به گزارش پارس ، به نقل از ایسنا، فریدون عباسی در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی با عنوان برق هسته یی در قرن ۲۱ افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجّه به روند پیش رو و بر اساس اسناد تدوین شده ملّی خود، برای توسعه در آینده، تولید حدود بیست هزار مگاوات برق هسته یی را در برنامه دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیاز انرژی برق کشور با افتخار هر دو روش را به موازات هم در حال انجام و پیشرفت دارد و رعایت استانداردها و بایدهای ایمنی هسته یی از اصول اساسی و خدشه ناپذیر ما تلقّی می شود.

وی گفت: شرکت روس اتم، همکار ما در اصلاح طرّاحی و تکمیل ساخت واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر نیز تاکنون موفّق عمل کرده است و با سپری شدن دوره راه اندازی مقدّماتی و ایمن از این نیروگاه، ایران در زمره کشورهای دارای راکتور هسته یی در حال کار قرار گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: شرکت های ایرانی نیز به موازات در حال طرّاحی و فراهم سازی مقدّمات ساخت نیروگاه های توان متوسط و توان بالا هستند که خوشبختانه پیشرفت های علمی و فنّی در زمینه های مختلف باعث شده که اجتماع دستاوردهای علمی و رشد تحصیلات تکمیلی در کشورمان، خود را در فنّاوری صلح آمیز هسته یی نیز به خوبی نشان دهد.

وی با اشاره به حضور فعالانه ایران در نمایشگاه بین المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ گفت: شرکت ایران در رویدادهای مهم هسته یی سن پترزبورگ و سایر مجامع و نشست های حاشیه ای آن، پیام صلح و دوستی و همکاری متقابل برای همه به همراه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که زمینه های بهره مندی سایر کشورها از دستاوردهای فکری متخصّصان ایرانی و همچنین تبادل دانش و فناوری صلح آمیز هسته یی میان ما و شما در آینده بیش از گذشته فراهم شود.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره اهمیت توجه به محیط زیست در توسعه بهره گیری از دانش هسته یی گفت: کامل نبودن دانش بشری و اشتباهات محتمل انسانی در طرّاحی، ساخت و عدم رعایت اصول ایمنی و دستورالعمل های بهره برداری از صنایع، گاهی سبب بروز حوادث ناگوار شده و به همین دلیل موجب از دست رفتن اعتماد عامّه مردم و همچنین هدر رفتن سرمایه های انسانی و منابع مالی شده است.

وی تصریح کرد: با بروز این حوادث، محیط زیست دچار آسیب شده و در جوامع، آثار روانی خاّص خود و همچنین ابهام در چگونگی بهره مندی از فنّاوری و مصنوعات ساخت بشر را بجا گذاشته، امّا میل انسان به توسعه فکر و خلاقیّت و دستیابی به رفاهی که می تواند به سرعت شناخت جهان و کشف رموز طبیعت کمک کند، همواره مشوّقی در نوآوری و متقابلاً پذیرش مخاطرات احتمالی آن بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه رشد و ارتقای فکر بشر باعث به اشتراک گذاشته شدن اطّلاعات و تجارب شده که امروز این نشست و کنفرانس نیز خود، نشان های از همین رشد می باشد؛ لذا از خداوند متّعال سپاسگزاریم که در نهاد ما انسان ها استعداد کار گروهی را قرار داده که بدان می بالیم.

عباسی خاطرنشان کرد: امید است رقابت های مخرّب در گذشته نه چندان دور، جای خود را در آینده نزدیک به همکاری های سازنده بدهد و همه انسان ها بتوانند از همدلی و همفکری و همراهی با یکدیگر، به رفاه مناسب و در شأن انسان به عنوان اشرف مخلوقات دست یابند.

وی ابراز امیدواری کرد که در این نشست و آن چه که در آینده با همین موضوع برگزار می شود، شاهد تعامل بیشتر دانشمندان و اندیشمندان ملل در توسعه دانش و فنّاوری و انتقال تجارب مفید به یکدیگر باشیم.

وی همچنین گفت: از بین بردن آثار مخرّب زیست محیطی انسان در محیط و کره زمین در دوران های مختلف که بر اثرعدم اطّلاع از آثار کار خود یا به دست آوردن سود بیشتر بوده، نیاز به عزم بین المللی دارد که امروزه با حرکت خودجوش انسان ها در همه کشورها، شاهد توجّه دولت ها به این موضوع مهمّ و حیاتی برای جامعه بشری هستیم. تقویّت این رویّه، از ضروریترین مسایل برای حفظ سلامت بشر و نیزحفظ زمین است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: علاوه بر آن، توجّه به صنایع و محصولات پاک و سازگار با محیط زیست، از اصول اصلی می باشد که همه موظّفیم بیش از گذشته به آن پرداخته و همچنین به تولید انرژی با استفاده از برق هسته یی که موضوع نشست حاضر نیز می باشد با دقّت بیشتری توجّه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که « متأسفانه حوادث نیروگاه های هسته یی در گذشته به دلیل خطای انسانی یا عدم دقّت در رعایت استانداردهای لازم و یا حوادث طبیعی (که وقوع آن ها قابل پیش بینی نبوده اند) باعث زیر سوال رفتن اصل استفاده از فنّاوری هسته یی در تولید برق شده است» گفت: بدیهی است اگر قرار باشد حوادث، انسان را میدان توسعه علوم و فنون دور کند، دیگر شاهد رشد فعلی دانش بشری که نوید دهنده آینده ای روشن در گسترش رفاه برای همه انسان ها می باشد، نخواهیم بود.

