به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، منابع آگاه اعلام کردند که یک هیات حقوقی مصری متشکل از محمد فائق، معاون اسبق رئیس شورای ملی حقوق بشر و ناصر امین، فعال حقوقی و مدیر مرکز عربی" استقلال دستگاه قضایی و وکلای مدافع" دیدار با محمد مرسی را در بازداشتگاهش خواستار شدند، اما مرسی دیدار با آنها رد کرد.

منابع در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، عنوان داشتند: اخباری مبنی بر مذاکره با رئیس جمهور برکنار شده مصر جهت برون رفت از اوضاع کنونی و آگاهی از اوضاع جسمانی و معیشتی وی منتشر شده است.

پیشتر طرفداران مرسی و خانواده وی اعلام کرده بودند که بازداشت وی به صورت غیرقانونی صورت گرفته و اوضاع جسمانی وی نابسامان است.

در همین راستا، ناصر امین تصریح کرد: رئیس جمهور برکنار شده مصر دیدار با هیات حقوقی ما را نپذیرفت و رفاعة الطهطاوی، رئیس دفتر ریاست جمهوری مصر به نیابت از وی با هیات حقوقی دیدار کرد.

وی در خصوص مکان بازداشت محمد مرسی سخنی به میان نیاورد و گفت: من اجازه ندارم تا مکان بازداتش را اعلام کنم، من اصلا آن را نمی دانم.

ناصر امین خاطرنشان کرد: هیات حقوقی با یک هلی کوپتر نظامی به مقر بازداشت محمد مرسی رفت و به ما گفته شد که با هدف حفظ امنیت مرسی امکان بازداشت وی اعلام نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما با هلی کوپتر نظامی به یکی از نهادهای نظامی رفتیم و با رفاعة الطهطاوی دیدار کردیم و وی به نیابت از مرسی با ما صحبت کرد.

الطهطاوی با بیان اینکه محمد مرسی و احمد شیخة، مدیر دفتر وی بازداشت شده اند، اعلام کرد که اوضاع جسمانی آنها خوب بوده و تمام لوازم رفاهی برای آنها فراهم است.

وی تصریح کرد که آنها از مکان بازداشت نامشخص شان گله و شکایت دارند و هیچ امکانی برای تماس با خانواده و نزدیکانشان ندارند.

ناصر امین تصریح کرد: الطهطاوی در دیدار با این هیات تاکید کرد که با روش بسیار خوبی به مرسی و احمد شیخة برخورد می شود و آنها تحت هیچ گونه اعمال فشاری نیستند و نظارت پزشکی به صورت کامل بر آنها صورت می گیرد.

مدیر مرکز عربی" استقلال دستگاه قضایی و وکلای مدافع" گفت: الطهطاوی به این هیات اعلام کرد که محمد مرسی از سفر آنها قدردانی کرد اما گفت که اکنون ترجیح می دهد با کسی صحبت نکند.

ناصر امین عنوان داشت که این هیات گزارشی را تدوین خواهد کرد و آن را به عدلی منصور، رئیس جمهور موقت و حازم ببلاوی، نخست وزیر مصر ارائه خواهد داد که در این گزارش بر لزوم انتقال رئیس جمهور پیشین مصر به یک مکان مشخص و شناخته شده تاکید می شود.

وی تصریح کرد که در این گزارش تاکید خواهد شد که مرسی می خواهد با خانواده اش دیدار کند و می خواهد با وکلای مدافعش تماس داشته باشد و از کمک حقوقی وکلایی که خودش آنها را انتخاب می کند، برخوردار شود.

از سوی دیگر، بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی را با محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر تکذیب و اعلام کرد که این اخبار صحت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر عنوان داشت که اکمل الدین احسان اوغلو با نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر تماس گرفته و نگرانی های خود را نسبت به افزایش خشونت ها در مصر اظهار کرده است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این تماس نسبت به این مساله اظهار امیدواری کرد که مصر در مسیر تحقق آشتی ملی گسترده گام بردارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه گزارش داد که رئیس جمهور برکنار شده مصر از زمان بازداشتش در سه ژوئیه مورد بازجویی بازپرسان سازمان اطلاعات نظامی قرار گرفته و با وی در خصوص اقداماتش در زمان ریاست جمهوری و در خصوص اخوان المسلمین بازجویی می شود.

خبرگزاری مذکور به نقل از مسئولان مصری گزارش داد که در این بازجویی ها از مرسی در خصوص مذاکراتش با مسئولان خارجی در هنگام سفرها به خارج از مصر، رابطه وی با ترکیه، قطر و رهبران حماس سوال شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مسئولان گزارش داد که محمد مرسی چندین مرتبه تاکید کرد که همچنان رئیس جمهور مشروع مصر است و همیشه در راستای خدمت رسانی به منافع مصری ها عمل کرده است.

منبع مذکور گزارش داد که مرسی از زمان برکناری اش در حبس انفرادی به سر می برد و روز خود را در ماه رمضان با نماز و تلاوت قرآن سپری می کند و از خدا می خواهد که علیه" ستمکاران" به وی کمک کند.