به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از الحیات نوشت، اختلاف بین « جان کری» وزیر خارجه آمریکا و « سوزان رایس» مشاور امنیت ملی « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافته است، بویژه بعد از اینکه کری در آخرین سفر خود به قاهره خواسته های کاخ سفید را نادیده گرفت. وی در این سفر تلاش کرد شکاف میان رهبری نظامی و دولت موقت را از میان بردارد بدون آنکه به پرونده « محمد مرسی» رئیس جمهوری مخلوع مصر بپردازد.
منابع دیپلماتیک واشنگتن تأکید کردند اختلاف سیاسی در خصوص پرونده مصر در اتاق تصمیم گیری آمریکا از یک سو بین کاخ سفید و مشاوران اوباما بویژه رایس و از سوی دیگر بین جان کری و « چاک هیگل» وزیر دفاع شکل گرفته است. این اختلافات اخیرا در پی اعلام قطع کمک های نظامی آمریکا به ارتش مصر در ماه اکتبر گذشته شدت گرفته است.


این منابع اشاره کردند که رایس یکی از برجسته ترین موافقان قطع کمک های نظامی آمریکا به مصر است که با در پیش گرفتن سیاستی متعادل تر و با تمرکز بر رد سرکوب ها و اقدامات غیر دموکراسی، آن را توجیه می کند.
سایت خبری آمریکایی « دی دالی بست» تصریح کرد که اختلافات بین رایس و جان کری بعد از دیدار اخیر وی از مصر در سوم همین ماه افزایش یافته است. به گفته این منبع، رایس قبل از سفر کری مستقیما به وی گفته بود که در مذاکرات پشت درهای بسته و همچنین در بیانیه های عمومی محاکمه مرسی را رد کند، اما کری خواسته وی را نادیده گرفت و بر دموکراسی بودن مسیر مصر تأکید کرد.


به دنبال آن رایس هفته گذشته طی سخنانی در موسسه « اسپن» آشکارا مخالفت خود با کری را اعلام و بر ضرورت مشارکت همه مصری ها در فرآیند سیاسی به دور از خشونت تأکید کرد.


رایس افزود: « کشته شدن نزدیک به یکهزار نفر در ماه آگوست گذشته نشانه ضعف مدیریت است و ما تا زمانی که بین دو کشور رابطه دوستی برقرار است ما نم یتوانیم از کنار کارهای خود بی تفاوت عبور کنیم. »


این اظهارات ماهیت اختلاف را اینگونه منعکس می کند که جان کری خواستار پیمان راهبردی با مصر و آینده روابط و منافع بین دو کشور، با چشم پوشی از حوادث گذشته است. حال آنکه رایس چشم پوشی از حوادث گذشته و احیای رابطه دولت و رهبری نظامی را به عنوان چالشی بزرگ قلمداد می کند.


در حالی که رایس به اوباما نزدکتر است اما جان کری به دلیل سفرهای متعدد و ارتباط مستقیم با سفارت آمریکا در مصر و رابطه خوبش با نمایندگان گنگره، در کشورهای خارجی نفوذ و تأثیر بیشتر دارد.


انتطار می رود کنگره به زودی جلسه ای برای تصویب انتصاب « آن پاترسون» سفیر سابق قاهره به عنوان مشاور مسائل خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا برگزار کند. پاترسون یکی از نزدیکترنی افراد به جان کری است.