پایگاه خبری تحلیلی پارس- قصه آلودگی شهرهای بزرگ کشور گرچه مسبوق به سابقه است اما با ادعاهای گسترده دولت جدید در مورد اتخاذ راهکار های رفع این آلودگی ها به نظر می رسید امسال اوضاع فرق کند. ظاهرا در کماکان بر همان پاشنه می چرخد و قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. امروز هم بیشتر کلانشهر های کشور هوایی آلوده داشت و نفس کشیدن برای شهروندان مشکل بود. به طوری که مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم پایداری جوی و انباشت آلاینده ها در شهر های صنعتی کشور خبر داد.

با این حال مسئولان محیط زیست که گویا امروز به وزش باد و این ناجی دقیقه ۹۰ آسمان تهران بسیار امیدوار بودند تا واپسین ساعات روز گذشته در خصوص تنها راهکاری که موقتا هوای پایتخت را از حالت اورژانسی خارج می کند تعلل کردند و تشکیل جلسه اضطرار را مانند سال های گذشته به زمانی موکول کردند که بررسی آلاینده ها به حدی برسد که دیگر امکان نفس کشیدن برای مردم عادی هم وجود نداشته باشد.

اما متأسفانه این بار باد هم مسئولان را یاری نکرد و بر خلاف پیش بینی آنها امروز بازهم روند آلاینده ها افزایشی بود و در نتیجه کمیته اضطرار آلودگی هوا که فی نفسه باید راهکاری باشد برای جلوگیری از قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط هشدار و اضطرار، مانند گذشته نوش دارویی بیش نبود که پس از مرگ سهراب و درست زمانی که آلاینده ها به  جایی رسیدند که تمام گروههای حساس و غیر حساس جامعه را تحت تأثیر قرار دادند تشکیل شد.

 

احد وظیفه با بیان این مطلب افزود: نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهد که از روز سه شنبه تا پنج شنبه به سبب ایجاد شرایط پایدار و سکون نسبی هوا در نیمه شمالی کشور افزایش چگالی آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و بزرگ مانند تهران، اصفهان، اراک، کرج، تبریز و مشهد سبب کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

ظاهرا قصه آلودگی هوا فعلا مهمان شهرهای ایران خواهد بود و امیدی به بهبود این معضل قدیمی در این برهه زمان نیست.