تصمیم گرفته ایم تا در شهرداری تهران جذب نداشته باشیم.

هفته پایانی اردیبشهت ماه با خبر سقوط سه دختر جوا ن از يكي از وسايل بازي شهربازي ارم آغاز شد . حادثه اي كه شوراي شهر تهران به سرعت به آن واكنش نشان داده و طي نامه اي از دادستاني خواستار توقف فعاليت اين مجموعه فرسوده كه ۴۰ سال از عمر آن مي گذرد شد .

دراین هفته  طرح سوال از شهردار تهران از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر تهران مطرح شد . به استناد اصلاحیه قانون بودجه شهرداری تهران در دی ماه سال گذشته، شهردار تهران موظف بوده است که از روسای شش‌گانه شورای شهر به منظور حضور در جلسات ماهانه کمیته تخصیص اعتبار دعوت به عمل آورد، اما در دو جلسه تشکیل شده پس از اصلاحیه قانون بودجه این اتفاق نیافتاده که به همین دلیل در اسفندماه تذکری به شهردار تهران ارائه می‌شود که در پاسخ آن عنوان می‌شود: صورتجلسه برای روسای کمیسیون‌ها ارسال شده است.

این روند با واکنش برخی اعضای شورای شهر تهران همراه شده و آن‌ها تاکید می‌کنند که وظیفه شهردار ارسال صورت جلسه نبوده بلکه باید از روسای کمیسیون‌های شش‌گانه شورا به عنوان ناظر دعوت به عمل می‌آمده است، چرا که با عدم دعوت از روسای شش‌گانه شورای شهر حق قانونی شورا که نظارت بر روند امور و حسن اجرای مصوبات شورای شهر بوده سلب شده است.

در روزهای پایانی اردیبشهت ماه همچنين تونل امير كبير به بهره برداري رسيد . محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح تونل امیرکبیر تاکید کرده بود: تونلی که امروز به عنوان تونل امیر کبیر افتتاح می شود،قبلا جزو طراحی های اجرای تونل نبوده است، اما بعد از آنکه بزرگراه امام علی(ع) به صورت شمالی و جنوبی قطعی شد و همه دسترسی های شرقی و غربی آن نیز برقرار شد، مقرر شد تا دسترسی تونل امیر کبیر به بزرگراه امام علی (ع) نیز برقرار شود. این در حالی است که که قبلا دسترسی این تونل به خیابان ۱۷ شهریور برقرار شده بود.

شهردار تهران یادآوری کرده  بود: با افتتاح این تونل حرکت از وسط بازار به سه راه امین حضور طی ۴ دقیقه صورت می گیرد. این در حالی است که قبلا اگر شهروندان می خواستند این مسیر را به سمت خیابان انقلاب بروند، حداقل تا مقصد خیابان دماوند باید ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در مسیر می بودند. بنابر این خروج از بازار از مشکلات جدی اینجا بود و این تونل نیز از وسط بازار برای خروج به بزرگراه امام علی (ع) که بزرگ ترین شریان شمالی و جنوبی شهر است، طراحی شده است.

خرداد ۹۳

هفته نخست خرداد ماه با طرح دوباره موضوع انتقال پایتخت آغاز شد .اما همان طور كه قابل پيش بيني بود طرح ساماندهي و انتقال پايتخت از دستور كار مجلس خارج شد. تذكر يك نماينده و تاييد رئيس مجلس در خصوص بار مالي طرح انتقال پايتخت آن را به كميسيونها فرستاد.

یكي دو هفته پيش برخي از نمايندگان مجلس از سمنان، همدان و پرديس به عنوان گزينه هاي جديد پايتخت سياسي و اداري كشور نام برده بودند. اما از همان ابتدا تمام گزينه ها براي جايگزني پايتخت رد شد.

این هفته شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورا که بدون حضور رسانه ها برگزار شد به سوال رحمت الله حافظی پاسخ گفت.

قالیباف در این جلسه گفته بود: تذکر و سوال حق قانونی اعضای شورای شهر است و بنده به عنوان شهردار تهران مکلف به پاسخگویی هستم.

حافظی در ابتدا این اطمینان خاطر را داد که هیچ وابستگی سیاسی و جناحی ندارد و ضمن آنکه به قالیباف به عنوان شهردار تهران رای داده است اما سوال از شهردار را حق قانونی نمایندگی اش می داندو موضوعی که به عنوان سوال مطرح شده است، یک موضوع درون خانوادگی شورایی است و هیچ ارتباطی هم به گروه های سیاسی ندارد.

در هفته دوم خرداد ماه نتیجه پرونده اطلس مال در شورای عالی شهر سازی مشخص شد. محمد سالاری  رییس کمیسیون شهر سازی شورای شهر تهران در این رابطه  گفته بود: این موضوع در شورای عالی شهرسازی مطرح و قرار بر این شد که در این خصوص بررسی های حقوقی نیز انجام شود که آیا حقوق مکتسبه ای برای خریداران این زمین ایجاد شده است یا نه که نتیجه این گزارش آن بود که اگر حقی به صورت غیر قانونی ایجاد شود ،حقوق مکتسبه محسوب نمی شود . به جز تغییر کاربری این زمین به پهنه M۱۱۱دو طبقه نیز بیش از قانون به این زمین مجوز ساخت داده شده که تراکم آن ۱۶۰ درصد است. سالاری با اشاره به پیش فروش و ساخت و سازهایی که در این پروژه انجام شده است اعلام کرده بود: با استناد به رای شورای عالی شهرسازی این پروژه بر اساس بارگذاری قانونی باید ساخت وساز انجام دهد و دو طبقه اضافه از آن گرفته شد.

