به گزارش پارس به نقل از قارس، « نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر گفت: به رغم روابط تاریخی میان مصر و ایران، اقدامات این کشور در منطقه خلیج [فارس] امنیت ملی مصر را نقض می کند و این مشکلی میان ما و تهران است. اختلاف میان مصر و ایران در دوره رژیم سابق، اختلاف میان سنی و شیعه بود و در دوره نظام مبارک این اختلافات مربوط به امنیت ملی بود.

فهمی در ادامه به تلاش مصر برای بهبود روابط با ایران اشاره کرد و گفت که نشانه های مثبتی از مواضع دولت جدید ایران در قبال کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد هرچند که این امر تاکنون ملموس نشده است.

وی همچنین به اقدام برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر فرستادن نمایندگانی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران اشاره کرد و گفت که مصر نماینده ای در این مراسم نداشت.

وزیر خارجه مصر گفت که مصر با ایران با هدف خاصی تعامل خواهد کرد. اگر با ایران وارد گفت وگو شویم، این گفت وگو صریح، شفاف و کاملاواقعی و به دور از هرگونه انفعال و احساسات خواهد بود و در آن منافع مصر، کشورهای حوزه خلیج [فارس] و مشرق عربی لحاظ خواهد شد. ما با ایران در مسئله ای که به ضرر منافع کشورهای حوزه خلیج [فارس] باشد، همکاری نخواهیم کرد.

موضع وزیر خارجه مصر در قبال ترکیه

پایگاه خبری « الیوم السابع» نیز نوشت: وزیر خارجه مصر اظهار داشت که دلیل عدم بازگشت سفیر مصر به ترکیه، مشکلات میان دو کشور است.

وی در ادامه بر ضرورت احترام جامعه بین الملل به دولت کنونی مصر تاکید کرد و گفت که باید صدای مردم مصر شنیده شود اما آنچه که ما از ترکیه دیدیم، اظهارات غیرمناسب و سیاست های غیرقابل پذیرش بود. همین امر موجب توقف رزمایش های دریایی مشترک ترکیه و مصر تا دستیابی به توافق های جدید شد.

وزیر خارجه مصر طی یک گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: ترکیه از تمام عرف های بین المللی عبور کرد و آرام شدن آنکارا در این اظهارنظرهای تند برای ما کافی نیست. ما تغییر سیاست ترکیه و گرفتن مواضعی مشخص در قبال مصر را می خواهیم. در صورت تحقق چنین امری، به نفع ما خواهد بود که سفیرمان را به استانبول بازگردانیم.

وی افزود: این امر قابل قبول نیست که با طرف غیرمصری که علیه صدای انقلاب ۳۰ ژوئن اقدام می کند، همکاری کنیم. هرکسی نیز که به مصر تعدی کند، بهای سنگینی را برای مصالحه باید بپردازد.

مخالف تقسیم طائفه ای سوریه هستیم

فهمی همچنین در قبال بحران سوریه گفت: می خواهیم بر اساس اصول ژنو ۲ به راهکاری سیاسی برای بحران سوریه برسیم و با تقسیم طائفه ای سوریه مخالفیم و اجرای موفقیت آمیز طرح روسیه منجر به نجات منطقه از خطر تقسیم خواهد شد.