به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اعزامی به ژنو، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون از صبح روز پنج شنبه در دومین روز از مذاکرات هسته یی مذاکراتی فشرده و جدی را برای رسیدن به نقطه نظرات خود آغاز کردند.

پس از آن که در مذاکرات" ژنو ۲" ، ۱+۵ مواردی خارج از توافق های اولیه را به متن پیشنهادی اضافه کرد، مذاکرات شکل دیگری یافت. اتفاقات مقامات ایرانی اعلام کرده اند که اعتمادشان به نحوه مذاکره طرف مقابل در مذاکرات قبلی خدشه دار شده است و باید این اعتماد بازسازی شود.

مقامات ایرانی معتقدند طرف مقابل نسبت به برخی مسایل" زیاده خواهی" می کند. به نظر می آید روحیه و اراده ای که از مذاکرات نیویورک شکل گرفت و در" ژنو ۱" مستحکم شد در" ژنو ۲" متزلزل گشت. این رو دو طرف تلاش دارند تا در" ژنو ۳" روند مذاکراتی را به قبل بازگردانند.

بر اساس این گزارش، ایران و ۱+۵ توافق کردند به جای مذاکره ایران با نمایندگان شش کشور، کاترین اشتون به نمایندگی از این کشورها با ایران مذاکره کند و پس از هر دور نتایج را به اطلاع آن ها برساند.

به نظر می آید این روند در سرعت بخشیدن به مذاکرات و رسیدن به نتیجه موثرتر است. علاوه بر این دیگر نیاز نیست که ایران برای هر موضوع به شش کشور جداگانه یا چندجانبه پاسخ دهد و مذاکرات روند منسجم تری می یابد.