پايگاه خبري تحليلي «پارس»-(عکاس: حسین افخمی)- تونل رسالت تونلی ۹۵۰ متری است که به محور ارتباطی متصل کننده شرق وغرب تهران در محدوده شمالی وشمال مرکزی تهران واقع شده و قسمتی از مسیر بزرگراه شرقی - غربی رسالت نیز محسوب می‌شود.

resalattoonel
تونل رسالت که از ابعاد جغرافیایی تقریبا در میانه بزرگراه رسالت و در حد فاصل دو بزرگراه آفریقا و کردستان و در مرز شمالی محدوده طرح کنترل ترافیک قرار دارد، حجم تردد سنگین وسایل نقلیه در محورهای موازی با آن شامل بزرگراه همت، خیابان‌های شهید بهشتی و مطهری را بر دوش دارد.

تونل رسالت شامل ۲ تونل جهت باند رفت و برگشت است که هر تونل (باند) دارای سه خط عبوری است.

ساخت این تونل که ارتفاع آن  5.5 متر است با برآورد هزینه 130 میلیارد تومانی در اول اردیبهشت سال 1376 آغاز شد اما احداث آن تا 24 تیر 1385 یعنی نزدیک به 76 ماه به طول انجامید. هزینه نهایی ساخت این تونل 600 میلیارد تومان عنوان شد.

مشخصات پروژه تونل رسالت:
این پروژه ازغرب بزرگراه مدرس شروع و قبل از بزرگراه کردستان به سایت غرب متصل شده است. اجزاء این پروژه عبارت‌اند از:

ـ دو تونل بلند ازمیدان آفریقا تاشرق دره نظامی گنجوی هریک به طول تقریبی 827متر

ـ دو تونل کوتاه بهم چسبیده از غرب دره نظامی گنجوی تا قبل از بزرگراه کردستان هریک به طول تقریبی 175 متر

همچنین تونل رسالت اولین تونل هوشمند در ایران است که مجموعه ای از سیستم‌های کنترلی در آن به طور یکپارچه فعالیت می‌کنندتا شرایط مطلوبی را جهت عبور ایمن وسایل نقلیه از آن را فراهم آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، دسترسی مناسبی از شرق به غرب تهران و همچنین غرب به شرق را ایجاد کرده است.

شهرداری تهران علت هوشمند سازی تونل رسالت را ایجاد یک مسیر امن برای عبور وسایل نقلیه، افزایش کارایی تونل، افزایش ایمنی، بهینه سازی جریان ترافیک، ایجاد یک سیستم کارا به صورت یکپارچه عنوان کرده است.

همچنین تونل رسالت از نظر ترافیکی به سیستم‌هایی همچون نظارت تلویزیونی، تشخیص خودکار حوادث، تابلوها و علامات متغیر خبری، سیستم شمارشگر خودروها، راهبندی‌های هوایی، تلفن‌های اضطراری، کنترل دسترسی‌ها، تشخیص ارتفاع غیر مجاز وسایل نقلیه مجهزاست.

این تونل در 24 تیرماه 1385 توسط شهردار وقت یعنی محمد باقر قالیباف افتتاح شد.