به گزارش پارس ، به نقل ازمشرق، انتخابات رئیس شورای شهر و شهردار تهران با معرفی آقایان مسجد جامعی و قالیباف به پایان رسید، اما ماجرای کاسب کاری های سطح پایین و معامله های مشمئز کننده برای گرفتن مسئولیت یا موقعیت توسط برخی اعضای شورای شهر از مواردی است که کماکان رسانه ها جسته و گریخته به آن می پردازند. ماجرایی که می تواند بدعتی برای بداخلاقی های جدید در فضای سیاسی و مدیریتی کشور باشد.

یکی از آن سوژه هایی که رسانه ها بر روی آن مانور دادند، نقش تاثیرگذار عباس جدیدی در فرآیند تعیین رئیس شورای شهر بود که حرف و حدیث های زیادی را بین اعضای شورا و همچنین رسانه ها به همراه داشت.

همچنین حکم مسجدجامعی رئیس شورای شهر برای" عباس جدیدی" در آستانه انتخاب شهردار تهران نیز از جمله مواردی بود که در رسانه ها به عنوان حکمی سیاسی یاد شد و از سوی اعضای شورا مورد انتقاد قرار گرفت.

در ادامه گفت و گوی هفته نامه مثلث با عباس جدیدی را ملاحظه می کنید؛

فضای رقابت میان آقایان قالیباف و محسن هاشمی در روز یکشنبه چطور بود و چه ملاک هایی موجب شد در نهایت آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران انتخاب شود؟

رقابت بین آقایان قالیباف و محسن هاشمی بسیار دوستانه بود که در فضای بسیار سالم و آرام رای گیری انجام شد. از آنجایی که آقای قالیباف در عملکرد هشت ساله خود نشان دادند که مدیری کاردان، ولایی، زحمتکش و در خط رهبری هستند و از مدیران ارشد، شایسته و شاگرد اول های کلاس محسوب می شوند، بنابراین باردیگر به عنوان شهردار انتخاب شدند. البته انتخابات همیشه این گونه است که یک گروه از نتیجه آن ناراحت می شوند و گروه دیگر خوشحال. مسائل حاشیه ای همیشه پیرامون انتخابات بوده است. به هر حال در انتخاب شهردار تهران همه اعضای شورای شهر در کمال استقلال رای خود را دادند و آقای قالیباف به عنوان شهردار انتخاب شد و بنده به ایشان تبریک می گویم. از حالا به بعد هم امیدوارم ۳۱عضو شورا با حمایت خود در تحقق برنامه های شهردار کمک کنند و طوری رفتار کنیم که به جای کشیدن پا، دست ایشان را بگیریم. آقای قالیباف در یک انتخابات سالم و آزاد انتخاب شده اند، بنابراین باید کمک کرد تا بتواند اهدافش را تحقق ببخشد. بنده امیدوارم کسانی که تعابیر خاصی از این انتخابات داشته اند، از حالا به بعد با یک نگاه مردمی و با حمایت همه جانبه به موفقیت شهردار تهران کمک کنند.

آیا آقای قالیباف برنامه جدیدی به شورای شهر ارائه داده اند یا آنکه شورا باتوجه به عملکرد هشت ساله ایشان باردیگر به عنوان شهردار تهران به وی رای اعتماد دادند؟

در مجموع حوزه کاری ایشان از نگاه سخت افزاری حوزه گسترده ای بوده است و از نگاه نرم افزایی هم کارهای بزرگی انجام شده است که بخش اعظم طرح ها و کارهای انجام شده به اتمام رسیده یا بعضا کارهای نیمه تمام مانده است که به عقیده من اگر شخص دیگری بخواهد آنها را دنبال کند، قطعا هزینه زیادی به همراه خواهد داشت و این به نفع مردم شهر تهران نیست.

یعنی به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام علت انتخاب آقای قالیباف بوده است؟

طرح های نیمه تمام زیاد است که یکی از برنامه های آقای قالیباف به اتمام رساندن همین طرح ها بوده است. اجرایی کردن سند چشم انداز بیست ساله و به اجرا درآوردن طرح تخصیصی تهران که یک سند جامع است، خصوصا برنامه پنج ساله اول که دنیایی از کار و فعالیت را می طلبد. در هر صورت ایشان در این دوره چهار ساله هم طرح و برنامه زیادی را پیش روی خود دارند. تهران یک سری خلاءهایی داشت که در این هشت سال گذشته انصافا بخش زیادی از آن انجام شده است و نمی شود چشم را روی این کارها بست. شهر تهران کار شبانه روزی می طلبد. انشاءالله باتوجه به تجربه ای که آقای قالیباف دارد، در چهار سال آتی بازو و اهرم قدرتی برای پیش بردن برنامه هایشان داشته باشد.

