به گزارش پارس به نقل از فارس، کاخ سفید روز دوشنبه از احتمال بازنگری در اختیارات آژانس های اطلاعاتی آمریکا و روش های مورد استفاده آن ها، خبر داد.

بنابر گزارش راشاتودی، افشاگری های اخیر « ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی نشان می دهد آمریکا از سران ۳۵ کشور از جمله متحدانی چون « آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است. این موضوع فشارهای دیپلماتیک بی سابقه ای را به دولت « باراک اوباما» وارد کرده است. « فارن پالیسی» گزارش داده است که در حال حاضر ۲۱ کشور از صدور قطعنامه علیه برنامه جاسوسی آمریکا در شورای امنیت حمایت می کنند.

« جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در مورد بازنگری احتمالی در برنامه های جمع آوری اطلاعات گفته است: در حال حاضر تلاش ها از چند کانال برای افزایش شفافیت و همچنین همکاری با کنگره در جهت اعمال اصلاحات در قانون « میهن پرستی» (قانونی که اجازه جاسوسی را به آژانس های اطلاعاتی آمریکا می دهد) در جریان است تا بتوان نظارت و محدودیت را بر اختیاراتی که چنین برنامه هایی به همراه می آورند، افزایش داد.

کارنی مدعی شده است که اقدامات صورت گرفته در آژانس امنیت ملی آمریکا بر اساس قانون « میهن پرستی» بوده، اما می توان با اصلاح این قانون، گام هایی را در جهت افزایش نظارت و شفافیت اختیارات مبتنی بر این برنامه ها، برداشت.

به گفته کارنی، اوباما دستور بازنگری در برنامه ها و روش های جمع آوری اطلاعات را صادر کرده است. این در حالی است که نشریه « اشپیگل» ۲ روز قبل اعلام کرد اوباما از سال ۲۰۰۹ از شنود مکالمات تلفنی مرکل مطلع بوده است.