درهفته  دوم محمد حقانی  ،رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره پیگیری تغییر کاربری بوستان مادر در غرب تهران گفته بود: در هفته های اخیر دو بار خدمت شهردار تهران تذکر دادم که کاربری این بوستان نباید از فضای سبز به برجسازی تغییر کند، ولی پاسخی نشنیده ایم. هرچند علاقمند نبودم مسایل رسانه ای شود ولی در مقابل این بی اعتنایی دو بار هم نامه نوشتم و خواهش کردم شهردار دستور دهد از این کار خلاف جلوگیری شود، ولی هیچ جوابی دریافت نکرده ایم.

در میانه خرداد ماه سال ۹۳  آسمان پایتخت کبود شد. سرخ و سیاه. طوفان با سرعت باور نکردنی آمد و درختان را از ریشه کند و ۵ کشته و ده ها زخمی بر جا گذاشت.

احمد صادقی جانشین شهردار و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره این حادثه گفته بود: طوفان روز دوشنبه در مجموع پنج کشته بر جای گذاشت که مرگ‌های رخ داده ناشی از سقوط درخت در ملک شخصی، سقوط قاب بتن ساختمان، سقوط آلاچیق فایبرگلاس در میدان امام حسین(ع)، ماندن در زیر آوار دیوار دورچین ساختمان و سقوط از طبقه پنجم ساختمان بوده است. همچنین ۸۱ نفر از شهروندان نیز مجروح شدند که علت آن چهار مورد تصادف ماشین، ۲۴ موردضربه و جراحت(تروما)، ۱۹ مورد آسیب مغزی و ۳۴ مورد ناشی از سایر موارد گزارش شده است.

می توان  مهم ترین اتفاق این ماه که در هفته پایانی رخ داد دیدار اعضای شورای شهر با رییس جمهور دانست . در این دیدار احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رئیس جمهور گفته بود: مهمترین ویژگی دولت شما اخلاق و ادبیاتی است که با انتخاب شما، حاکم شده است و نمونه بارز آن جلسه امروزتان با دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است و یا همین دیدارتان با اعضای شورای شهر تهران. این رفتار اخلاقی دولت در مناسبات شورا با دولت نیز تأثیر مثبت گذاشته و ادبیات مشترکی برای همکاری شکل گرفته است.

در جدول زیر مهم ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار  از سوی اعضای شورا را می خوانید : 

نام و سمت اظهار نظر
محسن سرخو،عضو کمیسیون عمران شورا توسعه و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
عبدالحسین مختاباد،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری در حوزه فرهنگ و هنر
رحمت‌الله حافظی،رئیس کمسیون سلامت و خدمات شهری شورا افزایش سلامت شهروندان و مقابله با عواملی که سلامتی پایتخت‌نشینان را تهدید می‌کند
احمد حکیمی پور،عضو کمیسیون فرهنگی  اجتماعی رسیدگی به ابنیه تاریخی پایتخت و نوسازی بافت‌های فرسوده
مرتضی طلایی،نایب رئیس شورای شهر تهران

عملیاتی کردن قانون برنامه سوم و مدیریت یکپارچه شهری و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

معصومه آباد،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا

شهردار معاون اول رئیس جمهور شود

اسماعیل دوستی،عضو کمیسیون فنی عمرانی شورا

توجه به شهرک‌های اقماری پایتخت، مشکلات مسکن مهر، نقش جمعیت تهران در معضلات پایتخت

ابوالفضل قناعتی،عضو کمیسیون عمران شورا انجام تعهدات دولت در حوزه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
مجتبی شاکری،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا

نقاط هویتی پایتخت و سیما و منظر شهری، توصیه به اعضا که در این ۴ سال به جای فعالیت اقتصادی برای خودشان به فکر خدمت به مردم باشند

مهدی چمران،رئیس شورای عالی استانها انتقاد از مهاجرت بی رویه به پایتخت، معضلات بافت فرسوده ، درنظر گرفتن تهران به همراه مناطق اطرافش در طرح های مختلف، هویت شهری و شهرسازی، مدیریت یکپارچه شهری
علیرضا دبیر،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار
احمد دنیامالی،رئیس کمیسیون عمران شورا وضعیت اسفناک ساخت و ساز در حریم پایتخت
اقبال شاکری،عضو کمیسیون عمران شورا مدیریت بحران

حسن روحانی رئیس جمهور نیز با اشاره به جایگاه و اهمیت تهران گفته بود: رفت و آمد دنیا به تهران زیادتر خواهد شد و آثار آن را می‌‌توان در حضور هیأت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ماه‌های اخیر مشاهده کرد. شورای شهر تهران برای دیگر شوراها الگوست همانطور که شهر تهران برای سایر شهرها نمونه و الگوست. من نمی‌دانم چطور در شهری مثل تهران ساختمان‌های بلند درست می‌شود اما پیاده‌رو وجود ندارد چرا معماری تهران هویت اسلامی ایرانی ندارد. من از شما سئوال می‌کنم. اگر به عهده ماست ما می‌رویم دنبال حل این مشکلات اما هم دولت و هم اعضای شورا منتخبان مردم هستند و هدفشان خدمت به همین مردم است. ما باید فکر کنیم با چه سازوکاری کارها را به مردم واگذار کنیم همانطور که در دیگر کشورها این اتفاق در حال انجام است.

روحانی تأکید کرده بود: داشتن پول برای انجام امور همیشه راهگشا نیست، هنر این است که مجموعه دستگاه‌های مسئول با اتکا به منابع غیردولتی نسبت به رفع نیازهای شهر اقدام نمایند.