به گزارش پارس به نقل از مهر،   آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به برخی اظهارنظرها و تحلیل ها در خصوص عفو اخیر برخی محکومان امنیتی فتنه ۸۸ که در آن مبنای این عفو و آزادی « باز شدن فضای کشور در اثر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری» اعلام شده است، اینگونه تحلیل ها را نادرست اعلام کرد و گفت: روند عفو و آزادی محکومان از سوی قوه قضاییه روندی قانونی و مستمر بوده و موضوع جدیدی نیست و آزادی اخیر تعدادی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ ربطی به نتیجه انتخابات ندارد.


رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در طول سه سال اخیر در سه نوبت تعدادی از محکومان امنیتی مربوط به فتنه ۸۸ مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده اند و روند بررسی عفو و آزادی اخیر محکومان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.


آیت الله لاریجانی با تاکید بر اینکه « ما نیز قبول داریم که فضای کشور عوض شده است» افزود: رأی مردم برای عوض شدن فضای عمومی کشور در نتیجه برخی بی تدبیری ها و بد اخلاقی های دولت گذشته و افراطی گری های آن دوره بود و مردم نیز برای عوض شدن آن فضا به عقلانیت و تدبیر و اعتدال رأی دادند و حماسه سیاسی آنها البته ربطی به فتنه گران ندارد.


رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: متاسفانه اخیراً در برخی گزارش ها و تحلیل ها آمده است که برخی مسببان فتنه ۸۸ مدعی شده اند که از آزادی اخیر محکومان خوشحالند و حتی ادعا کرده اند که اکثر این محکومان اتهامی نداشته اند و قوه قضاییه اتهام های غلطی به آنها وارد کرده و این افراد را بی گناه محکوم کرده بود اما به صراحت اعلام می کنم که این شما مسببان فتنه ۸۸ هستید که با رفتار خلاف قانون و مجرمانه خویش اخلال در امنیت کشور نمودید و حال به غلط قوه قضاییه را به صدور احکام نادرست متهم می کنید.


وی با تأکید بر اینکه مردم ایران مردمی بصیر و آگاه هستند و به خوبی فتنه گران را شناخته اند گفت: مردم بصیر ایران همواره به حرف حق توجه دارند و در این دوره نیز به شعار عقلانیت و تدبیر رأی داده اند و کسانی که گمان می کنند رأی مردم به مسببان و طرفداران فتنه ۸۸ بوده است، در اشتباه محض اند.
رئیس قوه قضاییه فتنه گران سال ۸۸ را « خائنان به ملت ایران و آرمان های انقلاب اسلامی و دروغ پردازانی بزرگ» دانست که « فریب بزرگی به نام تقلب در انتخابات را مطرح کردند و به استناد این دروغ و فریب بزرگ، قصد داشتند کشور را به آشوب بکشانند و البته اکنون به این خیال واهی افتاده اند که عوض شدن فضای جامعه به معنی رویکرد دوباره مردم و نظام به آنان است» .


آملی لاریجانی تاکید کرد: فتنه گران سال ۸۸ کودتاگران علیه آراء ملت بودند که قصد داشتند با بلوا و آشوب آراء مردم را تصاحب کنند و در زمان خنده های امثال اوباما علیه ملت ایران، همراه با آنان قهقهه سر می دادند. رئیس قوه قضاییه افزود: فتنه گران کسانی هستند که به دروغ دختری فراری را شهیدی از ناحیه نظام معرفی کردند و برای او مجلس عزا به راه انداختند و در مجلس وی شرکت هم کردند. فتنه گران بدانند که فضا برای فتنه گری مجدد مطلقاً باز نیست.


رئیس قوه قضاییه همچنین به برخی تهدیدهای فتنه مآبانه مربوط به لزوم برنامه ریزی برای مجلس و حتی مجلس خبرگان رهبری آینده اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیرسوال بردند اکنون نمی توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم اند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اینگونه حرف ها در واقع خیال هایی واهی است و شورای محترم نگهبان محکم در مقابل آنان خواهد ایستاد.


آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به تداوم اعتدال و عقلانیت در دولت یازدهم، به سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل و مذاکرات انجام شده اشاره کرد و گفت: با غمض نظر از برخی حواشی، رئیس جمهور محترم در سفر به آمریکا با رفتار و گفتار سنجیده سیاست های جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان رساند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که « سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ثابت، معقول و منطقی بوده و هست » شرط هر نوع مذاکره را وجود فضایی متعادل و معقول دانست و گفت: تحت فشار قرار دادن نظام و مردم ایران مذاکره را غیر منطقی می سازد. البته ممکن است کشورهایی به دلیل ضعف و سستی تن به مذاکره بدهند اما تجربه بیش از سی سال ایران نشان داده که این کشور اهل سستی، ضعف و عقب نشینی نیست و این آمریکایی ها هستند که باید رویکرد خود را اصلاح کنند و صداقت خود را نشان دهند.

