به گزارش پارس به نقل از ایسنا،   روزنامه شرق مصاحبه ی مفصلی با عارف انجام داده است که بخش هایی از آن در ادامه می آید:

با آقای روحانی فقط یک دیدار داشتید؟

نه، دو دیدار بود یک دیدار اوایل پیروزی ایشان صورت گرفت و یک دیدار روز ۱۵تیر.

گمانه زنی هایی درباره اینکه شما قرار است معاون اول شوید وجود دارد این موضوع را تایید می کنید؟

نه، تاکنون چنین پیشنهادی از طرف آقای روحانی نشده است.

در دیدار دوم شما با آقای روحانی درباره چه موضوعاتی صحبت کردید؟

به صورت کلی درباره شرایط کشور و تشکیل کابینه صحبت کردیم.

یعنی قرار است که در کابینه آقای روحانی باشید یا نه؟

ایشان پیشنهاد معاون اولی به من ندادند.

یعنی احتمال دارد که در جای دیگری باشید؟

به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و در فرهنگستان علوم و نهادهایی همچون مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت می کنم.

عملکرد انتخاباتی اصلاح طلبان را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات ضعیف بود و به نظرم یک توهم شکست بر بخشی از اصلاح طلبان حاکم بود. بارها در جمع دوستان و در جلسات مختلف مطرح کرده ام که بدترین نگرش برای یک جریان سیاسی توهم شکست است. جریان سیاسی برای ادامه حیات خود باید حضور داشته باشد. البته حضور، لزوما موجب پیروزی نمی شود و می تواند با شکست هم مواجه شود. نه اصلاح طلبان می توانند قهر کنند و نه یک جریان سیاسی می تواند فعالیتش را متوقف کند. بخشی از مشکلات آنها ناشی از فضای بسته ای بود که بر اصلاح طلبان حاکم بود حتی زمزمه هایی در بخش به اصطلاح تند آنها در مورد تحریم انتخابات شنیده می شد. من برای حضور در انتخابات از کسی اجازه نگرفتم. منتها قاعدتا به دلیل ارتباطم با دوستان، رایزنی هایی می کردم. احساس تکلیف کردم که در انتخابات حضور داشته باشم. برای دفاع از تفکر اصلاح طلبی وارد میدان شدم و گفتم خودم را در اردوگاه اصلاح طلبی می دانم و این تفکر را نمایندگی کردم.

چقدر فکر می کنید که موفق بوده اید.

در فاز اول، تحریم احتمالی را شکستم. قبل از آمدنم صحبت از تحریم بود. اتهام هایی هم برخی افراد به من زدند. مثلا می گفتند کاندیدای بخش امنیتی کشور هستم یا اینکه اصلاح طلب بدلی هستم که با حوصله و سعه صدر با این حرف ها برخورد کردم و مسوولیت خودم را انجام دادم بنابراین اولین کاری که کردیم شکست تحریم بود. به تدریج بخش هایی احساس کردند که باید به میدان بیایند و تلاش کردم که اصلاح طلبان را به میدان بیاورم البته دیگران هم در این زمینه کمک کردند. احساس من این بود که دو جریان اصلی انقلاب، اصلاح طلبان و اصولگراها باید به صحنه بیایند و رقابت کنند من از خرداد ۹۱ به طور جدی به میدان آمدم و خواستم بگویم که تفکر اصلاح طلبی هم به میدان می آید و خودم را به عنوان کاندیدا مطرح نکردم. در بهمن ماه سال گذشته اعلام کردم که اگر آقایان خاتمی و هاشمی بیایند، کاندیدا نمی شوم و بعد هم بحث اجماع را مطرح کردم که روی هر کس اجماع شود می پذیرم. فلسفه اجماع این بود که اصلاح طلبان را به سمت اجماع و فعالیت انتخاباتی ترغیب کنم و البته موفق هم شدم.

به نظر شما نقاط افتراق اصلاح طلبان با روحانی در چیست؟

نمی دانم چقدر صحیح است که به این موضوع بپردازیم. در شرایطی که نیاز به همدلی داریم بحث روی انشقاق و تفاوت اصلاح طلبان با رییس جمهور منتخب درست نیست اما همگرایی زیادی وجود دارد. باید به فرد پیروز احترام گذاریم. مهم این است که الان آقای روحانی رییس جمهور است و باید بتواند منش، روش و دیدگاه و وعده های خود را در عمل پیاده کند.

