به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دیدار مجمع نمایندگان خراسان رضوی، مشهد را شهری استثنایی توصیف کرد و گفت: مشهدالرضا با همه شهرهای دیگر کشور تفاوت دارد؛ چرا که حرم مطهر امام رضا (ع) در آنجا قرار دارد و افتخاری از این بالاتر در کشورمان نداریم؛ همه رحمت های الهی از ناحیه بارگاه ملکوتی امام هشتم به کشور می وزد و هر چه داریم از آنجاست.

روحانی اظهار داشت: اگرچه لطف همه ائمه اطهار (ع) و به ویژه امام عصر (عج) همواره شامل حال ملت ایران بوده است اما معتقدم آنکه همیشه لطفش ما را نجات داده امام هشتم بوده و واقعا هر کاری برای مشهدالرضا و زائرین امام انجام دهیم باز هم کم است.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین بودجه عمرانی گفت: علی رغم مشکلات تامین بودجه جاری کشور دولت تلاش دارد تا حد ممکن بودجه عمرانی کشور را تامین کند تا فعالیت های عمرانی اجرایی شود.

رئیس جمهور راه حل اساسی رفع مشکلات اقتصادی را تلاش برای ارتقای منابع درآمدی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم در حال حاضر مشکلی اثرگذار است و گلوگاه هایی ایجاد کرده که با وجود سختی عبور از آنها، تلاش داریم گرفتار آن نشویم، اگرچه غیرممکن نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه تبیین این مشکلات به معنای آن نیست که نمی شود آنها را حل و فصل کرد، گفت: همه تلاش دولت این است که این مشکلات تحریم را از راه حل های عزتمندانه حل و فصل کند و اگر می خواستیم غیر از این باشد خیلی سریع تر و بدون این همه رفت و آمد و مذاکره، کار تمام می شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: همه این جلسات و بحث ها برای این است که بتوانیم حقوق ملت مان را حفظ کنیم و اگر قید عزتمندانه برای توافق و حل مشکلات مهم نباشد خیلی ساده و در یک جلسه می شود کار را تمام کرد.

روحانی تصریح کرد: طبیعی است که به این ترتیب رسیدن به توافق و حل و فصل مشکلات زمان بر می شود و البته امیدوارم تا پایان امسال بتوانیم اولین گام را در حل مشکلات برداریم.

روحانی تاکید کرد: حصول این مهم فقط با پشتیبانی و کمک همه یعنی مردم، مجلس و هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری امکان پذیر است و هر چه پشتوانه ما در داخل قوی تر شود در مذاکرات قدرت مندانه تر پیش می رویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود ریشه در بی تدبیری دارد، افزود: البته دولت به دنبال این است که در برنامه ریزی ها برای حل این مشکل چاره اندیشی کند. بنده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیدم که باید از اقتصاد کلان شروع کنیم و از ورود بخشی و موضعی به اقتصاد پرهیز کنیم.

روحانی مشکل دیگر کشور را کم آبی عنوان کرد و اظهار داشت: امسال به خاطر اینکه بارندگی ها خیلی دیر شروع شده به طور متوسط نسبت به سال های قبل نیز عقب هستیم؛ اگرچه کم آبی مشکلی اساسی و مربوط به همیشه تاریخ ایران است، اما استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی، ساخت سدهای بدون مطالعه و بی حساب و کتاب، باعث ایجاد مشکلات فعلی دریاچه ارومیه، زاینده رود و امثال آن است.

وی خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت موضوع کم آبی از معاون اول خواستم تا اولین جلسه شورای عالی آب را برگزار کند و فردا نیز جلسه دیگری به ریاست بنده تشکیل خواهد شد تا راهکارهای خرید آب از خارج، شیرین کردن و استفاده از آب دریاهای کشور یا ممانعت از خروج آب از مرزها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی صورت می گیرد، گفت: باید با استفاده از راهکارهای علمی، روشهای بهره وری صحیح تر از آب در بخش کشاورزی عملیاتی و فراگیر شود و برای تامین منابع طرح های در حال اجرا در این بخش چاره ای اندیشیده شود.

روحانی به طرح تحول و توسعه شرق کشور نیز اشاره کرد و افزود: طرح اولیه تهیه شده برای این منظور مورد تایید دولت است؛ راه آهن مهمترین بخش از این طرح است که به لحاظ توسعه، ارتقای امنیت و ایجاد ارتباطات بین المللی در منطقه شرق کشور موثر خواهد بود و به دلیل بزرگی و عظمت این طرح وزیر راه وشهرسازی شخصا پیگیر عملیاتی و اجرایی شدن آن است.

در این جلسه که دومین نشست از سلسله دیدارهای روحانی با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، نمایندگان شهرستان های مشهد، نیشابور، سبزوار، خواف، قوچان، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام، کاشمر، چناران و طرقبه، گناباد، فریمان و درگز ضمن بیان مسایل و مشکلات حوزه های انتخابیه خود، در نامه ای رئوس مشکلات مربوط به استان خراسان رضوی را به رئیس جمهور تقدیم کردند.