اگر آقای مهرعلیزاده یا گزینه هایی غیر از آقای هاشمی رقیب آقای قالیباف بودند، به نظر شما پیروز نهایی چه کسی بود؟

اجاز بدهید ما مصداقی صحبت نکنیم و کلیت را نگاه کنیم. فضای انتخابات مثل مسابقه است که رایزنی و لابی هم در آن انجام می شود که ما نباید نگاه منفی به آن داشته باشیم، زیرا در یک مسابقه فوتبال هم از صدهزار تماشاگر، هر تیم ۵۰هزار طرفدار یا تماشاگر دارد، پس کسی را نمی توان در برنده یا بازنده شدن یک تیم مقصر دانست. بنابراین در انتخابات شهرداری هم اگر هر کس غیر از هاشمی با قالیباف رقابت می کرد وضعیت همین گونه بود. در واقع این نفرات را جناح ها از میان گزینه های زیادی که داشتند، انتخاب کرده اند. یعنی پس از غربال گری هایی که انجام داده اند دو شخص برتر خود را برگزیدند.

لطفا بفرمایید علت اینکه رای گیری دو بار انجام شد، چه بود؟

جاذبه انتخابات و قشنگی انتخابات یعنی همین. این چیز منفی یا بدی نیست.

سوال اینجاست که آیا بین دو رای گیری رایزنی صورت گرفت که تعداد آرا در رای گیری اول مساوی بود اما در رای گیری دوم آراء ۱۷به۱۴شد؟

افکار ۳۱عضو شورا موضوع قابل بحثی است، زیرا آنها نسبت به شرایط زمان و مکان تصمیم گیری می کنند. ممکن است کسی پاس غلط بدهد یا در تصمیم گیری خود دچار تردید شود. اینها قشنگی انتخابات است.

بین دو رای گیری، آقایان قالیباف و محسن هاشمی بازهم برای اعضای شورا سخنرانی کردند؟

وقتی فضا مساوی شد شاید در افکار ۳۱نفر نوساناتی به وجود آمد، بنابراین برخی در آن لحظات طلایی تصمیم گرفتند رای خود را عوض کنند. این افراد باید خودشان بگویند که علت این تصمیم شان چه بوده است.

برخی از اعضای شورای شهر فضای جلسه را در رای گیری دوم بازتر می دانند، شما هم چنین اعتقادی دارید؟

خیر، بنده از صفر تا صد فضای انتخابات را سالم و بی نظیر دیدم و احساس کردم تک تک اعضای گروه در عین آزادی و استقلال با طیب خاطر و اقناع فردی و جمعی خویش آرا را به صندوق انداختند. جو بسیار دوستانه و صمیمی بود و تمام اعضای شورا که سابقه دیرینه داشتند این انتخابات را یکی از بهترین انتخابات دانستند. بنده به همه اعضای شورای شهر تبریک می گویم که با درایت و بینش این فضا را به وجود آوردند و سند افتخاری برای ۳۱عضو شورا شد که نگذاشتند شهر تهران یک روز بدون شهردار بماند و بلافاصله انتخاب شهردار را در دستور کار خود قرار دادند و با مودت و همدلی این کار بزرگ را انجام دادند.

قبول دارید رای شما در انتخاب رئیس شورای شهر سرنوشت ساز بوده است؟

نمی دانم چه بگویم؛ این گفته رسانه هاست. بنده هم یک عضو شورا بودم اما برخی رای من را سرنوشت ساز می دانستند.

آیا از طرف طیف یا جناح خاصی با شما رایزنی هم شد؟

خیر؛ بنده از روی میل، اقناع و به حجت رسیدن خودم رای دادم و پیرو خط مقام معظم رهبری که تا حالا کسی نتوانسته از رای ایشان در انتخابات باخبر شود، هیچ کس رای بنده را ندیده است. من به عنوان فرد مستقل وارد شده ام و به تبعیت از مقام معظم رهبری نمی خواهم کسی از رایم باخبر شود.

