به گزارش پارس به نقل از مهر ، صبح امروز مراسم تحویل ۳هزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی و آغاز به کار سایت جنوب تهران در طرح تعویض رایگان کاتالیست در نمایندگی ۱۲۶۹ ایران خودرو با حضور سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، علی محمدشاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرتهران ، میثم مظفر، رییس مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و جمعی از مدیران  و کارشناسان حوزه حمل ونقل و محیط زیست برگزار شد .

در این مراسم معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بیشترین دغدغه و دل نگرانی مردم مشکلات ترافیکی و مسائل مرتبط با ترافیک از جمله آلودگی هواست، گفت: هم اکنون دوره زیاد حرف زدن و کم عمل کردن گذشته است و باید با نگاهی محیط زیستی مسائل را مدیریت کنیم .

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشورما شعار زیاد داده شده است، افزود: هم اکنون با درایت در مدیریت شهری و نگاه خوب و مثبت در موضوع آلودگی هوا این بحث به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم صرف ناهنجاری های ترافیکی در تهران می شود، تصریح کرد: به طور متوسط در تهران بالغ بر یک هزار نفر در تصادفات کشته می شوند که البته این عدد جدا از مسائلی است که منشا آن مسائل ترافیکی و آلودگی هواست و اگر این آمار را اضافه کنیم به طور حتم عدد نجومی خواهد شد.

تشکری هاشمی اضافه کرد: در دهه  گذشته بیش از ۲۴۱هزار نفر در تصادفات کشته شدند که این عدد معادل جمعیت کشورهای کوچکی است که در پیرامون کشور ما زندگی می کنند .

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه این موضوعات عادی شده و رنج این موضوعات را به فراموشی می سپاریم، خاطرنشان کرد: به ازای هر پیمایش خودرو ۴۵ گرم آلودگی وارد شهر می شود که در هوای تهران استنشاق می کنیم و یا وارد منابع زیرزمینی ما شده و ما آنها را مصرف می کنیم.

وی تاکید کرد: شهرداری در حوزه حمل ونقل و ترافیک به جد موضوعات مرتبط با آلودگی هوا را با مشارکت شهروندان آغاز کرده و در صدد کاهش آلاینده های زیست محیطی است. 

تشکری هاشمی از وجود ۶ هزارو ۹۰۰ دستگاه تاکسی پیکان فرسوده در تهران خبرداد و گفت: در صددیم تا دی ماه سال آینده این میزان تاکسی فرسوده را به تاکسی نو و استاندارد تبدیل کنیم.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: راننده های تاکسی بیش از هر کسی از وجود این تاکسی های فرسوده رنج می برند و ما این قول را می دهیم که تا پایان دی ماه سال ۹۴ هیچ تاکسی پیکان فرسوده ای در سطح شهر تردد نکند و اگر راننده ای تمایل نداشت که تاکسی خود را نوسازی کند می تواند آن را به عنوان خودرویی عتیقه در گاراژ خود نگهداری کند و ما تردد آن در سطح شهر جلوگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست درصددیم که خودروهای فرسوده وتاکسی ها را از رده خارج کنیم، افزود: در گام دوم خودروهای سنگین فرسوده ای که در سطح شهر به جابه جایی بار مشغولند نوسازی خواهند شد و آنها به مدت یک سال فرصت دارند تا خودروی فرسوده خود را تعویض کنند تاجان و مال و سلامت مردم حفظ شود .

تشکری هاشمی در ادامه اظهارداشت: درگام سوم ما خودروها را به ۴ دسته طبقه بندی کردیم که دسته اول خودروهایی هستند که درردیف خودروهای قرمز قرار می گیرند به عبارتی این خودروها به سن فرسودگی رسیدند نمی توانند شرایط معاینه فنی را پاس کنند که این خوروها از سال آینده امکان تردد در سطح شهر را نخواهند داشت .

وی با اشاره به خودروهای رده زرد گفت: این خودروها به سن فرسودگی نرسیده اند اما استاندارد آنها پایین تر از یورو ۲ است و نمی توانند شرایط معاینه فنی را پاس کنند . این خودروها نیز از سال آینده نمی توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و درزمان اوج گرفتن آلودگی هوا محدودیت های ترددی برای آنها اعمال می شود.

معاون شهردار تهران رده سوم خودروها را خودروهای سبز اعلام کرد و اعلام داشت: این خودروها استاندارد یورو۲ به بالا دارند و امکان تردد آنها در روزهایی که به شرایط اضطرار می رسیم با محدودیت همراه خواهد بود .

تشکری هاشمی اضافه کرد: رده چهارم خودروها رده آبی است که این خوروها، خودروهای هیبریدی با استانداردیورو ۵ هستند و با محدودیت بسیار کمتری در سطح شهر تردد خواهند کرد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه درصددیم تردد با خودروهای گروه آبی را در سطح شهر ترویج دهیم، گفت: متاسفانه منشا آلودگی هوا سوخت و احتراقی است که در موتور تولید می شود به همین دلیل به سمت ترویج خودروهای هیبریدی و برقی هستیم.

وی اضافه کرد: موتورسیکلت ها باید به سمت برقی شدن بروند و از دولت می خواهیم که ساخت و تولید آنها را به جد دنبال کند و حضور موتورسیکلت های غیراستاندارد در سطح شهر منع شود.

تشکری در ادامه با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را نباید تنها در خودرو و سوخت دانست، گفت: رفتار ما در رانندگی نیز می تواند به حجم آلاینده ها اضافه کند. بنابراین باید حرکت بین خطوط و نظم در رانندگی را آموزش داده و دنبال کنیم .

به گفته وی ظرفیت زیست محیطی شهر تهران بیش از این اجازه نمی دهد که خودروهای فرسوده در سطح شهر تردد کنند و به جد به دنبال ارتقای کیفیت خودروها باید باشیم .

تشکری هاشمی خطاب به شرکت ایران خودرو گفت: اگر خودروی با کیفیت تولید نشود مردم به سمت خودورهای وارداتی می روند چرا که خودروی بی کیفیت را برنمی تابند .