وی افزود: همه ما می دانیم که حوادث هسته یی، دارای آثار دراز مدّت می باشند؛ لذا ضرورت دارد با توجّه به این فرض که اصل فنّاوری هسته یی در تولید انرژی پاک ضروری و لازم و غیرقابل جایگزین می باشد، زمینه را برای استفاده ایمن و امن و مطمئن از این فنّاوری برای همه کشورها و همه مردم کره زمین فراهم کنیم.

عباسی گفت: خوشبختانه آن هایی که امروز دانش و فنّاوری هسته یی را در تولید انرژی به کار گرفته اند از دانش و فهم کافی برای این بهره مندی برخوردارند، لکن در اینجا فقط به یادآوری برخی ضرورت ها می پردازم.

وی افزود: دانش و فنّاوری هسته یی کسب شده در گذشته، تا حدّ خوبی در کشورها به اشتراک گذاشته شده و تفاوت های موجود بیشتر جنبه تجاری دارند، همچنین حاصل تجارب صنعتی و مدیریتی و ایمنی مرتبط با دیگر علوم و فنون و صنایع، در صنایع هسته یی به کار گرفته شده و در صنعت هسته یی کاملتر شده و سیر تکاملی خود را مستمر طی می کند.

وی با اشاره به این که « استاندارهای جهانی نیز، همپای علوم و فنون هسته یی کاملتر شده است» تاکید کرد: ضرورت دارد بدون تنگ نظری در اختیار همه کشورها قرار گیرند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: مجامع بین المللی لازم برای آموزش و نظارت بر رعایت استانداردها و ایمنی هسته یی شکل گرفته و در حال کار هستند و لازم است سیر تقویت مجامع بین المللی لازم برای آموزش و نظارت بر رعایت استانداردها و ایمنی هسته یی سرعت بگیرد.

وی با بیان این که « حوادث هسته یی فقط بر یک منطقه و یا یک کشور آسیب نمی رسانند» گفت: باید همه کشورها با درک این موضوع که حادثه هسته یی، حادثه ای برای کلّ بشریّت است در مواقع ایجاد بحران، به یاری کشور آسیب دیده بشتابند.

وی افزود: با حفظ منافع تجاری شرکت ها با ملیّت های مختلف، می توان جلوی حوادث آتی را گرفت و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص باید بیش از گذشته نقش محوری خود را ایفاء کند.

عباسی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید استانداردهای لازم و به روز شده برای رعایت اصول ایمنی در طرّاحی، ساخت و بهره برداری از نیروگاه های هسته یی را با سهولت بیشتری نسبت به گذشته در اختیار دیگر کشورهای متقاضی قرار دهد.

وی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید وظیفه نظارتی خود را با دقّت بیشتری در زمان ساخت و دوره بهره برداری نیروگاه های هسته یی انجام دهد و حتّی لازم است بر برچیدن نیروگاه ها و نحوه نگهداری پسماندهای آن ها نیز دقّت کند.

وی همچنین تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در کسب اطّلاعات علمی و فنّی مربوط به ایمنی نیروگاه های هسته یی توسط کشورها، مشوّق باشد و از کنار گذاشتن برخی کشورهای متقاضی برای استفاده از تجارب دیگران، به دلایل غیرعلمی و فنّی جلوگیری کرده و حتّی با خاطیان نیز به شدّت برخورد کند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورها می توانند، بدون از دست دادن منافع تجاری - صنعتی خود، کلیّات روش های جدید در رعایت موارد ایمنی نیروگاه ها و روش های مبارزه با بحران هسته یی را داوطلبانه در اختیار دیگران قرار دهند.

نشست بین المللی آژانش بین المللی انرژی اتمی با عنوان برق هسته یی در قرن ۲۱ به میزبانی روسیه و با حضور وزرا و روسای سازمان های انرژی اتمی ۵۳ کشور در سن پترزبورگ برگزار شده است.

این نشست با پیام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه آغاز شد و یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین سرگئی کرینکو در آیین گشایش آن سخنرانی کردند.

در حاشیه این نشست نیز نمایشگاهی از فعالیت های تعداد معدودی از کشورهای دارای فناوری اتمی از جمله جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.