یکی از خبرگزاری ها پس از انتخاب شهردار در خبری مطرح کرده بود رای شما توسط یکی از اعضای شورا از محسن هاشمی به محمدباقر قالیباف تغییر کرده است، این موضوع صحت دارد؟

(خنده) دست از سر ما بردارید.

من برای شفاف سازی این سوال را می پرسم، لطفا پاسخ بدهید؟

این حرف ها کدام است. رای من توسط هیچ کس عوض نشده است. حتی وقتی من می خواستم رایم را در صندوق بیندازم کاغذ را در مشتم گرفتم و مشتم را فشار دادم و به آن جماعت۳۱نفره با صدای رسا و بلند گفتم جماعت این مشت من فقط در قبر باز می شود و شما می توانید همه اعضای شورا را شاهد بگیرید که من این مطلب را در بین ۳۱ نفر گفتم و نگذاشتم کسی رایم را بداند.

پس هیچ کس نمی داند شما به چه کسی رای داده اید؟

خیر، هیچ کس نمی داند چون این رای متعلق به من نیست، بلکه متعلق به مردم است، خصوصا کسانی که به بنده اعتماد کرده و رای داده اند، بنابراین امیدوارم بتوانم از رای آنها صیانت کنم.

آقای جدیدی! برنامه های آقای هاشمی را برای شهردار شدن چگونه دیدید؟

این دو بزرگوار جزو شاگرد اول های کلاس بودند اما بحث بر سر انتخاب شاگرد ممتاز بود. انصافا این دو عزیز افراد شایسته و عزیزی هستند که قصدشان خدمت به مردم است. آقای هاشمی در مترو قابل توجهی انجام داده است. آقای قالیباف هم دارای تجارب بالایی هستند. هر دو برنامه های خوبی برای آینده داشتند اما باید یکی انتخاب می شد. بعد از انتخابات وقتی این دو عزیز همدیگر را در آغوش گرفتند برای من یک الگو و درس شد که معنی رقابت سالم و دوستانه را از نگاه این دو عزیز زمانی که یکدیگر را بغل کردند، دیدم. به هردوی آنها تبریک گفتم و امیدوارم همواره خدمتگزار مردم و شهر باشند. ما هم به عنوان خدمتگزاری کوچک در کنار آنها باشیم.

صحت دارد قرار است آقای هاشمی به مترو بازگردند؟

باید صبرکرد و دید چه پیش می آید. در هر صورت آقای هاشمی هم در مترو خدمات زیربنایی و سازنده زیادی انجام داده اند و در زمان ایشان کارهای خوبی انجام شد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. بنابراین حضور مجدد آقای هاشمی باید بررسی شود.

آیا آقای قالیباف برای تغییر مدیران شهرداری ها نیز برنامه ای دارند؟

باید از خود ایشان بپرسید.

یعنی در برنامه هایی که به شورای شهر ارائه دادند در خصوص تغییر مدیران سخنی نگفته اند؟

قطعا ایشان با یک رویکرد و نگاه جدیدی می خواهند این دوره چهار ساله را طی کنند. آقای قالیباف صحبت حکیمانه و خوبی مطرح کردند که بنده برای خودم نت برداری کردم. ایشان گفتند: « ما باید روی این دیوار آجر روی آجر بگذاریم، نه اینکه کنار این دیوار یک دیوار دیگری درست کنیم. » باتوجه به مراحلی که آقای قالیباف گذراندند، شاید اصلاحات و تغییراتی را مصلحت بدانند و انجام دهند، زیرا پاسخگوی شهرداری ابتدا باید ایشان باشد سپس اعضای شورای شهر.

گفته می شود در شورای شهر این نگرانی وجود داشت که انتخاب محسن هاشمی فضای شورا را سیاسی کند، آیا شما هم این نگرانی را داشتید؟

بالاخره این احتمال همیشه وجود خواهد داشت چه با روی کارآمدن آقای قالیباف، محسن هاشمی یا هر کس دیگر. اما مهم محوریت و مدیریت کردن شخص شهردار در بین اعضای ۳۱نفره شورای شهر و شهرداری است که بینش و درایت او باید باعث شود چنین شرایطی پیش نیاید. در حال حاضر آقای هاشمی انتخاب نشده اند، بنابراین نمی توانیم جلوجلو قضاوت کنیم. دیکته نانوشته غلط ندارد. امیدوارم آقای قالیباف با درایتی که دارند مانع به وجود آمدن این مساله شوند زیرا اگر فضای شورای شهر یا شهرداری سیاسی شود، چوب آن را مردم می خوردند.