بیشترین مطالبات مردم در زمانی که در عرصه انتخابات بودید چه بود؟

در کوتاه مدت مطالبات معیشتی بود. گرانی حدود ۸۰ درصد جامعه را زجر می دهد همین طور مساله بیکاری، مسکن و اشتغال. اما مهم تر از آن منزلت مردم است که طی سالیان اخیر زیر سوال رفته است. یکی از شعارهای ما منزلت و عقلانیت بود فضای امنیتی و نگاه قیم مآبانه به مردم، منزلت مردم را خدشه دار کرده بود. بارها تاکید داشتم که باید بتوانیم منویات و آرمان های انقلاب را دنبال کنیم و کار را به اهلش بسپاریم. هنر باید توسط هنرمندان، فرهنگ توسط اهل فرهنگ، صنعت توسط صنعتگران اداره شود چون اینها بهتر از ما کار می کنند و بهتر از ما منافع و مسایل خودشان را می دانند.

در جلسه اخیرتان با آقای روحانی، چقدر امید دارید که مطالبات مردم برآورده شود؟

ما امیدواریم. ما باید به آینده امیدوار باشیم. امیدوارم آقای روحانی با رایزنی ها و مشورت ها و تعاملی که می کنند یک دولت قوی تشکیل دهند که هماهنگ با ایشان باشد و بتوانند مطالبات مردم را پیگیری کنند.

اکثر گروه ها وقتی صحبت می کنند می گویند ما سهم خواهی نمی کنیم اما عملا اتفاق می افتد. شما وضعیت را چطور ارزیابی می کنید. آیا کسانی سهم خواه هستند؟

کسانی هستند که می خواهند دستاوردها را به نام خود ثبت کنند، مثل تحلیل بعضی از روزنامه های خاص که خودشان هم می دانند غلط است.

بخش بزرگی از نیروها، اصلاح طلبان هستند که هشت سال خیلی فعال نبودند، کابینه دولت یازدهم خیلی برای اینها جا ندارد. تکلیف این افراد چیست و آیا آنها به سمت تشکل مدنی می روند؟

فعالیت که فقط عضویت در کابینه نیست. کابینه بخشی از حکومت و اداره کشور است. به نظر من باید نهادهای مردم سالار را تقویت کرد. باید جمع بندی روشنی از عملکرد هشت ساله اصلاحات داشت. چه شد که تعداد بالای سازمان های مردم نهاد به یکباره فروکش کرد؟ سعی کنیم بر اساس منطق و اصول نهادهای مدنی شکل بگیرند تا آسیب پذیری کمتری داشته باشند. بر این باورم که هیچ راهی جز تحزب نداریم. در کشور ما انتخابات زیادی برگزار می شود، مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و… فعالیت در انتخابات از راه حزب است. باید تحزب را بپذیریم. باید به تشکل های مدنی بهای لازم داده شود. باید جوانان را برای عضویت یا تشکیل تشکل های مدنی تشویق کرد و تسهیلات لازم را در این زمینه فراهم کرد.

شما گفتید که دوست ندارید درباره کناره گیری تان صحبت کنید. تاثیر کناره گیری شما در رای یک دوره ای روحانی چقدر است و آیا فکر می کنید که این رفتار شما برای سیاسیون الگو می شود؟

اجازه دهید من اینگونه سوال ها را جواب ندهم. مردم جواب داده اند. کار خودم را وظیفه می دانستم. منتها مردم با بزرگی خودشان برخورد کردند و تحلیل های مختلفی از این کار شده است.

پس از اینکه احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی دستاوردهای خود را از دیگر دولت ها متمایز دانست اعتراض شما را نسبت به ارایه آمار غیردقیق از مسوولان شاهد بودیم.

فکر می کنم همه مسوولان باید در ارایه آمار وسواس به خرج دهند. متاسفانه طی سالیان اخیر آمارهای غلط به مردم داده شد. این خیلی بد است و باعث می شود مردم به مسوولان اعتماد نکنند. درست نیست که درباره موضوعاتی همچون تورم هر مسوولی آمار متفاوت دهد و تذکر من کلی بود و اینکه نباید اعتماد مردم را سلب کرد. مردم باید صددرصد به حرف دولتمردان خود اعتماد کنند. بنابراین باید همواره اطلاعات دقیق و صحیح به مردم داده شود. مردم بهتر از مسوولان مسایل کشور را تحلیل می کنند و در جریان مشکلات کشور قرار دارند و با دریافت آمار و اطلاعات دقیق، مردم بهتر می توانند مسوولان ر ا همراهی و کمک کنند.