به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وی درباره احتمال برقراری آتش بس میان طرفهای درگیر در سوریه سر خود را به علامت منفی تکان می دهد و می گوید تروریست ها لحظه ای خونریزی و کشتار را متوقف نمی کنند.

این دیپلمات سوری پیش از انتصاب به عنوان سفیر جدید سوریه در ایران، به مدت دو سال وزارت اطلاع رسانی این کشور را در دست داشته و هشت سال رییس خبرگزاری دولتی سانا بوده است. دیپلمات ۴۶ ساله سوری با اعطای استوارنامه خود به وزیر امور خارجه کشورمان در آذرماه سال گذشته، سفارت کشوری را در تهران بر عهده گرفت که از حدود سه سال پیش درگیر نا آرامی ها و جنگ داخلی است، اما با وجود همه بحرانها هم چنان حکومت بشار اسد مستقر است و حتی تحولات اخیر در مصر نتوانست بر اخبار سوریه سایه بیاندازد.

وضعیت میدانی جنگ به نفع ارتش سوریه پیش می رود

عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره تحولات سوریه گفت: دستاوردهای استراتژیک توسط ارتش سوریه در تحولات میدانی این کشور شکل گرفته است. اکنون در شهرهای حمص و ادلب پیشرفت هایی انجام شده و ضربه هایی به تروریست ها وارد شده است که از سوی غرب و دست نشانده های آنها مانند عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفته اند. هر روز ارتش سلاح های تروریست ها را از بین می برد و مقر تسلیحاتی آنها را کشف می کند همچنین در منطقه انبار تسلیحات شیمیایی مخالفان کشف شده است. به طور کلی وضعیت میدانی جنگ به نفع ارتش سوریه پیش می رود و با حمایت مردم سوریه دستاوردهای راهبردی را ارتش به دست می آورد.

وی ادامه داد: گروه های تکفیری و تروریستی مردم سوریه را مورد هدف قرار داده و قتل عام های بسیاری را مرتکب می شوند. این گروهها در طول این مدت زیربناها، خطوط انتقالی، بیمارستان ها، مدارس سوریه را از بین برده اند. هدف از این اقدامات ضربه زدن به معیشت مردم سوریه و حکومت است اما اراده و مقاومت ملت سوریه در مقابل تروریست ها وجود دارد. بنابراین این جنگ خیلی روشن و علنی علیه سوریه است که ابعاد سیاسی، اقتصادی و مردمی دارد. ضربه های اقتصادی این جنگ بیش از ابعاد دیگر است.

جنگ سوریه جنگ علیه محور مقاومت است

سفیر سوریه در تهران اضافه کرد: این جنگ علیه سوریه نبوده بلکه علیه محور مقاومت است. تحولات سوریه را باید در ابعاد منطقه ای مشاهده کرد. سوریه خط مقدم مقاومت را تشکیل می دهد. غربی ها نیز اعلام کردند که اگر سوریه از محور مقاومت دست کشیده و روابط خود را با ایران و نیروهای حزب الله قطع کند در این صورت این بحران به پایان می رسد. این توطئه علیه جبهه مقاومت است که ایران و سوریه پایگاه های اصلی آن را تشکیل می دهند. این جنگ براساس وارونه کردن واقعیت ها است که بر همین اساس رسانه ها نقش مهمی برعهده دارند که ابعاد این توطئه آمریکایی – غربی آشکار شود.

سفیر سوریه در تهران درباره اظهارات اخیر سخنگوی القاعده مبنی بر تشکیل دولت اسلامی در سوریه گفت: اکنون سوریه به میدانی برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است. جبهه النصره وابسته به القاعده در سوریه وارد شده اند. این گروه های تکفیری و تروریستی از اسرائیل فرمان می گیرند.

تروریستها اشتهای بالایی برای ریختن خون مردم سوریه دارند

وی درباره اظهارات سرکرده القاعده مبنی براینکه عید فطر روز اول دولت اسلامی در سوریه است، ادامه داد: آنها هر روز هرچه می خواهند اعلام می کنند اما واقعیت آنگونه نیست که آنها بیان می کنند. تنها حرف ها و اظهارات را نباید مورد توجه قرار دهیم، بلکه آنها در میدان عمل به دنبال ریختن خون مردم هستند. گروه های تروریستی در سوریه اشتهای بالایی برای ریختن خون مردم این کشور دارند که این تفکرات مغایر با هرگونه اصول ارزشی، انسانی و اسلامی است.

