به گزارش پارس ، به نقل از فارس آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در مراسم نکوداشت مرد فقه و ادب در سالن سوره تهران اظهار داشت: من از زمانی که با آقای کدخدایی آشنا شدم، صداقت، عدالت، امانت و قانونگرایی را در وجود ایشان احساس کردم.

وی افزود: در مدت ۱۰ الی ۱۲ سالی که آقای کدخدایی با شورای نگهبان همکاری داشتند همکاری وی همواره موثر و مفید بوده و در ساماندهی و سازماندهی تشکیلات شورای نگهبان نقش بسزایی داشتند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: آقای کدخدایی در برنامه ریزی ها برای کل تشکیلات و همچنین اسناد که از اهمیت زیادی برخوردار است نقش داشتند به گونه ای که الان در شورا بانک اطلاعاتی مطلوبی تاسیس شده است.

آیت الله جنتی خاطرنشان کرد: آقای کدخدایی در روزهای سخت انتخابات دو الی سه ماه درگیر برگزاری انتخابات ها می شدند و سنگینی کار بر روی دوش ایشان بود.

وی ادامه داد: فشار کار بر ایشان به گونه ای بود که گاهاً تا پاسی از شب و یا تا صبح در شورا می ماندند بنابراین بنده رضایت خود را از ایشان اعلام می کنم.

دبیر شورای نگهبان به نقش سخنگویی آقای کدخدایی در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان در شورا به عنوان سخنگوی فعال بودند انصافا سخنگوی موفقی به شمار می آمدند بنابراین من یادم نمی آید که کسی از سخنگویی ایشان ایراد بگیرد و یا چیزی بگوید.

دبیر شورای نگهبان به نقش حساس سخنگویی اشاره و تصریح کرد: سخنگو باید هم حقیقت ها را اعلام کند و هم کیفیت طوری باشد که بهانه به کسی ندهد.

آیت الله جنتی پایداری به قانون، استقلال در رای و سفارش ناپذیری را نقاط قوت عباسعلی کدخدایی دانست و اظهار کرد: آقای کدخدایی اصرار داشتند که بر اساس قانون عمل کند البته سفارش ها زیاد بود و توقع نیز به مراتب زیاد اما ایشان به این توقعات اعتنا نکرد و به حق و به جا استقلال شورای نگهبان را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: پایداری به قانون آقای کدخدایی اغلب موجب نارضایتی بعضی ها می شد و طبیعی است چرا که برخی ها مایلند مسئولان تسلیم آنان باشند و اگر کاری که آنان خواستند صورت گرفت مسئولان آدم خوبی هستند و اگر صورت نگرفت آدم بدی به شمار می آیند بنابراین این افراد اعتقادی به قانون ندارند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: نارضایتی هایی در بعضی از مقامات بالا به وجود آمد و بدون اینکه اظهار کنند گله می کردند که چرا سفارشات ما را نپذیرفتید که همین امر سبب شد عده ای فرصتی به دست آورند و انتقام گیری کنند که این فرصت تقریباً تا حدی به دستشان آمد و سیاسی کاری کردند.

آیت الله جنتی ادامه داد: حسادت هایی هم در کار بود که کار خود را کرد و مشکلاتی به وجود آورد که بنده نه فرصت بیان آنها را دارم و نه صلاح می دانم بگویم.

وی به جلسه رای اعتماد بهارستان نشینان به عباسعلی کدخدایی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجلس وضعیت طوری شد که آقای کدخدایی با کمبود یک رای، رای نیاورد که از قبل مقدمه چینی شده بود و اینطور نبود که به صورت طبیعی رای گیری شود چرا که مقدمه چینی ها به گونه ای بود که چه کسی رای بیاورد و چه کسی رای نیاورد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در مورد سخنگویی آقای کدخدایی با یک سری مشکلاتی برخوردیم که برای اولین بار در تاریخ شورای نگهبان اتفاق افتاد که تاکنون همچنین سابقه ای نداشتیم که در رای گیری هیئت رئیسه به مشکل بربخوریم یا انتخاب سخنگو به تاخیر بیفتد که البته این بی فلسفه نبود چراکه برخی ها از خارج یا از جاهای دیگر این موارد را مطرح می کردند.

آیت الله جنتی ادامه داد: کدخدایی از من خواستند که ایشان را از سخنگویی و معاونت اجرایی شورای نگهبان معاف کنم اما بنده فردی را که اصلح تر از ایشان باشد پیدا نکردم و در آینده هم مانند گذشته از وجودشان استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه قدر افرادی همچون آقای کدخدایی را باید دانست گفت: ما افرادی مثل آقای کدخدایی کم داریم چرا که افراد موجود هم زود تسلیم می شوند و هم زود قانون را توجیه می کنند افرادی که سفارش می کنند سفارش پذیر هستند و این درست نیست.