به گزارش خبرنگار سیاسی پارس؛ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم اخرین انتخاباتی بود که احمدی نژاد بدون اینکه حتی حامیانش فرصت حضور داشته باشند، حذف شدند. احمدی نژاد که با حمایت بزرگان اصولگرا و گروه های با سابقه همچون موتلفه اسلامی وارد، پاستور شد قصد داشت لیدر جریان سوم سیاسی در مقابل دو جریان سنتی اصول گرا و اصلاح طلب باشد اما حول افرادی که نه تنها سابقه ای سیاسی انچنانی نداشتند بلکه ازحداقل های سیاست هم برخوردار نبودند.

به عنوان مثال بقایی یکی از کلیدی ترین مهره های دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد یک روز بعد از انتصابش به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، در اولین اظهار نظر در این پست، جنجال می آفریند و می گوید که کشته شدن صدها هزار ارمنی ارامنه در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی یک نسل کشی بوده.

سخنانی که با واکنش تند دولت ترکیه مواجه می شود و در نهایت باعث شد علاوه بر عذرخواهی متکی وزیر امور خارجه وقت از ترکیه، با انتقاد وی از ارکان دولت خدمتگزار، زمینه اخراج ماندگار خودش را در حین یک سفر رسمی خارجی رقم بزند، وی در خصوص اظهارات بقایی گفته بود« سیاست خارجی محل ناپخته سخن گفتن نیست» .

حلقه یاران احمدی نژاد و واقعیت های عالم سیاست

دنیای سیاست وفعالیت های سیاسی - حزبی دارای ظرافت ها و تصمیمات خاص است به طوری که برخی مواقع گروه های سیاسی با وجود داشتن اختلافات، به ناچار و از روی مصلحت اندیشی در راستای منافع دو طرف با هم همکاری می کنند اتقاقی که به عنوان مثال از اولین روزهای انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور بین او و علی لاریجانی برقرار شد و در نهایت منجر به کسب حداکثری رای اعتماد حداکثری کابینه شد.

تعاملات و رفتار های سیاسی که احمدی نژاد از ان غافل شد و در عوض دل در گرو افرادی بست که نه تنها مشی سیاسی ثابتی نداشتند بلکه انحرافاتشان و تصمیم گیری های غلط شان سیاسیون بدنه نظام و مردم را از رییس جمهور دور کرد.

رحیمی

احمدی نژاد با حمایت ها و تلاش های یارانش نه تنها از شعارهای خود که مبازره با مفاسد اقتصادی فاصله گرفت بلکه اطرافیانش نیز به واسطه ای حمایت های وی در نقطه مقابل این شعارها قرار گرفتند و در تخریب وجهه احمدی نژاد نقش تاثیرگذاری ایفا کردند.

محمد رضا رحیمی یکی از این یاران نزدیک است، مردی که احمدی نژاد را شایسته پیامبری می داند، با سابقه استانداری کردستان و ریاست دیوان محاسبات کشور در سال ۸۸ به عنوان معاون اولی رییس جمهور منصوب شد.

رحیمی در دولت دهم به عنوان معاون اول، در حالی بر اساس قانون اساسی در غیبت رییس جمهور، بالاترین مقام اجرایی بود که خود بارها به اتهام دروغ گویی و اختلاس مورد حمله نمایندگان مجلس قرار گرفت به طوری که احمد توکلی در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص ارتباط رحیمی وپرونده اختلاس بیمه گفت: پرونده بیمه متهم گردن کلفتی دارد که که معاون رییس جمهور است.

بقایی

مرد دیگری از یاران نزدیک احمدی نژاد که هر زمان بحث محاکمه و بررسی اتهاماتش مطرح شد، از حمایت سرسخت رییس جمهور برخوردار شد، به طوری که وی با این جملات به استقبال مخالفانش رفت: کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه قانونی خود را انجام دهم و این حتما به کشور آسیب می زند.

معاون اجرایی رییس جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، دبیر شورای عالی مناطق ازاد تنها گوشه ای از سمت های گوناگون بقایی در دولت نهم و دهم است که دارای لیسانس ای تی است.

بقایی ارتباط و پست هایش را مدیون مشایی است، فردی که وی را به رییس جمهور معرفی کرد و البته در ادامه حمایت های لازم را انجام داد. بقایی که اکنون معاون پشتیبانی دانشگاه بین المللی احمدی نژاد می باشد، با اتهامات مختلفی روبروست از اهدای قرار داد میلیاردی بدون مزایده گرفته تا اقدامات بحث برانگیز در سازمان میراث فرهنگی که نجفی رییس کنونی اش از ان به عنوان اقدامات ویرانگر یاد می کند.

مهمترین رانت بقایی بر می گردد به اعطای یک مجوز که روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشوربا انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود که حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران در نامه ای به یکی ‎ دیگر از معاونت های ریاست جمهوری دستور داده است تا با ترک تشریفات مناقصه" قرارداد" ۴۵۰ میلیون یورویی احداث سالن اجلاس کیش را به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

با این وجود به نظر می اید با توجه به رسانه ای شدن این اتهامات دیریا زود پرونده بقایی و رحیمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما نکته مهم سقوط ازاد احمدی نژاذ با بال های رحیمی و بقایی در عرصه سیاست می باشد که بسیار بعید است بعد از دوری ۴ ساله اش از پاستور بتواند دوباره از حمایت های مردمی و رجال سیاسی مشابه اتفاقی که در سال ۸۴ افتاد، برخوردار باشد.

/گزارش از ع-محمدی/