به گزارش پارس به نقل از مهر ، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با دعوت مسؤلان دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي به مناسبت هفته پژوهش، با دوچرخه به اين دانشكده رفت و ضمن ديدار با دانشجويان،‌ در نشست دانشجويي «‌حمل و نقل پايدار» حاضر شد و به پرسش‌هاي دانشجويان در زمينه ترافيك تهران و وضعيت حمل و نقل شهري در‌اين كلان‌شهر پاسخ داد.

 سيد جعفر تشكري هاشمي در اين محفل دانشجويي با بر شمردن برنامه‌ها و سياست‌هاي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك و نيز چالش‌هاي پيش روي حمل و نقل شهري، گفت: لازم است تدابير و تمهيدات سخت‌گيرانه‌اي در مورد آلودگي هوا اتخاذ و اجرا شود.

وي با اعلام اين كه ‌4 ميليون دستگاه وسيله نقليه با توليد روزانه يك هزار و 192 تن آلاينده، مسبب 88 درصد آلودگي هواي تهران هستند، گفت: مردم تهران نه تنها چاره‌اي ندارند، جز آن‌ كه آلاينده‌ها را استشمام كنند و ذرات آن را وارد ريه‌هاي خود نمايند، بلكه مجبور هستند آثار اين آلودگي‌ها را در سبزيجات مصرفي و آب‌هاي زير زميني نيز بخورند و بياشامند.

شهر محل رفت آمد انسان‌هاست نه جولان خودرو‌ها

معاون شهردار تهران با اشاره به‌ اين‌كه هر وسيله نقليه شخصي به نسبت تعداد سرنشين، 9 برابر يك دستگاه اتوبوس آلايندگي توليد مي‌كند، اضافه كرد: آلودگي صوتي تهران كه 49 درصد آن را موتور‌سيكلت‌ها توليد مي‌كنند، روح و روان شهروندان را مورد آزار و اذيت‌ قرار داده است.

 تشكري هاشمي با بيان‌ اين ‌كه مديريت شهري در سال‌هاي اخير نسبت به تغيير سياست‌ها و استراتژ‍‌ي‌هايي كه از گذشته بر حمل و نقل شهري تهران حاكم بوده اقدام نمود، اضافه كرد: حمل و نقل انسان محور و پايدار به جاي حمل و نقل خودرو محور و مبتني بر زيرساخت و مديريت تقاضاي سفر به جاي توليد سفر، از مهم‌ترين رويكرد‌هاي‌ نگاه انسان محور در حمل و نقل است.

وي با تأكيد بر اين‌كه تهران تا سال 86 فاقد طرح جامع حمل و نقل و ترافيك بود اما امروز بر اساس طرح جامع، افق ترافيك تهران تا سال 1404 ترسيم شده، اضافه كرد: حمل و نقل انسان محور يعني نگاه نو به حمل و نقل درون شهري و اين كه به دنبال شهری مناسب براي رفت و آمد انسان‌ها هستيم يا این که در پی شهری مناسب براي عبور و مرور و جولان دادن خودروها هستیم؟

باید به تسلط خودرو‌ها بر شهر پایان دهیم

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه ايجاد مسيرهاي ويژه براي تردد اتوبوس‌هايي با ظرفيت 100 مسافر به جاي خودروهاي عموماً تك سرنشين، عين عدالت اجتماعي است، تصريح كرد: سيستم‌ حمل و نقل انسان محور ويژگي‌هايي دارد، از جمله اين كه محدوده‌هايي از شهر به مناطق عاري از خودرو تبديل شوند، مانند محدوده‌اي كه امروز در بازار بزرگ تهران شاهد آن هستيم.

 تشكري هاشمي با بيان اين كه محدوده‌های عاری از خودرو در تهران توسعه پیدا می‌کند، تصریح کرد: آلودگي هوا، محصول تفكر و خواست خود ماست و با سمومي كه با دست خويش توليد مي‌كنيم، مرگ تدریجی خودمان را رقم می‌زنیم و تا وقتي تك تك مردم و مسئولان نگرش خویش را در اين زمينه تغيير ندهند، وضعيت آلودگي هوا تغيير نمي‌كند.

وي با تأكيد بر اين كه قدم زدن عابران در پياده‌راه‌هاي شهر باید جايگزين تسلط خودروها بر خيابان‌هاي شهر شود، خاطر‌نشان كرد: برنامه عملياتي توسعه حمل و نقل عمومي را با رويكرد سازگار با محيط زيست طراحي كرده‌ايم و با محور قرار دادن مترو، نگاه مديريت شهري را به حمل و نقل شهري عوض كرده‌ايم.

 خاکساری: 80 درصد پول بنزین خودروهای شخصی را دولت می‌پردازد

يكي از اساتيد دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي نيز قبل از سخنان معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه پايداري به مفهوم به‌ كارگيري سه اصل اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي است، اظهار كرد: در تعريفي مترقي از شهر، به كسي فقير گفته مي‌شود كه به حمل و نقل شهري مناسب دسترسي نداشته باشد.

دكتر علي خاكساري با بيان اين كه حمل و نقلي پايدار است كه در دسترس‌، ايمن‌، دوستدار محيط زيست و قابل استطاعت باشد، تصريح كرد: شهر پايدار، شهري است قابل زندگي‌، فعال و داراي جنب و جوش و يكي‌ از ويژگي‌هاي غير قابل انكار و جدا نشدني‌ شهرهاي پويا، ترافيك اين شهرهاست.

اين استاد دانشگاه با تأكيد بر اين كه 80 درصد پول بنزين خودرو‌هاي شخصي را دولت و تنها 20 درصد آن را مالكان اين خودرو‌ها مي‌پردازند، خاطر‌نشان كرد: يك خودروي تك سرنشين، 20 تا 25 متر فضاي شهر را اِشغال مي‌كند، در صورتي كه يك دستگاه اتوبوس با جابه‌جايي 40 مسافر، تنها 80 متر مربع از فضاي شهر را اِشغال مي‌نمايد.