به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته مجله فارین پالسی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت به برگزاری این مذاکرات متعهد است و طی چند روز اخیر مخالفان سوری را به شرکت در مذاکرات ترغیب کرده است.

اما به عقیده بسیاری از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، این کنفرانس باید متوقف شود زیرا احتمالا اکثر رهبران مهم اپوزیسیون سوریه، شرکت نخواهند کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: تنها کسی که می خواهد کنفرانس ژنو ۲ برگزار شود، کری است.

وی گفت که اگر کسی شرکت نمی کند پس چرا باید خطر برگزاری آن را قبول کند؟

کاخ سفید و متحدان اصلی اش معتقدند که درگیری های سوریه به بن بست خورده است و هیچ یک از دو طرف توانایی تسلط بر دیگری را ندارند.

کری معتقد است که مذاکرات صلح، تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است.

تعداد زیادی از رهبران مخالفان سوریه شرکت در این کنفرانس را مشروط کرده اند به اینکه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به انتقال قدرت به یک دولت انتقالی و کناره گیری متعهد شود. اسد نیز خواسته های آنها را نپذیرفته است. منتقدان کری معتقدند که اکنون فرصت خوبی برای مخالفین است که در کنفرانس شرکت نکنند تا اینکه هیاتی با هیچ گونه تاثیر داشته باشند. برخی مقامات واشنگتن اعلام کرده اند که باید این کنفرانس لغو شده و یا به تعویق افتد تا یک شکست مفتضحانه برای آمریکا به بار نیاورد.

رهبری ائتلاف مخالفان سوریه در یکم و دوم نوامبر در استانبول گرد هم می آیند تا در خصوص فرستادن یک هیات به کنفرانس ژنو ۲ رای گیری کنند. شورای ملی سوریه که بزرگ ترین گروه این ائتلاف است، اعلام کرده است که این مذاکرات را تحریم می کند و رییس ائتلاف مخالفان سوریه نیز چنان پیش شرط ها ی سختی برای شرکت در گفتگوی صلح قرار داده است که به نظر می رسد گروه او نیز مذاکرات را نادیده بگیرد.

در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی هنوز به شرکت مخالفان سوری در این مذاکرات امید دارند.

رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه در حال حاضر در استانبول به سر می برد تا آخرین تلاش خود برای ترغیب رهبران اپوزیسیون سوریه به شرکت در مذاکرات ژنو را به کار گیرد.

عدم هماهنگی بین اپوزیسیون سوریه، کری را سر درگم کرده است و بیشترین کمک دولت آمریکا نیز حمایت از مذاکرات صلح است.