پایگاه خبری تحلیلی پارس- عوامل مختلفی در بروز تصادف ها و سوانح رانندگی و ترافیکی نقش دارند، از جمله خطاهای انسانی و بی احتیاطی  که هر ساله عده ای را به کام مرگ می کشد. در این میان موتور سواران هم  سهم پررنگی در این اتفاقات و تصادفات دارند. افرادی که هروزه خیابان های شهر را طی می کنند و عمدتا هم نسبت به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی تفاوت هستند.

حتی کنترل شدید پلیس هم نمی تواند از جسارت قانون شکنی و تخلف این عابران شهر و خیابان بکاهد، در این میان آمارهای بسیار قابل تاملی از سهم موتور سیکلت ها در آلودگی هوا و تاثیر در مرگ و میر های ناشی از حوادث رانندگی دارد. در ادامه  مروری خواهیم داشت بر گزارشی در زمینه نقش موتورسیکلت ها در حوادث رانندگی و ترافیکی.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه 25 آبان "روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک" با تأکید بر اینکه موتورسیکلت های بنزینی از آلایندگی بسیار بالایی برخوردارند، گفت: علاوه بر این، موتورسیکلت های بنزینی با توجه به شتاب بالا و بی مبالاتی راکبان آنها یکی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می شوند.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بخش قابل توجهی از قربانیان تصادفات را راکبان موتورسیکلت و ترک نشین های آن ها تشکیل می دهند، ضمن این که عابران پیاده نیز حتی در پیاده روها از دست موتورسیکلت ها در امان نیستند. وی با اعلام این که سهم موتورسیکلت ها در سفرهای روزانه تهران تنها 6 درصد اما سهم آن ها در تولید انواع آلاینده های هوا 23 درصد است، تأکید کرد: با وجود نقش 6 درصدی موتورسیکلت در جابه جایی روزانه تهران، این وسیله در وقوع حوادث ترافیکی تهران و قربانیان ناشی از آن 25 درصد است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که سهمیه بنزین هر دستگاه موتورسیکلت 25 لیتر در ماه، علاوه بر مصرف ماهانه میلیون ها لیتر بنزین آزاد است، اظهار کرد: با جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی، میلیون ها لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می‏شود.

تشکری هاشمی با بیان این که با توجه به تدابیر شهردار محترم تهران و حمایت شورای اسلامی شهر تهران، آغاز ورود موتورسیکلت‏های برقی به چرخه حمل و نقل شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، تصریح کرد: به منظور خریداری موتورسیکلت های برقی تسهیلات قابل توجهی برای دارندگان موتور سیکلت های بنزینی در نظر گرفته شده است.


وی در پایان با تأکید بر این که موتورسیکلت های برقی باعث افزایش آرامش و ایمنی، کاهش مشکلات زیست محیطی و کاستن از تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به منافع قابل ملاحظه این وسیله به عنوان وسیله ای پاک، دولت باید در زمینه اختصاص تسهیلات به منظور ورود موتورسیکلت های برقی به معابر شهر به صورت جدی وارد عمل شود.

سومین یک شنبه ماه نوامبر هر سال که امسال در کشورمان برابر با 25 آبان است، تحت عنوان «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» نام گذاری شده و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این با برگزاری مراسمی به همین مناسبت، از طریق مرور حوادث ترافیکی در شهر تهران و یادآوری قربانیان این سوانح که در پایتخت کشورمان عامل یک چهارم آن ها موتورسیکلت است، نسبت به آسیب شناسی این موضوع اقدام خواهد کرد.