به گزارش پارس ، ایسنا نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدر با جان کری، همتای آمریکایی اش در نیویورک اوایل امروز (چهارشنبه) گفت که هم مسکو و هم واشنگتن در جریان مذاکرات تاکید کردند که تمام تسلیحات شیمیایی در سوریه باید منهدم و نابود شوند.

لاوروف افزود: نگرانی های عمیقی در این باره وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال دارد مخالفان دولت دمشق فاکتورها و اجزای تشکیل دهنده تسلیحات شیمیایی را در اختیار داشته باشند.

وی گفت: دیدار با کری سازنده بود وروسیه و آمریکا به اشتراک رویکردهای مشترک درباره اینکه در آینده چه باید انجام دهند، پرداختند. ما همچنین به بحث در این باره پرداختیم که چه اقدامی باید بر مبنای چارچوب توافقنامه به دست آمده در ژنو انجام دهیم.

انتظار می رود که واشنگتن و مسکو طی چند روز آینده بر سر مساله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در قبال سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر به بحث بپردازند.

آمریکا خواستار قطعنامه ای است که به این کشور اجازه دهد علیه سوریه دست به اقدامی نظامی بزند اما روسیه تاکید کرده که اقدام نظامی نمی تواند جزوی از این قطعنامه باشد.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن همچنان بر اقدام نظامی علیه سوریه در صورت عدم تحقق توافق انهدام تسلیحات شیمیایی از سوی دولت دمشق پایبند است، گفت: ما براساس چارچوب توافقنامه ژنو در حال همکاری و فعالیت هستیم.

وی درباره زمان تصویب این قطعنامه از سوی شورای امنیت به ذکر جزئیات نپرداخت و تنها گفت که در حال بررسی این مساله هستند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: انتظار داریم که بدون عبور و بی توجهی به خطوط اصلی و طرح کلی کنفرانس ژنو یا قطعنامه شورای امنیت موافقت کنیم و آن را کمی پس از رای اعضای سازمان منع تسلیحات شیمیایی به تصویب برسانیم. این سازمان نقش اصلی در این مساله ایفا می کند.