به گزارش پارس به نقل از فارس، رئیس منطقه کردستان عراق تاکید کرد که در صورت اجرای قانون انتخابات پیشین عراق، کردها انتخابات سال ۲۰۱۴ را تحریم خواهند کرد.

به گزارش شبکه خبری « المیادین» ، « مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان در پی عدم تصویب قانون انتخابات در پارلمان عراق تاکید کرد: در صورتی که قانون انتخابات سابق عراق اجرایی شود، ما نیز انتخابات آینده را تحریم خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، پارلمان عراق امروز نیز در تصویب قانون جدید انتخابات به دلیل اختلاف نظر میان گروه های سیاسی مختلف، ناکام ماند.

گروه های سیاسی عراق برای تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی تاکنون به جایی نرسیده اند. فراکسیون های همپیمانی ملی و العراقیة همچنان تاکید می کنند که انتخابات آینده باید براساس فهرست های باز، یعنی مشخص بودن نامزدها و تعیین هر استان به عنوان یک منطقه انتخاباتی جدای از مرکز برگزار شود.

اما کردها همچنان با این خواسته مخالفت می کنند و معتقدند با توجه به شرایط خاص کردها و پراکندگی آنها در استانهای مختلف باید ویژگی خاصی برای آنها لحاظ شود.

کردها خواهان دایره ای بودن انتخابات در کل عراق هستند، به این معنی که هر شهروند در هر جای کشور بتواند به یک فهرست مشخص رای دهد و سپس رئیس آن فهرست از میان نامزدها، نمایندگان را براساس نتایج نهایی انتخابات معرفی کند.

اما همپیمانی ملی و العراقیه می گویند در این روش حق رای دهندگان از بین خواهد رفت، زیرا نماینده باید به طورمستقیم و نه غیرمستقیم از سوی شهروندان انتخاب شود.

ریاست مجلس نمایندگان عراق ۳۰ آوریل سال ۲۰۱۴ را موعد برگزاری انتخابات پارلمانی معین کرده و کمیته مستقل انتخابات را به پایبندی به آن، ملزم کرده است.