بحران سوریه علیه بشار اسد نیست

سفیر سوریه در تهران خاطر نشان کرد: جنایت های انجام شده توسط تروریست ها در سوریه در طول تاریخ تاکنون مشاهده نشده است. آنها سر می برند و گوشت آدمیزاد می خورند. اتفاقات اخیر رخ داده در سوریه علیه رییس جمهور نیست بلکه علیه این کشور است. تنها هدف آنها شکستن محور مقاومت در راستای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ است.

وی درباره درگیری های اخیر میان ارتش آزاد و نیروهای القاعده در سوریه گفت: میان این افراد وجه مشترک کشتار، خونریزی و تخریب ساختارهای زیربنایی جامعه سوریه است.

کنفرانس ژنو باید بدون پیش شرط باشد

سفیر سوریه در تهران درباره برگزاری کنفرانس ژنو ۲ افزود: سوریه تمایل خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده است، این اعلام مشارکت برای این است که برگزاری این کنفرانس می تواند فرصتی برای حل و فصل بحران سوریه یا متوقف کردن اقدامات تروریست ها باشد. پایه و اساس این کنفرانس باید حول متوقف کردن طر ح ها و اقدامات تروریستی و بسترسازی مذاکره میان دولت سوریه و مخالفان ملی داخلی و خارجی این کشور بدون پیش شرط باشد تا بدین شکل سوری ها بتوانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

سوریه در سطح دولت در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می کند

عدنان محمود درباره حضور دولت سوریه در کنفرانس ژنو ۲ ادامه داد: سوریه در سطح دولت در این کنفرانس شرکت می کند و هیاتی از دولت حضور می یابد.

این دیپلمات سوری با تاکید بر اینکه این مذاکرات باید بدون پیش شرط به رهبری خود مردم سوریه انجام گیرد، تصریح کرد: تاکنون تاریخ مشخصی برای برگزاری این کنفرانس اعلام نشده است و ائتلاف موسوم به الدوحه مخالفت خود را با برگزاری این کنفرانس اعلام کرده اند، آنها هرگونه راه حل سیاسی را به تعویق می اندازند که این اقدام با تحریک کشورهای غربی مانند آمریکا و کشورهای دست نشانده منطقه انجام می شود. در حقیقت ما به دنبال یک مشارکت ملی هستیم که در آن تمام اقشار جامعه سوریه شرکت کنند تا بدین شکل زخم های مردم سوریه التیام یابد. در سوریه خانواده ای نمی توان یافت که در این تحولات شهید نداده باشد تمام کشورهای کمک کننده به تروریست ها در کشتن مردم سوریه و ریختن خون بی گناهان شریک هستند.

تنها ملت سوریه آینده خود را رقم خواهد زد

پایگاه فراگیر ملی از تصمیم های بشار اسد حمایت می کند

وی درباره اختلاف روسیه و آمریکا در مساله سوریه مبنی بر ابقای بشار اسد تا سال ۲۰۱۴ افزود: هیچ کشوری نمی تواند اراده ملت سوریه و تصمیم گیری مستقل کشور را زیر سوال برد. تنها ملت سوریه آینده خود را رقم خواهد زد. مساله بشار اسد یک مساله سوری است و فقط ملت سوریه می تواند در این زمینه تصمیم بگیرد. پایگاه فراگیر ملی سوریه از تصمیم گیری های ملی بشار اسد حمایت می کند و از وی در برابر این توطئه آمریکایی – غربی حمایت می کند. همه تلاش ها در راستای بازگرداندن ثبات و آرامش به سوریه است، همچنین روسیه اعلام کرده است تنها سوری ها می توانند بحران را حل کنند و دیگر کشورها نمی توانند در امور سوریه دخالت کنند.

حماس با موضع گیری هایش درباره سوریه سرمایه اخلاقی خود را از دست داد

حماس ماهیت خود را با ارتباط با اخوان المسلمین نشان داد

سفیر سوریه در تهران درباره روابطش با حماس پس از تحولات سوریه گفت: حماس با اقدامات خود ارزش اخلاقی و پایگاه مردمی خود را از دست داد، خود را مرتبط به اخوان المسلمین کرد اما سوریه همواره از مقاومت حمایت کرده و از بازگرداندن حقوق مشروع فلسطینیان حمایت کرده است حماس با موضع گیری هایش درباره سوریه در کنار مردم این کشور سرمایه اخلاقی خود را از دست داد و ماهیت خود را با ارتباط برقرار کردن با اخوان المسلمین نشان داد. اکنون شاهد فروپاشی طرح اخوان المسلمین در ترکیه و مصر هستیم. آمریکایی ها از تحولات مصر ناراحت هستند اما خود مردم مصر در کنار ارتش ملی قرار گرفتند. مردم مصر اولویت های خود را بیان کرده و مخالفت خود را با طرح اخوان المسلمین اعلام کردند. مصر کشور مهم و اساسی است که هزاران سال تاریخ دارد برهمین اساس نمی توانند اخوان المسلمین را محدود کنند.

