به گزارش پارس ، ایسنا به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: دولت سوریه از تمام خطوط قرمز در جریان جنگ داخلی عبور کرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست تصمیمی اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی مشترک با گوئیدو وستروله، همتای آلمانی خود در برلین، جامعه بین الملل را به خاطر بی تفاوتی در قبال تحولات سوریه مورد سرزنش و انتقاد قرار دارد.

در همین حال، وستروله در پاسخ به این سوال که آیا دولت بشار اسد از خطوط قرمز تعیین شده توسط دولت واشنگتن عبور کرده است یا خیر، گفت: به جای آن که به گمانه زنی ها ادامه دهیم، یک تحقیق واقعی باید در سوریه صورت گیرد.

این در حالی است که دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در حملات اخیر را که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته، رد کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه اگر دولت دمشق به خود اطمینان دارد، باید به تیم تحقیقاتی سازمان ملل اجازه ورود بدهد، افزود: اگر چنین اتفاقی نیفتد، جامعه بین الملل باید رویکردی را که پیش تر در قبال اروپای شرقی داشت، در قبال سوریه نیز اتخاذ کند. اگر امروز در مقابل حملات با گاز شیمیایی تحمل و صبر به خرج دهیم، در آینده با فجایع شدیدتری مواجه خواهیم شد.

داوود اوغلو گفت: اگر جامعه بین الملل بار دیگر در بازدارندگی این چنین اقداماتی ناکام بماند، رژیم های خودکامه به جنایات علیه بشریت از جمله استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه می دهند. متأسفانه، جامعه بین الملل تاکنون در اقدامات خود به منظور بازدارندگی سوریه ناکام مانده است.

وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر اتهامات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه واقعیت داشته باشد، جامعه بین الملل باید بلافاصله و بدون اتلاف وقت اقداماتی لازم را در واکنش به این جنایات علیه بشریت به عمل آورد.