پایگاه خبری تحلیلی پارس- مسئله ای که کم و بیش راجع به آن تذکر داده می شود اما عده ای از رانندگان کماکان بی تفاوت از کنار این اخطارها می گذرند و کار خود را می کنند. ماجرا از این قرار است که در برخی از اتوبوس های بین شهری و حتی شهری، رانندگان و صاحبان اتوبوس برای افزودن ظرفیت باک اتوبوس های خود اقدام به نصب یک باک جدید بر روی خودروی خود می کنند که این مسئله بسیار خطر آفرین است.

در مورد انگیزه این اتوبوس داران روایت های مختلفی از مسئله قاچاق سوخت تا راحت شدن از مراجعه های مکرر به پمپ بنزین ها ذکر شده است. فارغ از انگیزه ها ی این مسئله، آنچه باعث نگرانی است خطری است که در این کار غیراستاندارد جان مسافران اتوبوس ها را تهدید می کند. و می تواند باعث فجایع انسانی شود. در این باره مصاحبه زیر به تشریح بیشتر این پدیده می پردازد.

باک اتوبوسها در کارخانه طوری طراحی می شود که در زمان جابجایی سوخت، گازی متصاعد می شود که مشکلی به وجود نمی آورد اما با دستکاری ،این گازها بیرون باک متصاعد می شود و بسیار خطرناک است.

اقبال شاکری عضو شورای شهر اظهار داشت: اخیرا شورای شهر در مورد مشکلات اتوبوسهای بین شهری جلسه ای با سازمان پایانه ها داشت و در مورد مسائل معاینه فنی خودروها و ایمنی آنها صحبت شد و  در آن جلسه هم قولهایی داده شد اما مشکل این است که اعتبارات کم هستند.

وی ادامه داد: برای همین من پیشنهاد دادم که با نمایندگان مجلس الان که فصل بودجه است جلساتی برگزار شود تا برای حمل و نقل کشور بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. شاکری افزود: در این جلسه هم مسئولان برخی تخلفات مانند دستکاری باک توسط رانندگان یا استفاده از قطعات دست دوم را قبول داشتند برای همین قول دادند که زودتر این مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه برخی رانندگان بدون توجه به ایمنی مسافران، ظرفیت باک بنزین را افزایش می دهند گفت: اگر آموزشهای مناسب به رانندگان داده شود شاید احتمال این کار کاهش پیدا کند چون واقعا برخی از خطرات این کار آگاهی ندارند.

وی افزود: حتی برخی گزارشها نشان می دهد که رانندگان برای نصب باک های اضافه در اتوبوس ها حتی وضعیت اتاق اتوبوس  را تغییر می دهند که نصب این باک ها موجب کاهش تعادل خودرو، برهم خوردن تعادل وزنی اتوبوس و حتی تولید گاز از سوخت موجود در اتوبوس می شود و در نهایت منجر به فاجعه خواهد شد. عضو کمیسیون شورای شهر افزود: البته این مورد بیشتر در اتوبوسهای بین شهری مشاهده می شود که باز هم باید مقابل آن ایستاد.