به گزارش پارس به نقل از تابناک، از ظهر روز گذشته، موضوع حمله انتحاری به سفارت ایران در لبنان و اخبار و تحلیل های مربوط به این موضوع، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. به جز این، موضوع گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس و برگزاری جلسه ای میان اوباما و سناتورهای آمریکایی درباره ایران، از جمله دیگر مطالب مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

  خبرگزاری کویت در مطلبی به واکنش های کشورهای مختلف به انفجارهای روز گذشته بیروت پرداخته و نوشته « جهان انفجارهای دوگانه بیروت را محکوم می کند» . این خبرگزاری اشاره می کند که بسیاری از کشورهای جهان و همچنین سازمان های بین المللی، انفجارهای دوگانه که در نزدیکی سفارت ایران روی داد را محکوم کرده اند. سازمان کنفرانس اسلامی، روسیه، مصر و امارات متحده عربی از جمله سازمان ها و کشورهایی هستند که واکنش آن ها به واقعه روز گذشته، مورد توجه این خبرگزاری قرار گرفته است. در این مطلب همچنین به طور مختصر به چگونگی وقوع انفجارهای دیروز و تعداد شهدا و زخمی ها اشاره شده است.

سایت شبکه خبری « راشا تودی» در گفت و گویی با یک کارشناس سیاسی، به بررسی علل وقوع و عوامل پشت پرده انفجارهای بیروت پرداخته و عربستان سعودی را مسئول اصلی این واقعه معرفی کرده است. به عقیده این کارشناس، انفجارهای رخ داده در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، پیامی آشکار از سوی عربستان سعودی برای ایران بوده و سعودی ها قصد داشته اند از طریق هدف قرار دادن ایران، هرج و مرج و جنگ را به داخل لبنان سرایت دهند. وی اشاره می کند نزدیکی گروهی که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته به القاعده و در نتیجه به عربستان سعودی، عامل اصلی طرح چنین استدلالی است. اما این یک اقدام جنگی از سوی سعودی ها علیه ایران به شمار رفته و نخستین بار است که عربستان با چنین اقدامی خطوط قرمز خود درباره ایران را می شکند.

روزنامه « گاردین» نیز تحلیلی را درباره این واقعه منتشر کرده و می نویسد هرچند قاعدتاً هدف اصلی از انجام این حملات، ضربه زدن به حزب الله و منصرف کردن این سازمان از حمایت خود از دولت سوریه بوده، اما چنین اقدامی نه تنها به هدف موردنظر منتهی نخواهد شد؛ بلکه بر عکس، سبب تند شدن آتش حزب الله نیز خواهد گردید. بنا بر استدلال این روزنامه، هرچند می توان گفت که این حملات در سنگر امن حزب الله در لبنان خلل ایجاد کرده، اما این موضوع صرفاً سبب خواهد شد تا عزم این سازمان برای مبارزه با شورشیان سوری و از میان بردن آن ها بیش از گذشته تقویت شود.

اما در میان دیگر مطالب، موضوع گفت و گوی تلفنی نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور ایران به شدت مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری « اسکای نیوز» این گفت و گو را یک « نقطه عطف تاریخی» خوانده و می نویسد دیوید کامرون به اولین نخست وزیر انگلیس تبدیل شده که پس از بیش از یک دهه، با رئیس جمهور ایران گفت و گو کرده است. این سایت با اشاره به بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره این تماس تلفنی می نویسد این دو مقام ارشد، درباره روابط دوجانبه ایران و انگلیس و همچنین مذاکرات هسته ای ایران به گفت و گو پرداخته اند. در این راستا، روحانی و کامرون توافق کرده اند تلاش ها برای بهبود گام به گام روابط دو کشور ادامه پیدا کند.

در نهایت، برگزاری جلسه میان رئیس جمهور آمریکا و سناتورهای این کشور با محوریت موضوع مذاکرات هسته ای ایران، خبر دیگری است که بازتاب کم و بیش گسترده ای در عرصه رسانه ای داشته است. « یو اس ای تودی» با اشاره به برگزاری این جلسه، هدف اوباما را اطمینان دادن به سناتورها و درخواست از آن ها برای عدم وضع تحریم های جدید علیه ایران عنوان کرده است. به نوشته این سایت، جان کری، وزیر خارجه و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما نیز وی را در این جلسه همراهی می کرده اند. در ادامه این مطلب به جزئیاتی از گفت و گوی اوباما و سناتورها نیز اشاره شده است.