به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای الحیاة، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به" پیشرفت اخیر مخالفان سوری" در برخی مناطق شهر لاذقیة مدعی شد: نظام سوریه هرگز قادر به احیای تسلط کامل خود بر اراضی سوریه نخواهد بود.

وی گفت که کشورش بر موضع خود برای دستیابی به راهکار سیاسی درباره سوریه، با اتکا به بیانیه ژنو یک و نیز برخی امتیازدهی ها از سوی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به مقامات دولت انتقالی پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین بر لزوم متحد کردن مخالفان سوریه تاکید کرد.

هارف ادامه داد: چیزی که در حال حاضر مهم است این است که مخالفان در قالب یک حزب و گروه، متحد و سازماندهی شوند و برای خود رهبری را انتخاب کنند تا مسیر حل بحران سوریه به جلو حرکت کند.

وی افزود: روند سیاسی در سوریه باید بتواند زمینه را برای تشکیل دولتی باثبات در این کشور فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که مسوول اصلی اوضاع کنونی سوریه نظام این کشور است چراکه بشار اسد با انجام اقداماتی" در سایه حمایت های حزب الله" باعث ورود و فعالیت سیل بیشتری از شبه نظامیان مسلح به سوریه و پیوستن آنها به گروه های تکفیری شده است.

در همین حال مایکل مورل، معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نسبت به قبضه کردن قدرت در سوریه از سوی القاعده در صورت برکناری نظام بشار اسد هشدار داد و گفت: نشست احتمالی با مخالفان سوریه در ژنو ۲ می تواند کلیدی برای تامین ثبات سوریه باشد.

آمریکا پیشتر نیز نسبت به ادامه درگیری های گروه های تکفیری در سوریه ابراز نگرانی و اعلام کرد: این وضعیت امکان دارد به بدتر شدن اوضاع بینجامد.

این مسوول آمریکایی در ادامه افزود: خالی ماندن صندلی قدرت در سوریه امکان دارد زمینه را برای اعضای القاعده جهت اتخاذ تدابیری از جمله استفاده از انبارهای سلاح در سوریه جهت قبضه کردن قدرت فراهم کند.

از سوی دیگر، مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که خروج بشار اسد از قدرت ناآرامی در سوریه را بیشتر می کند.

وی افزود: همه نگرانی آمریکا مربوط به احتمال تسلط گروه های تندرو بر قدرت است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خاطرنشان کرد: ما امروز خیلی بهتر از قبل ماهیت گروه های میانه رو را می دانیم اما باید توجه کرد که ادامه بحران در سوریه احتمال آغاز درگیری های منطقه ای را بیشتر می کند.

از سوی دیگر، سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: تیم تحقیقات وابسته به این سازمان آماده است تا برای انجام تحقیقات به سوریه سفر کند.

در این بیانیه آمده است: به محض موافقت دولت سوریه با شروط سازمان ملل هیات بازرسان بدون هیچ تاخیری به سوریه خواهد رفت.

دو هفته قبل سازمان ملل اعلام کرد که دولت سوریه با صدور مجوز برای کارشناسان جهت بررسی سه مکانی که مشکوک به استفاده از سلاح های شیمیایی است، موافقت کرده است اما زمان دقیق این تحقیقات مشخص نشد.

همچنین هنوز مشخص نشده که کارشناسان سازمان ملل از مکان های دیگری در سوریه بازدید خواهند کرد یا نه؟

بشار جعفری، نمایده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در گفت وگو با رزنامه لبنانی السفیر اعلام کرد: غرب خواهان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ نیست.

وی افزود: غربی ها بر روی مسائل دیگری در سوریه شرط بندی کرده و به آن چشم امید دوخته اند و منتظرند که اوضاع سوریه تغییر کند. به همین دلیل است که رفتن به ژنو ۲ را ماه به ماه به تاخیر می اندازند چرا که استراتژی های آنها هیچ فایده ای برای شان نداشته است.

جعفری در پایان گفت: ائتلاف مخالفان سوریه تنها بخش کوچکی از مخالفان خارجی نظام سوریه است و کسی که می خواهد به ژنو ۲ برود باید ثابت کند در سوریه به غلبه نظامی دست یافته است اما ائتلاف مخالفان حتی بر گروه های تروریستی نیز تسلطی ندارد.