به گزارش پارس ، « اکتای اوزتورک» معاون حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در گفت وگو با فارس، با اشاره به تحولات روزهای اخیر در شمال سوریه و نگرانی افکارعمومی کشورش از این تحولات به تشریح دیدگاه های حزب متبوعش در این زمینه و نیز بحث مبارزه با ترور در منطقه و مسائل امنیتی ترکیه و ناتو پرداخت.

هدف پ. ک. ک تاسیس دولت کُرد در منطقه است

اوزتورک در مورد تحولات اخیر در مرز سوریه با ترکیه تصریح کرد: پ. ک. ک و دنباله آن در سوریه به نام حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه که در ترکیه با اختصار « پ. ی. د» نامیده می شود، درست در مرزهای سوریه با ترکیه تحرکاتی صورت می دهند که از نزدیک با منافع و امنیت ترکیه مربوط می شود.

وی افزود: پ. ک. ک که بعد از کسب تضمین از دولت آنکارا و عقب نشینی ارتش ترکیه به پادگان ها قدرت مانور بیشتری بدست آورده، بخش عمده ای از نیروهای خود را به سمت شمال سوریه سوق داده است. هدف این گروه تروریستی تجزیه طلب اعلام دولت خودمختار کُرد در شمال سوریه است. بدین ترتیب مرحله دوم طرح موسوم به « کردستان متحد» که هدف آن جدا کردن بخش هایی از خاک ترکیه، سوریه، عراق و ایران است، کامل می شود.

ترکیه قادر به تغییر رژیم سوریه نیست

اوزتورک در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در شمال سوریه به صورت عمل انجام شده محسوب شده در واقع تهدیدی مستقیم علیه امنیت و تمامیت ارضی ترکیه است. اردوغان که به زغم خود فکر می کند، قادر به تغییر رژیم سوریه است، به غیر از اینکه جنگ داخلی سوریه را تشدید کند، کار دیگری صورت نداده است.

وی افزود: این در حالی است که ترکیه به تنهایی هرگز قادر به تغییر رژیم سوریه نیست. تحولات بعد از سال ۲۰۰۳ در عراق، حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره، سیاست های ضد نظامیان دولت آنکارا و روحیه تسلیم پذیری در مقابل پ. ک. ک و مسائلی از این دست قدرت بازدارندگی ترکیه در منطقه را به شدت کاهش داده است.

این رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه تصریح کرد: انفجار ریحانلی و کشته شدن ۵۳ شهروند ترک نیز امنیت منطقه جنوب ترکیه را خدشه دار کرد. تاثیر درگیری پ. ک. ک و پ. ی. د با ارتش آزاد سوریه بر روی مناطق مرزی ترکیه نیز این امر را تشدید کرد. دولت آنکارا طولانی بودن مرز ترکیه با سوریه را بهانه ای برای حضور تروریست ها در خاک ترکیه قرار داده است…

اردوغان به جای امنیت، ترور وارد می کند

معاون حزب حرکت ناسیونالیست در انتقاد از سیاست دولت آنکارا در قبال سوریه نیز گفت: آنکارا با سیاست سوریه خود به جای تولید امنیت دست به واردات ترور و بی ثباتی نموده است. حزب حاکم عدالت و توسعه باید سیاستی در راستای تامین امنیت مرزها و مردم مناطق مرزی اتخاذ کرده و سیاستی که باعث ورود ترور به خاک ترکیه می شود را تغییر دهد.

ترکیه در معرض تهدید قدرت های جهانی است/پاتریوت ها برای گول زدن دولت ترکیه است

اوزتورک درباره امنیت ترکیه و روابط با ناتو نیز خاطرنشان کرد: اولویت های امنیت ملی ترکیه در مقابل نظم نوین جهانی تحت لوای جهانی شدن تغییر یافته است. ما چه قبول کنیم، چه نکنیم، ترکیه در معرض تهدید قدرت هایی است که فکر می کند با آنها در یک جبهه قرار دارد. ترکیه علیرغم اینکه عضو ناتوست، ولی سال های متمادی است که در معرض حملات تروریست هایی است که از سوی کشورهای عضو ناتو حمایت می شوند. ناتو هیچ تضمینی برای هرگونه ناامنی در مرزهای ترکیه نمی دهد. استقرار موشک های پاتریوت در خاک ترکیه نیز نمادین و برای گول زدن دولت آنکاراست.

ترکیه هیچ جایگاهی در ناتو ندارد

وی افزود: ترکیه آن گونه که تصور می شود، هیچ جایگاهی در ناتو ندارد. برای نمونه می توان به حمله ناتو همانند گروهی غارتگر به لیبی و عدم توجه به اعتراضات ترکیه اشاره کرد. تحت این شرایط حفاظت ترکیه در مرزهایش در مقابل تحرکات تروریستی در کشورهای همسایه نظیر سوریه و عراق غیرممکن به نظر می رسد.