به گزارش پارس به نقل از فارس، سایت آی پرس نوشت: ۲۰ روز گذشته از حماسه ۲۴خرداد ۹۲، گروههای سیاسی پس از تحلیلهای متفاوت از نتیجه انتخابات در حال ترمیم بدنه ی تشکیلاتی خود می باشند.

رویداد اعجاب انگیز انتخابات یعنی مشارکت ۷۲ درصدی مردم ایران از جهات مختلف در محافل داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت و رنکینگ اعتبار جمهوری اسلامی را بیش از پیش ارتقا بخشید.

پس از گذشت سه هفته از انتخابات باتوجه به رایزنی های در حال انجام برای بستن کابینه حجت الااسلام حسن روحانی، تیم اصلاحات خود را بازنده اصلی این رقابت بزرگ می داند.

رئیس جمهور منتخب که نمی توان از حالا کابینه اش را پیش بینی کرد علقه ی خاصی به اصلاحات ندارد و بیشتر از آنکه در تشکیلات دوم خرداد پرورش یافته باشد تلمذ یافته ی مکتب آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

چینش آوردگاه یازدهم بگونه ای بود که طیف اصلاحات مجبور به پذیرش دکتر روحانی شد چرا که از طرفی نماینده آنها به هیچ عنوان شانسی برای پیروزی نداشت و دوما همچنان که آی پرس از ماهها قبل پیش بینی کرده بود نمی توانست به گزینه تحریم رای مثبت دهد چرا که فشردن کلید تحریم برابر با حذف همیشگی اصلاح طلبان از سپهر سیاسی ایران بود و بنابراین آنها با درک شرایط موجود به انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان « تنفس مصنوعی» رای دادند.

دوم خرداد از این جهت شکست سنگین و اعتراف بی بدیلی را می پذیرد که با حضور در انتخابات و رقابت جدی با جناح دیرینه ی خود یعنی اصولگرایان پالس مهم و البته متناقضی را به افکار عمومی ارسال می کند که فرکانسی متفاوت از آنچه در ۸۸ بود دریافت می شود.

آنها عملا ادعای تقلب در انتخابات را با حضور در پای صندوق رای تکذیب می کنند و البته برای عبور از بحران ایجاد شده پروژه عبور از موسوی و کروبی را در دستور کار قرار می دهند.

اصلاحات سعی می کند با قرار گرفتن در کنار نامزدی که شعار اعتدال سر می دهد سابقه سیاه خود در رویارویی با دین و نظام را در اذهان عمومی ملت کمرنگ نماید.

چهار سال پیش روی، بر اصلاح طلبان از جهات مختلف نسبت به اصولگرایان و کارگزاران بسیار سخت تر خواهد گذشت.

جناح تند اصلاحات با استفاده از فضای دولت دکتر روحانی در نظر دارد NGO های خود در سراسر کشور را راه اندازی و متشکل نماید تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل داشته باشد و بتواند با نامزدهای مستقل وارد عرصه رقابت شود.

از سوی دیگر این پایگاههای مدنی که یادگار دولت خاتمی می باشد اهرم فشار بسیار مناسبی است تا در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، حسن روحانی را وادار به عقب نشینی نماید.

اتاق فکر اصلاحات بخوبی درک می کند که این تحرکات نباید زنگ خطر برای مرد یازدهم پاستور بحساب آید و از این جهت وی از سوی آنها مورد تهدید قرار بگیرد.

محافظه کاران دوم خرداد هم گروه دیگری هستند که اصلا حاضر نمی شوند در این شرایط ریسک کنند و تقابل و رقابت جدی و علنی با دولت منتخب داشته باشند.

سه عامل بیان شده یعنی شکست سنگین در انتخابات و دوراهی رقابت یا مدارا با دولت دکتر روحانی، اصلاحات را در برزخی قرار داده است که هر حرکت آنها زیر ذره بین دولت، اصولگرایان و دلسوزان نظام است و از گردنه ی خطرناکی عبور خواهند کرد.

روزهای پیش روی اصلاحات از هر نظر پراهمیت است و آن ها برای بازیابی جناحشان مقصد بعدی خود را مجلس شورای اسلامی می دانند و از همین روی اصولگرایان بایستی از تشتتی که در انتخابات راست جمهوری دامن گیرشان شد درس عبرت جدی بگیرند و پایه های وحدت را بیش از پیش تقویت نمایند.