به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله در گزارشی نوشته است: « دیپلمات های سازمان ملل به یک توافقنامه پیشرفت درخصوص سوریه رسیده اند. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را در این باره تصویب کرده اند که چگونه به مساله سلاح های شیمیایی سوریه پرداخته شود و این تسلیحات نابود شوند. این قطعنامه دولت سوریه را ملزم می کند دسترسی نامحدود به تسلیحات شیمیایی را فراهم و خواسته های بازرسان" سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی" را اجرا کند.

شورای امنیت سازمان ملل که پیشتر به چند دستگی افتاده بود، توافق کرد اگر دولت سوریه با بازرسان همکاری نکند، بار دیگر موضوع مقابله با سوریه را مطرح خواهد کرد.

در این میان برخی ناظران این گونه اظهار نظر کرده اند که قطعنامه فراتر از موضوع تسلیحات شیمیایی پیش خواهد رفت، زیرا نشان دهنده آن است که روسیه برای نخستین بار از در نظر گرفتن جامعه بین المللی، که می توانند سوریه را تهدید به زور کنند، خودداری نکرده است. تغییر تدبیر روسیه در دمشق مورد توجه قرار خواهد گرفت و می تواند رژیم اسد را بر آن دارد که برای درگیری ها راه حلی دیپلماتیک در پیش گیرد. هر چند مسکو حق وتوی حمله نظامی تحت حمایت سازمان ملل را، اگر این موضوع در جلسات آتی شورای امنیت مطرح شود، برای خود محفوظ دارد.

طرف های جنگ راهی برای برون رفت از درگیری ها نخواهند یافت

" وولکر پرتس" ، رئیس موسسه آلمانی امنیت و امور بین المللی می گوید، قطعنامه ها برای پایان دادن به جنگ کافی نیستند اما نشانه های در حال رشدی وجود دارند که طرف های سوری به طور فزاینده ای مشتاق مذاکره برای پایان دادن به جنگ داخلی هستند. طرف های جنگ این را درک کرده اند که دیگر قادر نیستند به اهدافشان از طریق درگیری دست پیدا کنند.

پرتس عنوان کرد: " اخضرابراهیمی" ، واسطه سازمان ملل حدود یک سال پیش به شورای امنیت سازمان ملل گفت، نیروهای محلی، خودشان به تنهایی نمی توانند درگیری ها را متوقف کنند، زیرا آنها نیز گرفتار این درگیری ها هستند. از آنجایی که ترس وجود دارد تنفر نیز وجود دارد. وی افزود، این وظیفه اعضای شورای امنیت است که به جنگ خاتمه دهند. آنها باید به طرف هایشان در سوریه بگویند که راه حل نظامی دیگر درست نیست و باید بر روی تحول سیاسی کار کنند. پرتس اعلام کرد، یک دولت موقت که نماینده همه طرف ها باشد باید شکل گیرد.

ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف دولت سوریه، که بزرگترین سازمان حامی مخالفان" بشار اسد" ، رئیس جمهوری سوریه است، اخیرا تمایل خود را برای گفت وگو نشان داده است. " احمد الجربا" ، رئیس این گروه چهارشنبه گذشته با ابراهیمی، که علاوه بر نماینده ویژه سازمان ملل توسط اتحادیه عرب نیز برای میانجی گری در سوریه انتخاب شده است، دیدار کرد تا به دنبال راه حلی سیاسی برای درگیری ها باشد.

الجربا گفت: زمان آن رسیده که درگیری هایی که اسد آن را شروع و بر آن نظارت کرده، پایان یابد. وی افزود، سوری ها از سازمان ملل انتظار داشتند که به حصول راه حل سیاسی کمک کند؛ با این حال ائتلاف سوری ها همیشه آماده و مشتاق است که نقشی سازنده در حل درگیری های این کشور داشته باشد.

خطر فروپاشی سوریه

پرتس اظهار داشت، ممکن است رژیم سوریه مشتاق به توافق برای راه حلی سیاسی باشد. برای هر دو طرف به طور فزاینده ای روشن است که آنها به پیشرفت نظامی عمده بیشتری دست نخواهند یافت، زیرا خط مقدم ها معلوم شده و تنها به میزان کمی تغییر خواهد کرد. اگر این تجزیه ادامه یابد، سوریه دیگر قلمرو کنونی خود را نخواهد داشت.

در این میان درگیری ها در بسیاری جبهه ها در سوریه ادامه می یابد. نه تنها دولت و نیروهای مخالف با یکدیگر می جنگند، بلکه درگیری هایی نیز در میان احزاب مخالف وجود خواهد داشت. گروه های جهادی رقیب، مانند جبهه النصره، که مرتبط با القاعده است و جنبش دولت اسلامی عراق و شام در نبردهایی سخت علیه یکدیگر قرار می گیرند. جبهه النصره نیز خود را از ائتلاف ملی کنار کشیده، هر چند که گروه دولت اسلامی عراق و شام هیچگاه مخالفان دولت را به رسمیت نشناخته است.

سختی محاسبه واکنش های بازیگران منطقه ای

با توجه به این موقعیت پیچیده، " باراه میکائیل" کارشناس سیاسی مسائل سوریه و عضو اندیشکده" فراید" مادرید می گوید، وی به سختی انتظار یک آتش بس قریب الوقوع را دارد و همه طرف ها، چه طرف های دولتی و چه طرف های مخالف دولت، اهداف خود را دنبال می کنند. وی افزود، همه ادعای رهبری سوریه را می کنند. آنها به جنگ ادامه خواهند داد تا زمانی که احساس کنند دشمن شان را شکست داده اند.

اما تنها گروه های سوری نیستند که منافع شان را با زور جلو می برند. بازیگران منطقه ای نیز در جنگ در این کشور نماینده دارند. اینکه عربستان و قطر، حامیان مالی اصلی مخالفان سوریه، در آینده چگونه رفتار خواهند کرد نامشخص است - همانگونه که مسیری که ایران، متحد اصلی اسد، انتخاب خواهد کرد، نامعلوم است.

میکائیل هشدار داد، به رغم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، هیچ تضمینی وجود ندارد که مذاکرات ادامه یابد یا حتی بازرسان تسلیحاتی ایمن باشند.

وی خاطرنشان کرد، قطعنامه برای صلح در سوریه به این معنی نیست که این قطعنامه مورد احترام قرار خواهد گرفت یا همه بازیگران حاضر در سوریه از آن پیروی خواهند کرد. »