به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این مراسم، سیدعباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در کشور ژاپن گفت: دیدار با جانبازان شیمیایی برای من زیارت بود. زمانی که سفیر ایران در ژاپن بودم هر سال جانبازان شیمیایی ما برای گرامیداشت خاطره هیروشیما به این کشور می آمدند. حضور آن ها در ژاپن بسیار مؤثر و مفید بود و معتقدم که هر کدام از این عزیزان در کشور ژاپن خودشان یک سفیر برای جمهوری اسلامی ایران و نماینده ای از رزمندگان و به خصوص از جانبازان شیمیایی بودند.

وی افزود: نفس حضور آن ها یک دنیا حرف بود چرا که دیدارها و سفرهایی که انجام می دادند مظلومیت رزمندگان ایران و جانبازان و مصدومان هشت سال دفاع مقدس را به نمایش می گذاشت.

عراقچی گفت: در وزارت امور خارجه شرمنده ایم چرا که این مجموعه موفق نبود حقانیت جانبازان و مصدومان شیمیایی را در عرصه بین الملل به اثبات برساند. این نتیجه ظلم ها، تهدیدات و تبلیغات رسانه هایی است که نمی خواستند مظلومیت جانبازان شیمیایی به اثبات برسد.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم همراه با « انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی» و مجموعه موزه صلح بتوانیم در خدمت جانبازان شیمیایی باشیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، کتاب « آسیب میکروسکوپی خردل گوگردی» نوشته دکتر حسین الیاسی رونمایی شد.

همچنین جانباز شیمیایی ۷۰ درصد، عبدالله نورانی بیانیه قربانیان سلاح های شیمیایی را به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت قرائت کرد.