محمود درباره اقدامات مداخله جویانه برخی از کشورهای منطقه ادامه داد: عنصر خارجی یکی از عناصر اصلی در بحران سوریه است. بعد مداخلات خارجی بسیار قوی تر از ابعاد دیگر است. باید ارسال تسلیحات و کمک های مالی به تروریست ها در داخل کشور متوقف شود.

وی درباره روابط ایران و سوریه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمامی نیرو و قوایش از آغاز این بحران در راستای حمایت از مردم سوریه عمل کرده است و کوشش های این کشور در راستای حل این بحران است و حتی از نشست گفت وگوی ملی سوریه میزبانی کرد. ایران از راه حل سیاسی حمایت می کند و بستر لازم را برای گفت وگوی گروه های ملی مخالف دولت در بحران سوریه فراهم می کند. جمهوری اسلامی ایران کشور اساسی در سطح جهان و منطقه است و همواره موضع کشور در راستای خدمت به امنیت و ثبات منطقه و تحقق منافع کشورها است.

حضور ایران در کنفرانس ژنو ضروری است

وی ادامه داد: سوریه، ایران و حزب الله خط مقاومت در منطقه را تشکیل می دهند و در مقابل دشمن مشترک ایستاده اند که هدف دشمن تجزیه منطقه، تفرقه افکنی و چپاول است. حضور ایران در کنفرانس ژنو ضروری است و به حل و فصل بحران سوریه کمک خواهد کرد زیرا این کشور نقش اساسی در منطقه دارد.

غرب انتظار داشت که با ضربه زدن به انتخابات، مشارکت مردم ایران کم باشد

با حضور روحانی روابط ایران و سوریه مستحکم تر از گذشته می شود

سفیر سوریه در تهران درباره روابط تهران – دمشق پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران ضمن تبریک به وی، مقام معظم رهبری و ملت ایران اضافه کرد: این انتخابات یک پیروزی برای ملت و رهبری بود. ملت ایران با مشارکت خود در انتخابات حماسه سیاسی را رقم زد و دشمنان ایران پس از انتخابات ناامید شدند. آنها انتظار داشتند با ضربه زدن به انتخابات، مشارکت مردم کم باشد اما ملت ایران با تمام آزادی اراده خود را به عرصه ظهور رساند و در حقیقت این انتخابات الگوی دموکراسی و انتخابات آزاد برای کشورهای دیگر بود. این انتخابات نقشه های دشمنان را برهم زد. انتخابات اخیر دستاوردهای ملی ایران را مستحکم تر از گذشته خواهد کرد و جبهه مقاومت را تحکیم خواهد کرد. روابط دو کشور در آینده مستحکم تر خواهد شد و گام های بیشتری در جهت گسترش همکاری ها در راستای منافع دو کشور خواهد داشت.

همکاری های اقتصادی ایران و سوریه رضایت بخش نیست

محمود ادامه داد: سال های پیش در آمریکا گزارشی اعلام شده بود که راه رسیدن به تهران، دمشق است. اکنون که دمشق را مورد هدف قرار داده اند، تهران را نیز مورد هدف قرار دادند. سوریه و ایران بسیار نزدیک به یکدیگر از نظر تاریخی و سیاسی هستند. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سطح پایینی قرار دارد و باید همکاری های اقتصادی هم سطح روابط سیاسی میان دو کشور قرار گیرد.

رفت و آمد مقامات ایرانی و سوری بدون انقطاع

وی درباره رفت و آمد مقامات دو کشور تصریح کرد: دیدارهای مقامات دو کشور مستدام است. هیات های دو کشور در سطوح اقتصادی و سیاسی در حال رفت و آمد هستند. تیم ملی فوتبال سوریه و اردن در تهران در آینده نزدیک بازی می کنند. مقامات سیاسی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، رفت و آمد خواهند کرد.