به گزارش پارس به نقل ازفارس، اخبار برخی تحولات در گوشه و کنار آفریقا در زیر آمده است:

استقرار ۶۵۰۰ نیروی الجزایری در مرز با تونس

ارتش الجزایر بیش از ۶۵۰۰ نظامی از جمله نیروهای خاص خود را برای تامین امنیت مرزها با تونس و همکاری با ارتش تونس در مقابله با گروه تروریستی مخفی در کوهستان های الشعانبی مستقر کرد.

روزنامه الشروق الجزایر امروز نوشت: فرماندهی ارتش الجزایر ۱۰ گردان از نیروهای خاص و پیاده نظامی و ژاندارم خود را که شامل بیش از ۶۵۰۰ نظامی است در پایگاه هایی در طول مرز الجزایر با تونس مستقر کرده و تجهیزات نظامی و جنگی کامل نیز در اختیار آنها قرار داده است تا با احتمال نفوذ گروه های تروریستی مسلح از خاک تونس مقابله کنند.

روزنامه الشروق تاکید کرد: بر اساس اعلام منابع موثق فرماندهان نظامی در تونس و الجزایر تصمیم گرفتند که ارتش دو کشور عملیات مشترک در فاصله بین مرزهای دو کشور در استان های تبسه و الوادی از طرف الجزایر و القصرین و مناطق جنوب تونس در خاک این کشور انجام دهند.

دحو ولد قابلیه وزیر کشور الجزایر در پی کشته شدن هشت نظامی تونس در غرب این کشور نزدیک مرز الجزایر اعلام کرد که ارتش الجزایر امکانات و توان نظامی خود را در مرز با تونس تقویت کرده است.

روزنامه الشروق افزود: مراکز امنیتی پیشرفته ای از ارتش الجزایر در طول مرز با تونس ایجاد شده و برجی های مراقبت و دوربین های پیشرفته برای کنترل اوضاع نصب شده است.

ده ها زخمی در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان در مغرب

شهروندان مغربی جمعه شب در برابر پارلمان این کشور در رباط تجمع اعتراضی برگزار کردند که به خشونت کشیده شد.

این تظاهرات در اعتراض به صدور فرمان عفو از سوی پادشاه این کشور برای یک تبعه اسپانیایی زندانی در رباط صورت گرفت که به جرم تجاوز به ۱۳ کودک به ۳۰ سال زندان محکوم شده اما پس از یک سال از تحمل حبس آزاد شد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مغرب برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان به سوی آنها حمله ور شدند که به زخمی شدن ده ها تن از آنها منجر شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که بر اثر ضربات باتوم و گاز اشک آور از سوی پلیس به شدت زخمی شدند فعالان جنبش اعتراضی ۲۰ فوریه، خبرنگاران و فعالان حقوقی بودند.

پادشاه مغرب اخیرا در پی سفر همتای اسپانیایی وی به رباط حکم عفو ۴۸ زندانی اسپانیایی را صادر کرد.

کشیده شدن انتخابات در مالی به دور دوم

دولت مالی اعلام کرد پس از آنکه هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند اکثریت آرا را در دور اول انتخابات به دست آورند، انتخابات به دور دوم کشیده شد و دور دوم ۱۱ اگوست برگزار خواهد شد.

نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری مالی حاکی از این است که ابراهیم ابوبکر کیتا نخست وزیر سابق این کشور با کسب ۳۹.۲ درصد آرا در صدر قرار گرفت و پس از وی سومیلا سیسه ۱۹.۴ درصد آرا را به دست آورد. وزارت کشور مالی اعلام کرد از مجموع ۳.۵ میلیون رای ماخوذه بیش از ۴۰۰ هزار رای باطل بوده است، اما سیسه دولت را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرد.

سیسه در یک نشست خبری در باماکو با ابراز تحیر از میزان بالای آرای باطله از دادگاه قانون اساسی این کشور خواست که در این باره تحقیق کند.

وی افزود: از دولت مالی می خواهم در دور دوم انتخابات، اقدامات سختگیرانه ای برای تضمین شفافیت آن تدارک ببینند.

انفجار در بنغازی

یک مقام امنیتی در لیبی اعلام کرد بر اثر انفجار بمبی که جمعه شب در بنغازی در شرق این کشور روی داد یک افسر پلیس به شدت زخمی شد.

سخنگوی سرویس امنیتی بنغازی گفت بر اثر انفجار در مسیر خودروی این افسر پلیس وی به شدت زخمی شد.

درخواست بان کی مون از هواداران موگابه و چانگرای برای حفظ آرامش پس از انتخابات

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از رابرت موگابه رئیس جمهور و مورگان چانگرای نخست وزیر زیمبابوه دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواست هواداران خود را به آرامش دعوت کنند.

مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل خواستار آن است که مناقشات بر سر نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه به صورتی شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

بر اساس نتایج اولیه و پس از شمارش نیمی از آرا رابرت موگابه ۸۹ ساله که از ۳۳ سال پیش تا کنون قدرت را در زیمبابوه در دست دارد پیشتاز است و حزب موگابه در بیش از دو سوم کرسی های پارلمان را تصاحب کرده است.

نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه تا قبل از روز دوشنبه اعلام نمی شود.

دعوت رئیس جمهور نیجر از مخالفان برای تشکیل دولت وحدت ملی

رئیس جمهور نیجر بار دیگر از مخالفان سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی در جهت تأمین منافع کشور دعوت کرد.

ممدو ایسوفو در پیامی به مردم به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد استقلال نیجر در سوم اگوست گفت: بی ثباتی سیاسی از زمان برقراری نظام چند حزبی نگران کننده است و بی ثباتی امنیتی نیز به آن پیوند خورده است.

ایسوفو گفت: بی ثباتی سیاسی که نیجر در نخستین دهه تجربه دموکراتیک خود با آن مواجه شد، ثابت می کند مردم نیجر باید در مورد یک دوره که طی آن نهادهای دموکراتیک به ثبات برسند با یکدیگر توافق کنند.

رئیس جمهور نیجر نسبت به افزایش خطر تروریسم و فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر با توجه به بی ثباتی در نیجر هشدار داد و مردم این کشور را به وحدت و قاطعیت بیشتر دعوت کرد.