به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داد که هر روز کاروان کامیون های تجاری در حالی که برگه های ترخیص اردنی و ترکیه دارند به بندر حیفا در فلسطین اشغالی وارد می شوند.

بنا بر این گزارش، همزمان با تشدید جنگ در سوریه، اسرائیل به کانال تجاری ترکیه و اردن برای صادرات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپایی تبدیل شده است.

لون لیئال سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ترکیه به هاآرتص گفت: اسرائیل هم از طریق ترکیه به کشورهایی که با آن ها رابطه اقتصادی ندارد، کالا صادر می کند.

وی تصریح کرد که اسرائیل بیشترین سود را از تحولات سوریه می برد و این مسئله در اقتصاد اینگونه انعکاس یافته که با توقف صادرات ترکیه از مسیر سوریه، اسرائیل به دروازه صادرات ترکیه به کشورهای عربی تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، اکنون بندر حیفا جای بندر لاذقیه را گرفته است و اسرائیل به گذرگاه کامیون های عراقی، ترکیه ای و اردنی به سوی دریای مدیترانه تبدیل شده است.

پیش از این روزنامه « یدیعوت آحرونت» اسرائیل نیز خبر داده بود که مذاکرات سری بین تل آویو با مقامات امان و آنکارا برای صادرات به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

این در حالی که در سال ۲۰۱۱ تنها ۳۵۰۰ کامیون به بندر حیفا آمده بودند، این عدد در سال ۲۰۱۲ به ۶۴۰۰ و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ به ۲۶۰۰ کامیون رسیده است.