به گزارش پارس ، روزنامه ایران در اخبار ویژه خود نوشت:

*ترجمه اشتباه اظهارات وندی شرمن

خبر اول این که طی روزهای اخیر ترجمه ای از سخنان دو هفته پیش وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای در جمع سناتورهای آمریکایی منتشر شد که در این ترجمه ادعا شده بود وی گفته است: « فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است» . این مسئله با واکنش گسترده محافل سیاسی داخلی روبه رو شد. به گزارش مهر، مراجعه به متن اصلی اظهارات شرمن که کریستین ساینتس مانیتور منتشر کرده، نشان می دهد وقتی سناتورها از وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا می پرسند که چرا باید به روحانی اعتماد کنید، او خطاب به سناتورها گفت من به کسانی که با آنها در مذاکرات دور یک میز می نشینم، اعتماد نمی کنم. شرمن که مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات هسته ای است، گفت که « ما می دانیم فریبکاری بخشی از دی ان ای است. »

*محاکمه فاطمه هاشمی در دادگاه انقلاب

خبر دیگر این که وکیل مدافع فاطمه هاشمی از ارجاع پرونده موکلش به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد و گفت: طبق اعلام شفاهی شعبه، دادگاه خانم هاشمی ۱۸ آبان به ریاست قاضی احمدزاده برگزار می شود. علیزاده طباطبایی اضافه کرد: روز دوشنبه برای مطالعه پرونده به شعبه دادگاه انقلاب مراجعه کردم که اعلام کردند پس از ابلاغ کتبی می توانم پرونده را مطالعه کنم. « سیدمحمود علیزاده طباطبایی» در گفت و گو با ایرنا، افزود: متاسفانه برای پرونده خانم هاشمی برخلاف انتظار به صورت غیرقانونی کیفرخواست صادر شد در حالی که بدون شاکی خصوصی حق نداشتند قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر کنند. وکیل مدافع فاطمه هاشمی اضافه کرد: اتهام نشر اکاذیب، نیاز به شاکی خصوصی دارد و دادستانی برخلاف قانون در این پرونده قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر کرده است.

*ماجرای ممنوع الخروج شدن خاتمی

شنیدیم که محمود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات منتشره از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در روزنامه لوموند که گفته بود، ممنوع الخروج بودن محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات جزو عادات بد دولت احمدی نژاد بوده است، گفت: ممنوع الخروجی؟ احمدی نژاد؟ این موضوع قضایی است. چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی کردم.

وی افزود: محمد خاتمی ۸ سال در کشور رئیس جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به هرحال فردی رئیس کشور بوده و این که رئیس جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می تواند داشته باشد؟ احمدی نژاد با بیان این که فکر نمی کنم موضوع مطرح شده حرف درستی باشد، گفت: این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می کنیم.

*بهانه تراشی مخالفان مذاکرات ژنو

دست آخر این که استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از جوسازی های پس از مذاکرات ژنو درباره محتوای مذاکرات گفت: برخی با انتقاد از محرمانه ماندن مفاد نخستین مذاکره دولت یازدهم با کشورهای عضو گروه ۱+۵ به دنبال بهانه تراشی برای مذاکرات آتی در ژنو هستند. صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، طرح این موضوع را نوعی کارشکنی برای مذاکرات ژنو دانست و اظهار داشت: مطمئن هستم اگر تیم مذاکره کننده مفاد مذاکرات ژنو را نیز منتشر می کرد، برخی افراطی ها موضوع دیگری را برای بهانه گیری مطرح می کردند. این افراد حتی می توانستند از لبخند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بهانه ای برای تخریب مذاکرات بتراشند.