هر چه ترافیک در تهران بیشتر می شود، موتورسواری و حرکات خطرناک برای تنها چند دقیقه زودتر رسیدن بیشتر و بیشتر رواج می یابد تا نه تنها جان موتورسوارن و همراهانشان در معرض خطر باشد بلکه رانندگان خودرو و عابرین پیاده نیز احساس امنیت خود را از دست بدهند.


به گفته معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران ، حدود ۸۰۰ نفر در حوادث ترافیکی سال گذشته تهران کشته شدند که حدود ۲۰۰ تن، موتورسوار بودند. علاوه بر این در کشته شدن حدود ۴۰۰ عابر پیاده نیز موتورسواران نقش داشتند.

چندی پیش بود که معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این آمار گفت: استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند تعداد قربانیان موتورسوار در حوادث رانندگی را به نصف کاهش دهد. اما در فصل تابستان در کنار افزایش استفاده از موتورسیکلت استفاده از کلاه ایمنی به بهانه گرما نیز کاهش می‌یابد.

 شهرام جباری‌زادگان از ایام گرم سال شامل ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان فصل مرگ‌ومیر موتورسواران نام برد و ادامه داد: حوادث منجر به فوت موتورسواران در این ۴ ماه اتفاق می‌افتد. وی اضافه کرد: درمجموع ۴۵ درصد موتورسواران در این ۴ ماه کشته می‌شوند و ضربه به سر با ۶۱ درصد و انواع شکستگی‌ها با ۲۰ درصد دلایل عمده کشته شدن موتورسواران است.

براساس آخرین برآوردهای انجام شده بیش از 2 میلیون موتورسیكلت در تهران تردد دارند و مقصر 24 درصد آلودگی هوا و 49 درصد آلودگی صوتی شهر هستند. نکته جالب اینجاست که تنها 20 درصد موتورسواران قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند و شاید به همین دلیل است که نزدیک 24 درصد تصادفات فوتی و 49 درصد از تصادفات جرحی پای موتورسواران در میان باشد.

از چه زمانی موتور سیکلت همه گیر شد؟

در واقع، بين سال‌هاي 1375 تا 1385تعداد متقاضيان توليد موتورسيکلت به سرعت افزايش يافت. اين اتفاق به خاطر ايجاد پايگاه توليد ارزان قيمت درکشور چين بود. از سوي ديگر، ساکنان شهرهاي بزرگ به خصوص تهران نشين‌ها به خاطر پايين بودن قيمت موتور سيکلت، رها شدن از ترافيک سنگين خيابان‌ها به ويژه در مرکز شهر استقبال قابل توجهي در خريد اين وسيله نقليه به خصوص موتور سيکلت‌هاي 125 سي سي از خود نشان دادند.

هر چند پس از اين دوره و به خاطر فراگير شدن بيش از اندازه و غيراستاندارد توليد موتور سيکلت در کشور، تعيين استانداردهاي به نسبت سختگيرانه و توجه بيشتر مردم به موضوع کيفيت وسيله اي که مي‌خرند و خدمات پس از فروش و آگاهييافتن از شرايط کلي عنوان‌هاي مختلف موتورسيکلت‌هايي که به بازار مي‌آمدند، شرايط توليد فراوان از موتورسيکلت سازان گرفته شد و در سال‌هاي اخير توليد اين وسيله نقليه را در حد قابل توجهي کاهش داد، اما این مساله باعث کاهش تعداد موتور در کشور نشده است و بازار موتورهای وارداتی نیز داغ است.

تردد هفت ميليون موتورسيکلت در ايران

بر اساس آخرین آمار اکنون بیش از هفت ميليون دستگاه موتورسيکلت در ايران تردد مي‌کنند.موتور سيکلت‌ها دو مشکل بسيار بزرگ براي ساکنان شهرهاي بزرگ ايجاد کرده اند. يکي از اين مشکلات بزرگ، توليد صداهاي ناهنجار و بسيار آزاردهنده از اگزوز موتور سيکلت‌ها است که در تمامي ساعت‌هاي شبانه روز، گوش و جان مردم در مناطق و محله‌هاي مختلف شهر را مي‌آزارد. مشکل مهم ديگر، ايجاد آلودگي شديد هوا است که بر اساس آمار حدود 30 درصد از آلودگي هواي تهران را تشکيل مي‌دهد.

این در حالی است که روزانه نزدیک 700 تا 800 دستگاه موتورسیکلت متخلف آن هم فقط در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شوند و این درحالی است که بهای ارزان موتورسیکلت‌ها موجب شده مالکان 70 درصد موتورسیکلت‌های توقیفی، اصلا برای ترخیص مراجعه نکنند.

همچنین موتورسوارانی که اقدام به سرقت، کیف‌قاپی، سرقت به عنف و زورگیری می‌کنند، از آن دسته راکبانی هستند که موتورهایشان پلاک ندارند.

 آمار نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن بیش از دو میلیون موتورسیکلت بدون پلاک وجود دارد و نزدیک دو میلیون موتورسیکلت در پایتخت معاینه فنی نشده‌اند.در چنین شرایطی، مسئولان راهنمایی و رانندگی بر آن شدند تا با اجرای طرح ملی پلاک موتورسیکلت‌ها به وضعیت این وسیله نقلیه در کشور سر و سامانی بدهند تا به این ترتیب با فراهم آوردن زمینه‌ای برای کنترل بهتر موتورسواران، از وقوع جرایم این چنینی که برخی افراد سودجو با موتورسیکلت مرتکب می‌شوند، پیشگیری کنند.

چگونه باید از خلاف موتورسوارن جلوگیری کرد؟

در این راستا، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: بخش قابل‌توجهی از مشکلات ترافیکی تهران ریشه در رفتارهای موتورسواران دارد و درصورت اصلاح رفتار آنها، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز در سطح معابر شهری شاهد آنها هستیم، برطرف خواهد شد.

جباری‌زادگان تصریح کرده است: موتورسواران نه فقط جان خود و ترک‌نشینان را به خطر می‌اندازند و یک‌چهارم تلفات حوادث ترافیکی تهران را به خود اختصاص داده‌اند بلکه در مرگ و میر عابران بی‌گناه که نیمی از تلفات سوانح ترافیکی تهران را تشکیل می‌دهند نیز نقش دارند.

باتوجه به مشکلاتی که از جانب موتورسواران ایجاد می‌شود، ایجاد مقررات و ساماندهی موتورها از اهمیت زیاد برخوردار است و باید دید پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص چه راهکاری رادر پیش خواهد گرفت.