به گزارش پارس ، به نقل ازآمریکا نگاه نو، حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، به قدرت رسیدن شیخ تمیم فرزند۲۴ ساله شیخ قطر را دور از ذهن ندانست زیرا حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر تنها با یک کلیه پیوندی زندگی می کند و در شرایط نامناسب جسمی قرار دارد.

وی افزود البته نمی توان در این باره نظر قطعی داد به این دلیل که حوزه سیاسی قطر کاملا بسته و بافت سیاسی این کشور قبیله ای است از این رو اطلاعات درستی که بتوان بر اساس آن نظر داد از سیستم اطلاعاتی این کشور رسوخ نمی کند.

اما در خصوص تغییر قدرت در راس حاکمیت قطر نباید تنها به مشکلات جسمانی امیر آن اشاره کرد که هانی زاده در این باره گفت: قطر طی سال های گذشته به طور گسترده ای در تحولات خاورمیانه بخصوص سوریه و عراق دخالت کرده و مخالفت هایی را به همراه داشته است. دوحه همچنین در امور کشورهایی همچون لبنان، سودان، فلسطین و… دخالت کرده است.

با توجه به این مسائل مقامات آمریکایی از این موضوع نگرانی دارند که با ادامه این روند ممکن است کنترل قطر از دست خارج شود. بنابراین باید پسر امیر فعلی را جایگزینش کرد.

به گفته وی اینگونه دخالت ها و رفتارهای قطر به خاطر جایگاه سیاسی، تاریخی یا هویتی آن نیست. اما چون از منابع وسیع گازی و نفتی برخوردار است، همین مسئله دستش را برای دخالت و نفوذ در دیگر کشورها باز گذاشته است. مسئله بعدی نیز به پایگاه آمریکا در قطر باز می گردد که باعث شده واشنگتن نتواند از این کشور بگذرد.

هانی زاده افزود: مجموع رفتارهای سال های اخیر قطر باعث شده تا اختلاف نظرهای شدیدی بین آمریکا و قطر پیش بیاید. در این باره می توان به اختلاف نظر دوحه در مورد مذاکره با تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی اشاره کرد که همین مسئله باعث شد قطر به سمت جنبش حماس گرایش پیدا کند. اما این چرخش با واکنش رژیم صهیونیستی مواجه شده که با استفاده لابی خود در آمریکا به امیر این کشور فشار وارد آورده و سناریوی جایگزینی فرزندش را تقویت کرده است.

برخی از مقامات اسراییل و آمریکا بر این اعتقاد هستند که بی نتیجه ماندن مذاکرات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان نتیجه سیاست های دوحه است.

وی یاددآور شد: انتقال قدرت از پدر به پسر در قطر سابقه دارد از این رو در تغییرات احتمالی آینده نیز نمی توان انتظار داشت که مشکلات چندانی پیش بیاید اما این انتظار وجود دارد که تفاوت هایی در جهت گیر های سیاسی و تعدیل های رفتاری در قبال مسائل منطقه صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه در این باره که آیا مردم نیز در این مسائل دخالت و نقشی دارند گفت: با توجه به اینکه قطر کشوری بسته است نباید انتظار داشت که حوزه اجتماعی وارد چنین مسائلی شود. ضمن اینکه بسیاری از ساکنان قطر بومی نبوده و بیش از هر چیز به دنبال فعالیت ها اقتصادی هستند. بنابراین در امور سیاسی دخالت و مشارکت نمی کنند.