به گزارش پارس به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در سخنانی به سالروز واقعه ۳۰ تیر و دلایل شکست نهضت مشروطه اشاره کرد و گفت: امام (ره) در سخنان عبرت آموزی می فرمایند" اگر روحانیون، ملت، خطبا، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی کنند و از قضایای مشروطه عبرت نگیرند همان به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد" .

وی افزود: بر اساس همین تحلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ولایت فقیه به عنوان محور هدایت قوای سه گانه نقش ممتاز یافت تا در همه شرایط بتواند از حقوق ملت در برابر اجانب و دیکتاتوری داخلی دفاع کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت: نکته ای که باید به آن توجه کرد اقدامات مشکوک آمریکا و برخی کشورهای غربی و طراحی سازش جدید در فلسطین است.

وی افزود: در این چند روز دلالان بین المللی مکرراً با عناصری از فلسطین و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب تماس هایی برقرار کردند تا مجدداً مذاکرات سازش را آغاز کنند، حتی در بندهای پیشنهادی به توقف شهرک سازی ها هم اشاره ای نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در منطقه مصر درگیر مشکلات داخلی شدید است و بیش از دو سال است سوریه را با ماجراجویی و ارسال سلاح و اعزام تروریست ها، گرفتار جنگ داخلی نموده اند.

وی گفت: ظاهراً غرب و برخی مرتجعین منطقه زمان را برای فرصت طلبی و ایجاد مجال تنفسی جهت رژیم منزوی و منحوس صهیونیستی فراهم دیدند تا در یک بازی نمایشی مجدداً امتیازاتی برای اسرائیل بگیرند.

لاریجانی تصریح کرد: از ابتدای درگیری ها در سوریه، بارها جمهوری اسلامی به برخی کشورهای منطقه اعلام خطر کرد که قصد کشورهای غربی از ماجراجویی دعاوی دروغین آنها در جهت دموکراسی در سوریه نیست بلکه ایجاد آشفتگی در منطقه و ضربه زدن به یکی از محورهای مقاومت است که متاسفانه با تحلیل های غرورآمیز توجهی به آن نکردند.

وی ادامه داد: امروز با این طرح های قلابی سازش مقاصد آنان روشن گردید که باطن آشفته سازی در مصر و سوریه بهره جستن برای منابع رژیم صهیونیستی است، گرچه ممکن است در این کشورها اشتباهاتی رخ داده باشد اما مساله غرب اصلاح این اشتباهات در سوریه و مصر نبوده و نیست بلکه تلاش آنها تشدید فضای غبارآلود در منطقه است تا معامله نامیمون دیگری صورت گیرد نظیر طرح های ناموفق متعدد سازش که در این چند دهه دنبال کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این جاست که نیروهای انقلابی فلسطین به خصوص جهاد و حماس باید هوشیار باشند و با بیداری ملت مجاهد فلسطین جلوی این شیطنت جدید را بگیرند.

وی افزود: قاعدتاً در ظرف دو سال و اندی که از قیام های منطقه می گذرد تجربیاتی حاصل نموده اند که فریب ژست های دروغین برخی کشورهای مرتجع را نخورند و جایگاه برخی گروه های افراطی که جز لطمه زدن به وحدت مسلمانان و کمک به پروژه غرب کاری نکردند را نیز بهتر درک نمایند.

لاریجانی گفت: انشاءالله ملت های مسلمان در روز قدس پاسخ این اقدامات فریبکارانه جدید را خواهند داد.