به گزارش پ ارس به نقل از  فارس، در بهار سال جاری رسانه های ازبکستان با انتشار خبر سکته رهبر ۷۵ ساله این کشور، سلامت جسمی وی را وخیم گزارش کردند و به دنبال این خبر اسلام کریم اف مدت ها در جوامع بین المللی ظاهر نشد پس از آن فکر جانشینی در برخی از مقامات این کشور ایجاد شد و برای جانشینی وی که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در این سمت قرار داشته، تلاش می کنند.

به گزارش پایگاه خبری « کانیوز» در ماه های اخیر این بحث جانشینی قوت پیدا کرد اما با توجه به ویژگی ازبکستان و دسترسی کم به رسانه ها، حتی رسانه های خارجی نیز نمی توانند حدس بزنند که در داخل این کشور چه می گذرد؟ و رقابت در به دست آوردن قدرت چگونه است؟

در میان جانشینان « اسلام کریم ا ف» نام « گلناره کریم آوا» دختر ارشد رئیس جمهور ازبکستان، « عظیم اف» معاون نخست وزیر، « عنایت اف» رئیس سازمان امنیت ملی و « میرضیایف» نخست وزیر این کشور به چشم می خورد.

چندی پیش گلناره کریم آوا دختر ارشد رئیس جمهور که احتمالا یکی از کاندیداهای احتمالی است در رسانه ها عنوان کرد که قصد کاندید شدن برای پست ریاست جمهوری را ندارد ولی عواقب این سخن مدت زیادی به طول نیانجامید.

چراکه اولین ضربه را گلناره به معاون نخست وزیر رستم عظیم اف زد و با افشای خبر چهار میلیارد دلار پول در بانک تحت کنترل عظیم اف به نام « ایپاک یول» ، همه چک های متعلق به او توقیف شد.

گلناره توانست پدر خود را در این اقدام متقاعد کند که چک های عظیم اف را متوقف کند و در این راستا موقعیت معاون نخست وزیر به شدت تضعیف شد.

ارزیابی کارشناسان در خصوص رستم عنایت اف رئیس سازمان امنیت ملی ازبکستان که یک جانشین احتمالی برای کریم اف است، به این نتیجه رسید که عنایت اف ۷۰ سال داشته، از بیماری قند نیز رنج می برد و فعلا نمی خواهد خود را درگیر حکومت کند ضمن این که در حال حاضر مهمترین وظیفه وی فشار بر نامزدهای احتمالی و به دست گرفتن روند انتقال قدرت است.

در ضمن، عنایت اف امید به حمایت مسکو داشته و تلاش می کند خود را طرفدار روسیه قلمداد کند و اینکه منافع روسیه را در زمان کریم اف تأمین می کند.

با این وجود، آنالیز شخصیت عنایت اف این نتیجه را می دهد که توسل به رهبران روسیه ریاکارانه است زیرا بر فضای امنیت ملی ازبکستان یک فضای ضدروسی حاکم است و وی نه تنها تمام کارمندان طرفدار روسیه را از کار برکنار کرده بلکه تلاش کرده محاکمه عوامل روسیه را در وزارت دفاع انجام دهد و در سال ۲۰۱۲ مسئول عملیات تهاجم به روسیه بود.

مورد دیگری که کارشناسان غربی به نتیجه رسیدند این بود که فعالیت گروه های اسلامی در ازبکستان مثل « حزب التحریر» و « حرکت اسلامی ازبکستان» از زمانی آغاز شد که عنایت اف قدرت تام الاختیار را در سازمان امنیت ملی ازبکستان به دست آورد.

در نهایت، شوکت میرضیایف نخست وزیر ازبکستان که نامزد احتمالی است، می ماند و این درحالی است که او جاه طلبی رئیس جمهور شدن را ندارد.

علاوه بر این، کریم اف همه جوانب را سنجیده و به وی اجازه ظهور در مجامع عمومی را نداده ضمن این که موقعیت او یک برنامه ریزی اقتصادی می باشد.

جانشینی کریم اف عمدتا به ۲ عامل بستگی دارد یکی سلامتی کریم اف و دیگری موقعیت اقتصادی کشور که اگر به این ۲ فاکتور قیمت مواد غذایی هم اضافه شود اوضاع کشور را می توان بسیار وخیم تصور کرد.

در حال حاضر همه منتظرند ببینند که زمان رقابت مدعیان با سرمایه هایی که دارند و با فروش منابع پول ساز کشور برای سوء استفاده از بودجه چه وقت آغاز می شود.

در حال حاضر کریم اف سالخورده آماده است موقعیت خود را به دیگری واگذار کند و شاید این سناریو جانشینی کریم اف همانند سناریوی سال ۲۰۰۶ که در ترکمنستان اتفاق افتاد، تکرار شود (در هنگام جانشینی « سفر مراد نیازاف» رئیس جمهور سابق ترکمنستان به یکباره « قربانقلی بردی محمداف» که برای همه ناشناخته بود، ظاهر شد) .