رئیس دستگاه قضا لابی صهیونیست را در چرخش جدید سخنان اخیر اوباما مبنی بر ادامه سیاست جنگ طلبی علیه ایران کاملاً موثر دانست و گفت: جهان منتظر شنیدن حرف ها و سخنان جدید و منطقی از سوی آمریکا است وگرنه زبان تهدید که همیشه بوده است و البته اگر زبان زور و تهدید و تحریم غربی ها علیه ایران موثر بود که آمریکایی ها باید تابحال به اهداف خود رسیده بودند.


آملی لاریجانی تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را پوچ و توخالی توصیف و اظهار کرد: رژیمی که پاسخ حزب ا… لبنان را نتوانست بدهد حالا به چه خیال خامی نظام مقتدر و مردمی ایران اسلامی را تهدید می کند.
رئیس قوه قضاییه افزود: رژیم صهیونیستی بسیار کوچکتر از آن است که بخواهد مقابل ایران بایستد و این کشور بزرگ را تهدید کند.


آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام اخیر قوه قضاییه در اعلام احکام انفصال شش نفر از قضات متخلف اشاره کرد و گفت: رویکرد دستگاه قضایی پاک کردن قوه قضاییه از عناصر نامطلوبی است که چهره پاک و شریف و خدوم اکثریت مطلق قضات و کارکنان این قوه را لکه دار می کنند.
رئیس قوه قضاییه افزود: نظارت بر رفتار قضات و کارکنان و برخورد با تخلفات آنان سیاست همیشگی دستگاه قضایی بوده است که به دلیل برخی مصالح از جمله اینکه ممکن است موجب سوء استفاده برخی بشود اعلام عمومی نمی شد اما پیراستن دستگاه قضایی از اتهاماتی که متوجه اکثریت قریب به قاطع قضات شریف و کارمندان قانع و شریف نیست، ضرورتی بالاتر است که ما را بر آن داشت نسبت به اعلام نتیجه رسیدگی به تخلفات تعدادی از قضات متخلف اقدام کنیم.


آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه محلی برای سودجویی و دنیاپرستی نیست به کسانی که روحیات این چنینی دارند هشدار داد واعلام کرد: به عده بسیار قلیلی که قصدشان لکه دار کردن ساحت قوه قضاییه است اخطار می کنم که وسوسه نشوند و اگر نمی توانند مبتنی بر ایمان واخلاق و قانون و عدالت و سوگند خود رفتار کنند، این دستگاه را ترک نمایند.

رئیس قوه قضاییه افزود: در صورت ضرورت در آینده اسامی قضات و کارکنان متخلف نیز پس از قطعیت حکم اعلام خواهد شد تا همگان بدانند در مقام رسیدگی به تخلفات و جرایم تفاوتی میان محکومان وجود ندارد. گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه همچنین حاکی است در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی و با حضور سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، بررسی وضعیت بازداشتگاه ها در دستور کار قرار گرفت.
سردار احمدی مقدم در این جلسه گزارشی از وضعیت بازداشتگاه های کشور و برخی مشکلات و نارسایی های موجود و همچنین گزارشی از روند ابلاغ و نحوه اجرای دستورالعمل حقوق شهروندی در جهت بهبود وضعیت بازداشتگاه ها ارائه نمود.

در این جلسه همچنین معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندانها، دادستان تهران و عده ای دیگر از مسئولان قضایی نیز در سخنانی به وضعیت بازداشتگاه ها و شرایط اعزام و نحوه حضور متهمان در این بازداشتگاه ها پرداختند.

رئیس قوه قضاییه پس از شنیدن گزارش های مسئولان مربوط از تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر تدوین و اجرای دقیق دستور العملی که حقوق شهروندان در آن رعایت شود و نظارت بر بازداشتگاه ها خبر داد و بر اجرایی و عملیاتی شدن این منویات با استانداردسازی بازداشتگاه ها و بازرسی های مستمر تاکید کرد.
بنابراین گزارش همچنین به دستور رئیس قوه قضاییه مقرر شد کمیته ای با حضور دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندانها، فرماندهی نیروی انتظامی، دادستان تهران و رئیس حفاظت اطلاعات کل قوه قضاییه تشکیل شود تا با بررسی مشکلات و مسائل مربوط به بازداشتگاه ها ضمن رفع این مشکلات، گزارش آن را به رئیس قوه قضاییه اعلام دارند.